رویداد۲۴ به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/۰۵/۱۳۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبودهاند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری میشوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروشهای فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمیشود.
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته میتواند بر این زیان بیفزاید.
شهرام آزادی، معاون فناوریهای پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار میکند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، میافزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین میشود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد میشود، اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمیتواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا میداند و میگوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیتهای موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد.»
وی تاکید میکند: «نمی توان به قیمتهای سال ۹۷ برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر میرسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند.»
معاون فناوریهای پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح میکند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آنها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینههای تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینهها تاثیرگذار است.»
بررسی سود و زیان خودروسازان در سالهای اخیر نشان میدهد که تصمیمهای نادرست و اشتباه همواره عاملی برای زیاندهی بیشتر خودروسازان شده و در شرایطی که لازم است این صنعت بیشتر از هروقت دیگری مورد حمایت و توجه قرار گیرد، نباید با تصمیمهایی اشتباه راه را برای ضرر بیشتر آنها فراهم کرد.