رویداد۲۴ انتهای دهه ۸۰ صاحبان خودرو برای استفاده از بنزین ملزم شدند از کارت سوخت استفاده کنند؛ چندی بعد طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد؛ طرحی که پس از آن، سه بار رشد قیمتی بنزین را شاهد بودیم. قیمت هر لیتر بنزین ابتدا از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و پس از آن به ۷۰۰ و از ۷۰۰ تومان به ۰۰۰ ۱ تومان برای هر لیتر تغییر کرد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و سکانداری بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت، موضوع کارت سوخت از دستور کار حذف شد. او معتقد بود این سامانه هیچ خروجی ندارد و تنها هزینه سنگینی برای دولت و وزارت نفت به همراه دارد. درعین حال مخالفان حذف کارت سوخت معتقد بودند تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه زمینه قاچاق گسترده این کالا را به وجود آورده که نیاز به تدبیری مناسب دارد؛ یکی از راهکارهای منتقدان الزام مجدد برای استفاده از کارت سوخت و ممنوعیت هرگونه مبادله بنزین خارج از سامانه بود.
برخی کارشناسان نفتی معقدند مکانیسم کارت سوخت با سهمیه بندی، روشی برای مهار تقاضاست. آنها میگویند الزام استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاهها به همراه سهمیه بندی و تعیین قیمت دوم برای مصارف فراتر از سهمیه روشی برای کاهش مصرف سوخت است.
به گزارش رویداد۲۴ در طرح سهمیهبندی جدید که گفته شده به زودی اجرا خواهد شد، قرار است بنزین با نرخهای متفاوت به مردم ارائه شود. فرآیند ثبتنام کارت سوخت المثنی از اواسط زمستان سال گذشته پس از اطلاعیهای که توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی منتشر شد آغاز شده است، با اینهمه هنوز استفاده از این کارتها برای سوختگیری الزامی نشده، اما با توجه به اطلاعیه روز گذشته شرکت پخش فرآوردههای نفتی استفاده از کارت سوخت به زودی الزامی خواهد شد.
مراحل ثبتنام برای کارت سوخت صرفاً غیر حضوری و از طریق سامانه دولت همراه انجام میشود. در اطلاعیه اخیر تاکید شده مالکان خودروهای عمومی و مالکان خودروها در استان سیستان و بلوچستان که پیش از این در دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کردهاند، نیاز به مراجعه به سامانه را ندارند و کارت سوخت آنها به نشانی انها ارسال خواهد شد.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران سامانه www.mob.gov.ir وهمچنین اپلیکیشن دولت همراه و کد دستوری #۴* را برای دریافت کارت سوخت معرفی کرده است.