صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۷۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه‌دار خواهد بود؟

با ابهامات مرجع قیمت‌گذاری خودرو و مطرح شدن بازگشت تعیین قیمت‌ها به شورای رقابت، طی هفته جاری، بازار خودرو روند کاهشی به خود گرفته و روز به روز ادامه دارد.
رویداد۲۴ به اعتقاد فعالان بازار خودرو دلیل اصلی گرانی خودرو وجود نقدینگی بالا است و این نقدینگی محل خاصی برای سرمایه‌گذاری ندارد و بازار‌های کاذبی مانند خودرو و دلار را ایجاد کرده است.

به گفته این فعالان، کاهش قیمت‌ها باعث شده تا کمتر خرید و فروشی در بازار انجام شود و بازار مملو از فروشنده بدون خریدار است و با فروکش کردن هیجان بازار پیش‌بینی می‌شود افت قیمت‌ها ادامه دار باشد.

قیمت خودرو عمدتا تحت تاثیر مسائل روانی بازار است

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت کاهش قیمت خودرو در بازار در روز‌های اخیر، گفت: قیمت خودرو عمدتا تحت تاثیر مسائل روانی بازار است؛ در دوره‌ای به دلیل نوسانات ارز، قیمت سازی در فضای مجازی و ... قیمت خودرو افزایش پیدا کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصمیماتی مانند ترخیص خودرو‌های مانده در کمرگ بر قیمت خودرو در بازار اثر مثبت داشت و قیمت‌ها را کاهشی کرد.

رحمانی با بیان اینکه وزارت تحت امرش برای ساماندهی بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها تصمیماتی اتخاذ کرده است، اظهار کرد: حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو‌های کف پارکینگ در روز‌های آینده به مشتریان تحویل داده می‌شود که اثر بسیار خوبی بر بازار دارد.

وی تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو را در بهبود شرایط بازار موثر دانست و تصریح کرد: مصوبه مجلس اثر مثبتی بر قیمت خودرو در بازار و کاهش التهابات داشت.

روند ادامه دار کاهشی که بازار خودرو در پیش گرفته قیمت‌ها را واقعی می‌کند

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: درست است که افزایش قیمت خودرو‌ها به دلیل فضای روانی ایجاد شده و کسب سود بوده است، اما با وارد شدن دستگاه قضایی و تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو، قیمت‌ها شکسته شده و در چند روز گذشته شاهد کاهش بوده‌ایم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: به طور طبیعی قیمت کنونی خودرو واقعی نیست و این روند ادامه دار کاهشی که بازار خودرو در پیش گرفته است می‌تواند خریداران واقعی را به بازار برگرداند و قیمت‌ها را واقعی کند.

افزایش تولید و تأمین قطعات شرکت‌های خودروسازی در راه است

رضیان تصریح کرد: تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو طی هفته گذشته مقداری از قیمت‌ها را کاهش داد و البته افزایش ۷ برابری تولید خودرو و تأمین قطعات می‌تواند این روند کاهشی را ادامه و بازار را مطلوب کند. در سال گذشته تیراژ خودرو به ۶۰۰ دستگاه در روز کاهش پیدا کرده بود، اما در سال ۹۸ تولید این شرکت‌ها به ۴ هزار دستگاه افزایش پیدا کرد و تا ۴ ماه آینده ظرفیت تولید آن به سال ۹۶ نزدیک می‌شود.

در چند روز آینده قیمت خودرو به قیمت‌های نیمه دوم فروردین بازخواهد گشت

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر داد و گفت: این اُفت قیمت در خودرو‌های مونتاژی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفته وی، ریزش قیمت خودرو‌ها نسبت به چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بیشتر شده است.

موتمنی تصریح کرد: با وجود روند کاهشی قیمت‌ها، همچنان مصرف کننده خریدی را به دلیل غیر واقعی بودن قیمت‌ها انجام نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه منطقی در افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو از ۱۸ فروردین تاکنون وجود نداشته است، ادامه داد: بی اساس بودن این افزایش قیمت و حذف قیمت از سایت‌ها سبب ریزش قیمت فعلی شده است که شرایط بازار نشان می‌دهد در چند روز آینده قیمت خودرو به قیمت‌های نیمه دوم فروردین بازخواهد گشت.

قیمت خورو رابطه تنگاتنگی با نرخ ارز دارد

کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر کاهشی که اخیرا در قیمت خورد به وجود آمده است به دلیل سیر نزولی در نرخ ازر است و سرمایه‌گذاران در این عرصه نسبت به کنترل قیمت در روز‌های آتی خوشبین هستند؛ اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که قیمت خورو رابطه تنگاتنگی با نرخ ارز دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو با افزایش چند برابری مواجه بوده است، گفت: خورویی مانند پراید تا قبل از فروردین ۹۸ تا ۳۷ میلیون تومان نرخ تمام شده آن بود، اما با تورم ارز و مواد اولیه، قیمت پراید به ۵۰ میلیون و بالاتر رسید.

وی افزود: برای کاهش و ثبات نسبی در قیمت خودرو باید محاسبات کلان اقتصادی در صنعت خوروسازی انجام و تلاش شود که بازار ارز در ثبات قرار گیرد، چراکه بسیاری از مواد اولیه و قطعات خورو به کشور وارد می‌شود و نوسانات ارزی تاثیر زیادی در قیمت خودرو خواهد گذاشت.

وی گفت: قیمت فعلی برای پراید و خورو‌هایی که عمده قطعات آن ساخت ایران است حدود ۴۰ میلیون تومان است، ولی برای خودرو‌هایی که قطعات آن خارجی است مانند ساندرو که امکان تولید آن در ایران وجود ندارد متناسب با ارزش‌گذاری که در نرخ ارز وجود دارد قیمت آن افزایش یا کاهش می‌آبد.

قیمت خودرو هنوز حباب دارد

کاکایی ادامه داد: برای خورو‌هایی که ۷۰ تا ۸۰ درصد از قطعات آن ایرانی است قیمت هنوز حباب دارد و تا حدودی برای کاهش قیمت ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه باید دست دلالان در صنعت خوروسازی کوتاه شود، گفت: یکی از عواملی که دلالان به این صنعت روی آورده اند، نبود تولید است و باید برای بهبود این موضوع بورس را در کشور توسعه دهیم و مردم را برای سرمایه گذاری از طریق بورس تشویق کنیم که سرمایه‌ها با کارشناسی دقیق به سمت ایجاد صنعت‌های مولد هدایت شوند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: خودروسازان تا حدودی می‌توانند در بومی سازی قطعه سازان کمک کنند، اما به دلیل مشکلی که در کمبود نقدینگی وجود دارد تولید قطعه سازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه زمانی که خودروسازان نقدینگی نداشته باشند به تبع آن قطعه سازان هم با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند و تولید قطعات کاهش یا متوقف می‌شود.

به زودی ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار تزریق می‌شود

صادق نجفی، مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت گفت: با تکمیل خودرو‌های دارای کسری قطعات، خودروسازان به زودی ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت با اعلام این مطلب، افزود: به‌دنبال تلاش خودروسازان کشور برای تکمیل و تجاری‌سازی خودرو‌های دارای کسری قطعات پیشرفته، قرار است این خودرو‌ها به‌زودی به بازار عرضه شوند.

وی با اشاره به پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو، اضافه کرد: پس از آغاز این پویش که توسط شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو به اجرا درآمده، قرار است بخش اعظمی از خودرو‌های ناقص این شرکت‌ها که به‌دلیلی کسری قطعات در پارکینگ‌ها انبار شده، به‌زودی تکمیل شده و به بازار عرضه شود.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت در خصوص چگونگی تأمین قطعات این خودروها، تصریح کرد: قرار است کمبود قطعات این خودرو‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و همچنین منابع جدید خارجی تأمین شود تا ۱۰۰ هزار خودرو ناقص به‌سرعت در اختیار مشتریان و خریداران قرار گیرد.

نجفی با بیان اینکه براساس آمار‌های موجود ۶۰ هزار خودرو متعلق به ایران‌خودرو و ۴۰ هزار دستگاه نیز متعلق به سایپا است، گفت: این خودرو‌ها تاکنون به‌دلیل عدم رسیدن به مرحله تجاری، به بازار عرضه نشده و با توجه به سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری‌هایی که این شرکت‌ها جهت تأمین قطعات کسری انجام داده‌اند، به‌زودی به بازار عرضه خواهند شد.

وی گفت: به‌نظر می‌رسد با عرضه این تعداد خودرو، بسیاری از تعهدات قبلی این دو خودروساز تحت پوشش قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، ورود این حجم از خودرو‌های پرتیراژ داخلی به بازار، روند کاهش قیمت‌ها را نیز تسریع خواهد بخشید.
نظرات شما