رویداد۲۴ یکی از دلایلی که گفته میشد دولت به خاطر آن سهمیهبندی سوخت و افزایش قیمت بنزین را در دستور کار قرار داده، تفاوت قیمت جهانی بنزین یا قیمت داخل کشور است. برخی کارشناسان معتقدند این تفاوت قیمت باعث شده جذابیت قاچاق سوخت به خارج کشور بیشتر شود. در این میان چند دیدگاه وجود دارد؛ الزام به سهمیهبندی؛ افزایش قیمت و ثابت ماندن قیمت. هرچند نمایندگان مجلس با تصمیم افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند، اما این بدان معنا نبود که آنها معتقد باشند قیمت بنزین به نسبت فوب جهانی کم است؛ تصمیم آنها بسته شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات مردم بود.
هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ با اشاره به وضعیت پول ملی ایران و جذابیتهای قاچاق سوخت برای قاچاقچیان میگوید: در همه کشورها از آمریکا تا آلمان و فرانسه و ... به برخی از اقلام به دلایل مختلف سوبسید میدهند، زیرا اگر مردم قیمت تمام شده آن کالا را بپردازند، برایشان گران تمام می شود، اما کنترل برای قاچاق این کالاهای سوبسیددار وجود دارد که متاسفانه در ایران اینگونه نیست.
او با بیان اینکه قیمت سوخت از نظر من ارزان نیست، میگوید: مشکل ما ارزش پایه پولی است که بسیار پایین آمده است. من این سوال را میپرسم که اگر دلار ۵۰۰ تومان بود، آیا باز هم قیمت کنونی بنزین ارزان بود یا نرخ آن سه برابر نرخ بنزین در اروپا میشد؟
عضو کمیسیون انرژی ادامه میدهد: ارزش پایه پولی کشور به دلیل نداشتن تولید و صادرات فرآوردههای نفتی پایین آمده، اما در کشورهای همسایه نظیر ترکیه یا امارات ارزش واحد پولشان در مقابل دلار یکسان و ثابت است.
او با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بنزین همه اقلام را گران خواهد کرد، میگوید: بالا رفتن قیمت بنزین قیمت نان و روغن تا مسکن و خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
خادمی می گوید: چرا جوانان ایرانی برای کار باید به کشورهای دیگر مهاجرت کنند یا به صورت قاچاقی از مرزها خارج شوند؟ چرا یک بار صحبت نمیشود که این افراد درآمد ندارند یا درامدشان کم است؛ این جوانان برای بالا بودن سطح درآمد در اروپا راهی غربت میشوند. چرا در ژاپن ۱۶۸ فرصت شغلی برای هر جوان وجود دارد، اما در ایران اینگونه نیست این ناکارآمدی برای چیست؟