رئیس انجمن ندای معلولان کشور از کاهش سهمیه طرح ترافیک معلولان انتقاد کرد.
رویداد۲۴ محمود کاری (رئیس انجمن ندای معلولان کشور) در خصوص طرح ترافیک معلولان گفت: در شهر تهران با توجه به اینکه از سال ۵۹ طرح ترافیک وجود دارد، معلولان و بیماران خاص مورد توجه خاصی قرار گرفته بودند و تخفیفاتی داشتند که تا حدود یکی دو سال گذشته وجود داشت، اما در حال حاضر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر طرح ترافیک معلولان و بیماران خاص دچار تغییراتی شده و مشکلات اساسی را به وجود آورده است. به عنوان مثال مردم عادی هرجایی که بخواهند میروند و هزینهای پرداخت و وارد طرح میشوند و کسی نیز مانعشان نمیشود.
رئیس انجمن ندای معلولان ایران اظهار کرد: معلولان از تخفیفاتی برخوردار هستند، اما اگر بیمار شوند و بخواهند سرکار خود نروند، باید زودتر اعلام کنند که این عوامل یک بروکراسی نادرستی به وجود آورده است.
وی همچنین افزود: انتظار ما این بود در میان صد و ۴ تا ۵ هزار طرح ترافیکی که در شهر تهران توزیع میشود، برای ۳ تا ۴ هزار معلول یا جانباز و بیمار خاص که وجود دارد سخت گیری و حساسیتی اینچنین وجود نداشته باشد. معلولان از سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس نمیتوانند استفاده کنند و سیستم تاکسیرانی نیز پاسخگوی آنان نیست و باید حداقل سرانه حمل ونقل این افراد جبران شود.
رئیس انجمن ندای معلولان اظهار کرد: فردی که معلولیت متوسط یا خفیف دارد، نمیتواند به دنبال اتوبوس بدود و از آن استفاده کند، براین اساس انتظار ما این بود، شهرداری تهران توجه بیشتری به مشکلات افراد دارای معلولیت داشته باشد. سهمیهای که انجمن برای افراد معلول و بیماران خاص اعلام میکند را ۵۰ درصد کاهش دادهاند. در سال گذشته افراد دارای معلولیت به عنوان مثال میتوانستند، ۲۹۰ روز در شهر رفت و آمد کنند، اما در حال حاضر میگویند که باید این رفت و آمدها محدود شود.
وی در ادامه گفت: چطور ممکن است فردی که معلول و مشغول فعالیت اجتماعی است به او بگوییم، فقط ۱۰۰ روز مشغول کار و تلاش و رفت وآمد در شهر باش؟! آیا درست است که به او بگوییم در خانه بمان؟ درحال حاضر به معلولان اجازه نمیدهند که سرتا سرسال را با طرح ترافیک به سرکار خود بروند و یا فعالیت برای زندگی داشته باشند و میگویند، باید تعداد روز مشخصی را معین کنید که بسیار بیانصافی است.
کاری تصریح کرد: فردی که شاغل است باید هر روز به سرکار برود و فعالیت اجتماعی خود را داشته باشد، حتی اگر یک معلول در خانه باشد نیاز به طی کردن مراحل درمانی و امورات روزانه خود دارد، علاوه بر آن فرد معلول چه میداند، چه روزی در کجا کار دارد، در حالی که معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران معلولان را تحت فشار گذاشته تا معلولان به اجبار ۸۰ تا ۱۰۰ کمتر از این طرح استفاده کنند که این شایسته نیست و بیانصافی است.
وی در ادامه بیان کرد: در شورای شهر پنجم، به مشکلات معلولان بسیار کم توجه شده است و بیشتر از آن که به وعدههای خود عمل کنند، شعار میدهند. شاید عامل مشکلات یک یا دوسال اخیر معلولان در تردد، شورای شهر پنجم و برنامهریزیهای مدیرست شهری در حوزه حمل و نقل ترافیک باشد.