رویداد۲۴ حمید کشاورز امروز در نشستی خبری در خصوص خودروهای ناقص در کف کارخانههای خودروسازی، اظهار داشت: این خودروهای ناقص در برخی قطعات همچون باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، کاتالیست، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی دچار کمبود هستند. البته جالب اینجاست با وجود کسری این قطعات، خودروسازان همچنان اصرار به تولید خودروهای ناقص دارند.
وی با اعلام اینکه کروز از دو خودروساز ۱۲۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی دارد، گفت: خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی، ماهانه و مستمر مطالبات قطعه سازان نیستند. نکته اینجاست که ارزش این چکهای برگشتی تا پیش از عید ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. حتی سقف اعتباری خودروسازان نیز پاسخ گوی مطالبات قطعه سازان نیست و آنها نمیتوانند از بانکها تسهیلات بگیرند.
این قطعه ساز با بیان اینکه به خودروسازان پیشنهاد کردهایم پول تحویل هفتگی قطعات را پرداخت کنند، تصریح کرد: در حال حاضر قطعه سازان مجبورند بابت ادامه کار، از اعتبار خود نزد بانکها استفاده کرده و برای خودروسازان وام بگیرند. علاوه بر این خودروسازان قادر به دریافت وام جدید از بانکها هم نیستند.
کشاورز با اشاره به اینکه از آغاز تحریمهای بین المللی تولیدکنندگان خارجی حاضر به فروش کالا به ما نیستند، گفت: از مرداد سال گذشته تلاش کردیم که به خودروسازان بگوییم بدون کمبود، خودرو تولید نکنید، اما توجهی به این موضوع نکردند.
*هنوز خودروسازان برای تولید قطعات پژو ۳۰۱ مذاکره نکرده اند
وی با اشاره به اینکه از زمان اعمال تحریمها پیش بینی میشد که به چنین روزی برسیم، گفت: در زمان تحریمهای گذشته در سال ۹۱ با خروج ناگهانی پژو از ایران چنین شرایطی را شاهد بودیم. آن زمان روزانه ۸۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶ در کشور تولید میشد که تأمین برخی قطعات آن به ارزش ۱۲۰۰ یوروتوسط پژو تامین میشد و اجازه داخلیسازی آن را نمیدادند، به این ترتیب با اعمال تحریمها تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت.
این قطعه ساز اضافه کرد: متأسفانه از سال ۹۲ تا ۹۶ ما برای فرانسویها فرش قرمز پهن کردیم و در شرکت سایپای کاشان و ایران خودرو آنها را شریک ۵۰ درصدی کردیم، ولی دوباره ایران را ترک کردند و حتی خسارت چندصد میلیون یورویی را هم پرداخت نکردند.
این قطعه ساز در خصوص میزان داخلی سازی خودروی پژو ۳۰۱ که از جمله خودروهای قرارداد برجامی پژو با ایران بود نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: تولید ۳۰۱ هنوز عملیاتی نشده و این خودرو از جمله خودروهای قرارداد پژو با ایران بود که طرف فرانسوی همان کاری را کرد که در تحریم قبلی انجام داده بود. در حال حاضر هنوز خودروسازان با ما برای تولید قطعات پژو ۳۰۱ مذاکره نکرده اند.
کشاورز گفت: مشکل عمده صنعت خودروسازی عدم تکافوی اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرآیند طولانی تخصیص ارز و رساندن پول به شرکتهای خارجی است.