صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 23
کد خبر: ۱۸۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی؛

صرفه جویی ۱۶۰ میلیون دلاری داخلی سازی ساخت سکو‌ها

مجموع پیشرفت پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۸۴.۵ درصد رسیده و این پروژه با تکمیل بخش دریایی در پاییز امسال و بخش خشکی در سال ۹۹، قرار است تا پایان سال ۹۹ به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گیرد و پرونده توسعه فاز ۱۴ در پایان سال ۹۹ بسته شود.

رویداد۲۴ طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به‌میزان دو میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (برابر با ۵۶ میلیون مترمکعب) در روز در دست انجام است.

به‌منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب ۴ سکوی دریایی هر یک به‌ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب (حدود ۱۴ میلیون مترمکعب) در روز در برنامه قرار گرفت.

در ابتدای سال ۹۵ دو سکوی ۱۴C و ۱۴D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراندند، به پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ اختصاص یافتند.

به‌دلیل آماده شدن بخش دریایی فاز‌های ۱۷ و ۱۸ برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکو‌های ۱۷B و ۱۸B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکو‌های ۱۴C و ۱۴D آن‌ها را با مشخصات سکو‌های ۱۷B و ۱۸B راهی خلیج فارس کند.

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

بالاخره دو سکوی دریایی فاز ۱۴ در سال گذشته (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

روز گذشته سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز در یک عملیات دقیق مهندسی، از روی بارج انتقال دهنده به روی جکت نقطه B. فاز ۱۴ نصب شد و این سکو نیز پس از گذشت یک ماه تا ۴۵ روز (وابسته به آرام بودن آب و هوا و امکان کار در قلب خیلج فارس در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از ساحل عسلویه) و تکمیل عملیات نصب، هوک آپ و پیش راه اندازی، در شروع مهرماه سال جاری به تولید خواهد رسید.

با تولید گاز از سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی معروف به سکوی ۱۴B، به میزان ۱۴.۲ میلیون مترمکعب تولید روزانه گازغنی از مخزن این میدان مشترک در فاز ۱۴ افزایش می‌یابد و تولید گاز در این پروژه به مرز ۴۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

تا امروز، پیشرفت فیزیکی بخش دریایی فاز ۱۴ به ۹۲ درصد رسیده و برای تکمیل بخش دریایی این فاز، نیاز به تکمیل ساخت سکوی ۱۴D، تکمیل حفاری‌های نقطه D. فاز ۱۴ و تکمیل لوله گذاری‌های دریایی برای ارسال گاز ترش تولیدی سکو‌های ۱۴B و ۱۴D به محل پالایشگاه فاز ۱۴ است.

طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی مجری طرح فاز ۱۴، سکوی ۱۴D هم اکنون در یارد صدرا با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی در حال تکمیل است و تا پیش از پایان شهریورماه آماده ارسال به محل پروژه می‌شود.

همچنین لوله گذاری دریایی بین نقاط B. و D. تا محل پالایشگاه این فاز در خشکی، در حال تکمیل است و حفاری چاه‌های تولیدی در نقطه D. نیز در حال انجام بوده و قرار است تا پایان شهریورماه تکمیل شود.

انتظار می‌رود در نخستین ماه پاییز امسال شاهد نصب سکوی ۱۴D در محل پروژه باشیم و آنطور که تیم مدیریتی فاز ۱۴ به وزیر نفت قول داده، تا پایان آذرماه با تولید ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز غنی از سکوی ۱۴D، میزان تولید گاز در فاز ۱۴ به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز رسیده و بخش دریایی این پروژه تا پیش از آغاز زمستان، تکمیل شود.

هم اکنون پیشرفت بخش خشکی فاز ۱۴ که مهمترین بخش آن، احداث ۴ واحد پالایشگاهی است، به ۸۱ درصد رسیده و بهره برداری از هر ۴ واحد به سال ۹۹ موکول شده است.

از آنجایی که بخش دریایی این فاز از بخش خشکی پیشی گرفته، به منظور شیرین سازی گاز تولیدی فاز ۱۴، امسال از ظرفیت‌های پالایشگاهی فاز‌های ۱۲ و ۱۳ استفاده می‌شود تا سال آینده پالایشگاه در بخش خشکی فاز ۱۴ به مدار بهره برداری وارد شود.

خطوط لوله بین فازی بین فاز‌های ۱۲ و ۱۴ از قبل کشیده شده و از سال گذشته ارسال گاز غنی تولیدی سکو‌های ۱۴A و ۱۴C به پالایشگاه فاز ۱۲ در حال انجام است، اما احداث خط لوله بین فازی، بین فاز‌های ۱۴ و ۱۳ هنوز به اتمام نرسیده و به عنوان یک پروژه مهم در حال انجام است.

احداث خط لوله بین فازی، نه تنها امکان انتقال گاز تولیدی فاز ۱۴ به واحد‌های پالایشی در مدار بهره برداری و جبران تأخیر در بخش خشکی این فاز را محقق می‌کند، بلکه یک امکان پدافند غیرعاملی است تا اگر در آینده به هر دلیلی یکی از واحد‌های پالایشی از مدار خارج شود، بتوان گاز تولیدی را به واحد‌های پالایشی سایر فاز‌ها برای شیرین سازی و ارسال به شبکه سراسری، انتقال داد.

یکی از خصوصیات بارز پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، تکیه بر توان داخلی است به طوری که در بخش طراحی، مهندسی و اجرا ۱۰۰ درصد از توان داخلی استفاده شده و در بخش تأمین کالا نیز بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در بخش‌های مختلف از تولیدات ایرانی استفاده شده است.

سکو‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی که ابرسازه‌هایی سنگین به وزن حدود ۲۴۰۰ تن هستند، تماما توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده اند و عملیات پیچیده و دقیق مهندسی انتقال و نصب آن‌ها نیز توسط مهندسان ایرانی انجام شده است.

محمد مهدی متوسلی زاده، مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی در خصوص سودآوری مالی ساخت این سکو‌ها توسط متخصصان داخلی نسبت به ساخت آن‌ها توسط شرکت‌های خارجی به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: برای ساخت هر سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی، حدود ۱۴۲ میلیون دلار هزینه شده، در حالی که اگر قرار بود این سکو توسط شرکت‌های خارجی ساخته شود، حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلار بیش از این رقم برای ما هزینه به دنبال داشت.

وی افزود: به عبارتی داخلی سازی سکو‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی، به ازای هر کدام حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلار و برای ۴ سکو، در مجموع حداقل ۱۶۰ میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه داشته است.

مجموع پیشرفت پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با احتساب بخش دریا و خشکی، به ۸۴.۵ درصد رسیده و این پروژه با تکمیل بخش دریایی در پاییز امسال و بخش خشکی در سال ۹۹، قرار است تا پایان سال ۹۹ به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گیرد و پرونده توسعه فاز ۱۴ در پایان سال ۹۹ بسته شود.

نظرات شما