بر همگان پوشیده نیست که بازار موبایل دیگر رونق سالیان پیش خود را ندارد و دلیل اصلی آن هم عدم موفقیت کمپانیهای سازنده در عمل به وعدههایشان و کمبود نوآوری است که منجر به کم شدن اشتیاق کاربران برای رو آوردن به دستگاههای جدید میشود. با این حال این وضع در بازار گوشیهای پریمیوم بغرنجتر بوده و در سه ماهه اول ۲۰۱۹ روند نزولی داشته است.
رویداد۲۴ بر همین اساس فروش جهانی گوشیهای بالای ۴۰۰ دلار با ۸ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. با اینکه وضعیت برای کل
بازار موبایل نابسامان است، اما به گفته IDC نرخ افت فروش در این بازار ۶.۶ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ بوده است.
در یک جمعبندی کلی فروش
گوشیهای پریمیوم و پرچمدار نسبت به میانردهها و گوشیهای پایینرده افت بیشتری را متحمل شده است.
نموداری که سهم شرکتهای بزرگ را از بازار گوشیهای پریمیوم نشان میدهد.
اپل،
سامسونگ و
هواوی ۸۸ درصد فروش بازار
گوشیهای پریمیوم را به خود اختصاص داده اند. با اینکه رتبه اول فروش با اقتدار در اختیار اپل است، اما فروش آیفونهای این شرکت به اندازه ۲۰ درصد افت داشته است. همین لغزش به سامسونگ اجازه داده تا یک چهارم فروش را از آن خود کند و هواوی هم بتواند ۱۶ درصد بازار را در اختیار بگیرد.
روند نزولی سهم فروش اپل در بازار گوشیهای پریمیوم زمانی مشخصتر میشود که عملکرد آن را از سال ۲۰۱۷ مرور کنیم. این شرکت با در اختیار داشتن ۵۸ درصد فروش در سال ۲۰۱۷ و کاهش آن به ۵۱ درصد در ۲۰۱۸، حالا در سه ماهه اول ۲۰۱۹ تنها ۴۷ درصد فروش بازار را در اختیار دارد.
رده بندی برترین شرکتها در زمینه فروش گوشیهای پریمیوم به تفکیک منطقه. از چپ به راست: آمریکای شمالی، خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپای غربی، اروپای مرکزی و شرقی، چین، کشورهای آسیا پاسیفیک به جز چین
با اینکه روند طولانی تولید نسل جدید
آیفون مشکل اصلی اپل به حساب میآید، اما کارشناسان عقیده دارند که محصولات پریمیوم
سامسونگ امکانات بیشتری را در قبال قیمت کمتر در اختیار کاربران قرار میدهند. علاوه بر این تنوع و طراحی زیبای سری گلکسی اس ۱۰ سامسونگ در فراگیر شدن آن بین کاربران تاثیر بسزایی داشته است.
در آن سو
هواوی توانسته در زمینههای دوربین،
هوش مصنوعی و کیفیت ساخت عملکرد خوبی داشته باشد، اما درگیریهای اخیر دولت آمریکا با این شرکت چینی میتواند از ادامه روند صعودی فروش محصولات آن جلوگیری کند.
منبع: دیجیاتو