رویداد۲۴ محسن پورسید آقایی معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران در نشست خبری خود به بیان جزییات طرح ترافیک جدید و ورود خودروها به محدوده زوج و فرد (کنترل آلودگی هوا) پرداخت.
او در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد اجرای مرحله طرح ترافیک بودیم و این طرح با سئوالات و ابهامات زیادی شروع شد، گفت: همانطور که حدس زده میشد، با دیده مخالفت به آن نگاه کردند. دایره سئوالات و ابهامات زیاد بود، ولی با اجرای کار، همانطور که قول داده بودیم نتایج آن همه را قانع کرد طرح خوبی بود و ارزش داشت بعد از ۳۸ سال، طرح هوشمند را به جای طرح قبلی اجرا کنیم. ابعاد این طرح و هوشمندی آن را همه میشناسید. از نظر سامانه، نحوه محاسبات و دوربین ها، پا به پای بهترین شهرهای دنیا، شهر تهران چنین سیستمی را داراست و بر اساس نوع خودرو، معاینه فنی و زمان ورود و خروج، عوارض را تشخیص داده و از حساب شهروندان برداشت کند. کمترین اعتراض را به خاطر برداشتهای مالی و دقیق از حساب افراد داشتیم که معمولا مربوط به مخدوش کردن برخی پلاکها بود و دوربینها وقتی پلاک دستکاری شده را میخواندند، متاسفانه برای پلاک دیگری جریمه نوشته میشد که اینها هم با مراجعه افراد به دفاتر، حل شد. نتیجه نهایی طرح سال گذشته، کاهش آلودگی تهران در بعد سواریها و کاهش ترافیک در مجموعه مرکزی شهر بود. بر اساس آخرین آمار تردد خودروها، در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ درصد کاهش تردد را در محدوده مرکزی شهر به دست آوردیم.
از اول تیر، طرح جدید اجرا میشودپورسیدآقایی با بیان اینکه گام دوم و تکمیلی طرح ترافیک به اجرا در میآید، گفت: زوج و فرد ۱۴ سال به دلیل کنترل آلودگی شدید هوای تهران اجرایی شد تا تردد را نصف کنند. اما به مرور، چون تعداد خودروها دو برابر شد، عملا زوج و فرد فایدهای نداشت و نمیتوانست کنترل کننده آلودگی هوای تهران باشد. نتیجه گرفتیم زوج و فرد کارایی خود را از دست داده است و باید برای کاهش آلودگی هوا طرح دیگری جایگزین شود. پس از مطالعات مفصل، در شورای ترافیک به اتفاق آرای وزارت کشور، استانداری، پلیس و شهرداری به این جمع بندی رسیدیم که طرح زوج و فرد را لغو کنیم.
او در بیان جزییات طرح جدید گفت: پلاک خودروها دیگر مهم نیست زوج یا فرد باشد. هر خودرویی خارج از شماره پلاک آن، ۲۰ روز در هر فصل تردد در محدوده زوج و فرد سابق، یعنی محدوده کنترل آلودگی هوا داشته باشد. در طرح قبلی، پلاکهای فرد، حدود ۲۶ روز و پلاکهای زوج ۳۶ روز مجاز بودند. الان هر روزی که مردم کار دارند، تا ۲۰ روز اجازه دارد وارد این محدوده بشود. مزیت دیگر این است که اگر کسی طرح ترافیک میگیرد و وارد محدوده مرکزی میشود و عوارض میدهد، جزء آن ۲۰ روز محاسبه نمیشود. ۲۰ روز صرفا برای تردد در محدوده زوج و فرد (کنترل آلودگی هوا) است و اگر عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را داشت، آن روز را برای خودرو، جزو ۲۰ روز سهیه اش محاسبه نمیکنیم.
معاون شهردار گفت: اگر خودرویی عوارض بدهد و وارد محدوده شود، میتواند ۲۰ روزش را ذخیره کند. اگر هم مازاد بر ۲۰ روز به هر دلیلی نیاز به حضور در محدوده کنترل آلودگی هوا داشت، در گذشته، عوارض کل طرح ترافیک را باید پرداخت میکرد. الان بر اساس مصوبه شورای شهر، اگر بیشتر از ۲۰ روز در فصل لازم به حضور در محدوده زوج و فرد داشته باشد، نیمی از عوارض را باید پرداخت کند که نسبت به سال گذشته، عوارض پایین تری را پرداخت میکنند.
وضع عوارض برای پول درآوردن نیستاو با اظهار امیدواری درباره اینکه همه شهروندان در سامانه «تهران من» ثبت نام کنند، گفت: شرط شمارش ۲۰ روز تردد مجاز شهروندان، ثبت در سامانه «تهران من» است. هر روزی که خودروی ثبت شده در این سامانه وارد محدوده شود، برای آن در سامانه، عدد مشخص میشود. ما مایل نیستیم کسی بیاید و عوارض پرداخت کند. وضع عوارض برای کسب درآمد نیست. برای کاهش به میل به مصرف است. دلمان میخواهد به مردم بگوییم به نفعتان است خودرو شخصی استفاده نکنید یا سفرهای خود را کاهش دهید.
پورسیدآقایی توضیح داد: اکنون یک میلیون خودرو در سامانه تهران من ثبت شده است در حالی که تهران حدود ۴ میلیون خودرو دارد. این عزیزان وقتی وارد محدوده کنترل ترافیک میشوند، اگر در سامانه ثبت نام نکرده باشند، باید از همان روز اول، عوارض پرداخت کنند. مردم بدانند با یک ثبت نام ساده میتوانند از ۲۰ روز معافی عوارض استفاده کنند، در غیر اینصورت از روز اول ورود به محدوده، عوارض به حساب آنها منظور و بدهکار میشوند.
وی گفت: امسال طرح ترافیک در پنجشنبههای نخواهیم داشت، اما محدوده کنترل آلودگی هوا یعنی زوج و فرد را داریم. اگر کسی در محدوده کل محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کند، جزء ۲۰ روزش تلقی میشود. آن ۲۰ روز با محاسبه روزهای پنجشنبه هم خواهد بود، ولی فقط محدوده کنترل آلودگی هوا محاسبه میشود و بابت ورود به طرح ترافیک، عوارض دریافت نمیشود.
پول مردم دیگر بلوکه نمیشودپورسیدآقایی با بیان اینکه شهروندان باید قبلا عوارض ورود به محدوده کنترل ترافیک را رزرو میکردند و ما هم پولی از این لحاظ بلوکه میکردیم، گفت:، چون معمولا رسیدگی به پلاکها و برداشت از حسابها، یک هفته طول میکشید، با اعتراض شهروندان روبرو بودیم که یک هفته پولمان بلوکه شده است. تصمیم گرفتیم این مصوبه را برداریم و از اول تیرماه، همه عزیزان که ورود به طرح را رزرو میکنند، پولی از آنها بلوکه نمیشود. در صورتی که تردد نکنند، چون پولی بلوکه نشده است، چیزی از آنها کسر نمیشود. همینطور اگر کسی بیش از ۲۰ روز وارد محدوده شود و حسابش شارژ نباشد، با توافق شورای شهر تهران و پلیس، تا ۳۰ روز به این شهروندان مهلت داده شد که حساب خود را شارژ و بدهی خود را پرداخت کنند. هم در my Tehran و هم در اپلیکیشنهای مختلف میتوانند بدهی خود را بپردازند. شماره پلاک خودرو را وارد کنند و بدهی شان را بپردازند. در صورت عدم پرداخت بدهکاری ظرف یک ماه، بخشودگی ۲۰ درصدی آنها لغو نمیشود و عملا ۲۵ درصد عوارض بیشتر باید بپردازند و ضمنا پلاک آنها توسط پلیس جریمه میشود. این را در نظر داشته باشید که عوارض و جریمه، دو چیز جداست، یعنی جریمه پلیس، علاوه و مازاد بر عوارض ورود به محدوده است.
معاون شهردار تهران در بیان دلایل اجرای طرح ترافیک گفت: این پیام را به عزیزان شهروند داریم با حمل و نقل عمومی تردد کنید و در صورت اصرار بر استفاده از خودرو شخصی، باید عوارضی را پرداخت کنید که خرج توسعه حمل و نقل عمومی، اتوبوسرانی، مترو و توسعه حمل و نقل عمومی میشود. امسال تخفیف معاینه فنی برتر، ۲۵ درصد است، تا به مردم بگوییم دنبال درآمد نیستیم، دنبال پاکی تهران هستیم. هر کسی میرود و داوطلبانه معاینه فنی برتر میگیرد، تخفیفاتمان را بیشتر کنیم.
پورسیدآقایی در ادامه سخنانش گفت: ما سال گذشته از محل عوارض طرح ترافیک ۲۹۶ میلیارد تومان وصول کردیم. ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین خریداری کردیم، بخش مهمی از این عوارض به مترو برای توسعه ساخت مترو داده شد و بخشی هم به اتوبوسرانی برای بازسازی اتوبوسها پرداخت شد. آمار ما میگوید استفاده از مترو و اتوبوسرانی در منطقه مرکزی شهر افزایش داشته است. ولی در کل سفرهای مترو، سال گذشته رشد نداشتیم، ولی در منطقه مرکزی شهر، سفر مردم با مترو، رشد قابل توجهی داشته است.
او ادامه داد این را باید در نظر داشت ما روزی تا ۳۰ هزار پلاک خودرو را برای پلیس ارسال میکنیم تا جریمه کند. بعضا این اعداد به ۱۵هزار خودرو میرسد.
محدودکردن بیشتر خودروهای شخصی به چه قیمتی؟پورسیدآقایی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین که پرسید: «دو ایراد عمده به طرح ترافیک جدید وارد میشود؛ یکی با بحث محدود کردن حق مالکیت مالکان خودرو و استفاده از خودرو شخصی برای ۲۰ روز در یک فصل (۹۳ روز) مواجهیم و ایراد دوم این است که با محدود کردن بیشتر وسایط نقلیه خصوصی، توسعه مناسبی در حمل و نقل عمومی صورت نگرفته و متروها و اتوبوسها شلوغتر خواهد شد. چه پاسخی دارید؟» گفت: حق مالکیت و آزادی تردد اشتباه است بگوییم هر کسی هر چیزی داشت هر طور خواست استفاده کند. احترام مالکیت سر جای خود، ولی اگر دیگران از استفاده او ضرر میکنند، باید عوارض را پرداخت کند. این ابداع ما در تهران نیست. بلکه در بسیاری از شهرهایی که شعار آزادی میدهند، این محدودیتها را وضع میکنند. اگر قرار است کسی از خودرو شخصی استفاده کند، باید عوارضی که برای دیگران به وجود میآورد، پرداخت کند. من شاید بخواهم روزانه صدها کیلومتر در شهر ویراژ دهم، ترافیک و آلودگی به وجود بیاورم، ما میگوییم منعی برای استفاده نیست، ولی اگر قرار است مردم از تردد شما ضرر کند و مریض شوند، باید عوارض را بپردازی. عوارض فعلی خیلی اندک است. طبق گزارش بانک جهانی ضرر ترافیک در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است. مردم تهران سالانه هزینه سلامتی و درمان به دلیل آلودگی هوا و ترافیک میپردازند. آزادانه اگر رفتار کنیم، باید آنهایی که آلودگی ایجاد میکنند باید ۲.۶ میلیارد دلار جبران کنند، چه کارخانه، نیروگاه یا خودرو سواری باشد.
او ادامه داد: ما درباره توسعه حمل و نقل عمومی هم همزمان داریم این کار را انجام میدهیم. در سال ۹۶ و ۹۷ ما ۱۳ قطار اضافه کردیم. امسال ۱۰ قطار جدید اضافه میکنیم. در اتوبوسرانی، ۱۳ اتوبوس جدید خریدیم. خطوط مینی بوس رانی با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی میشود. خوشبختانه مینی بوسهای مجهز به فیلتر که دود ایجاد نمیکند، خریداری شده است و فردا گروه اول این مینی بوسها استفاده میشود.