صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۱۷۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
غیر قابل جبران بودن تحریم های داخلی؛

فشار مضاعف تصمیمات اشتباه بر صنعت خودرو

با توجه به حواشی پیرامون بازار خودرو و کوتاهی سازمان حمایت در نظارت بر این بازار، برخی مسئولان در حوزه نظارتی خارج از دولت، راهکار درست را برگشت شورای رقابت به گود قیمت گذاری خودرو می‌دانند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این گونه تصمیم های اشتباه منجر به نابودی صنعت خوردو خواهد شد.

رویداد۲۴ چند روز پیش ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‎‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار لغو مصوبه ۱۷ دی ماه ۹۷ ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش فوری ۲۰ درصد از تولید روزانه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار و همچنین بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو شد.

سراج در نامه خود به اسحاق جهانگیری با اشاره به ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا‌ها و خدمات انحصاری را بر عهده شورای رقابت گذاشته، حذف شورای رقابت از مرجع تعیین قیمت خودرو‌های تولید داخل را تفسیری اشتباه از مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی می‌داند و متذکر شده است که فرآیند قیمت‌گذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت برگردد.

در این میان استدلال همه آن‌هایی که خواستار بازگشت شورای رقابت بر گود قیمت گذاری خودرو هستند این است که تصمیم‌های مبنی بر کاهش تدریجی قیمت‌ها بر اساس قیمت‌گذاری حاشیه بازار نه‌تن‌ها منجر به کاهش قیمت محصولات خودروسازان نشده، بلکه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار شده و نارضایتی عمومی را در پی داشته است، همچنین معتقدند که نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل شرایط بی‌ثباتی بازار خودرو نیز مشخص نیست و نهادی هم بر روی عرضه محصولات خودروسازان و قیمت خودرو نظارتی ندارد. کما اینکه نمی‌شود گفت: این حرف درست نیست و تا به امروز سازمان حمایت نقش کلیدی در ساماندهی بازار خودرو نداشته است.

بر همین اساس رضا شیوا نیز روز گذشته با اشاره به نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور به جهانگیری مبنی بر لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار و بازگشت شورای رقابت عنوان کرده است که این نامه در پاسخ به شکایت شورای رقابت در مورد برداشت نادرست از ماده ۳ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا اعلام شده است؛ چراکه وزیر وقت صنعت برداشت نادرستی از ماده ۳ مصوبه این شورا داشت و همین امر عاملی شد تا دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت تعیین نشود.

اما در همین رابطه امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: شورای رقابت همان مرجعی است که سال گذشته با رویه اشتباه خود ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته روی دست خودروسازان گذاشت و حالا گویا قرار است نابودی کامل صنعت خودرو را تکمیل کند و کمر همت برای این امر بسته است

او تصریح می‌کند: تا به این لحظه هیچ‌کدام از مصوبات مجلس درباره ساماندهی بازار خودرو دردی را دوا نکرده است. این تصمیمات اشتباه تنها بر تولیدکنندگان و صنعتگران فشار مضاعف وارد می‌کند و به جای آنکه خودروسازان بر افزایش ظرفیت تولید و کیفیت خودرو‌ها بیاندیشند مدام درگیر حاشیه‌های قیمت گذاری می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین تاکید می‌کند که تحریم‌های داخلی و تصمیمات اشتباه غیر قابل جبران خواهد بود.

در شرایط موجود و با توجه به حواشی پیرامون بازار خودرو و کوتاهی سازمان حمایت در نظارت بر این بازار، برخی مسئولان در حوزه نظارتی خارج از دولت، راهکار درست را برگشت شورای رقابت می‌دانند، اما در سوی مقابل خودروسازان همچنان با این موضوع مخالف هستند و اعتقادی به برگشت شورای رقابت ندارند و بازگشت شورای رقابت را عامل زیان دهی شرکت‌های خودروسازی می‌دانند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه در بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بند مربوط به مرجع قیمتگذاری خودرو را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت مجددا شورای رقابت را مرجع قیمتگذاری خودرو معرفی کردند.

نظرات شما