رویداد۲۴ مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما بر اساس نظرسنجی که بیستم تیرماه ۹۸ از سراسرکشور داشته است اعلام کرد: ۸۰.۵ درصد از مردم بیننده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتگو، ورزش و اخبار بوده و ۵۰.۲ درصد نیز حداقل یکی از سریالهای جدید «بوی باران» شبکه یک، «خانواده دکتر ماهان» شبکه دو و «گاندو» شبکه سه سیما را دیدهاند که در این میان «گاندو» پربینندهترین سریال بوده است.
سریال «گاندو» با حدود ۴۴ درصد بیننده در صدر سریالهای جدید تلویزیون قرار گرفت و سریال «بوی باران» شبکه یک با چهار درصد اختلاف و مخاطب ۴۰ درصدی در رتبه دوم پربینندهترین سریال قرار گرفته است.
سریال «بوی باران» مجموعهای ۷۵ قسمتی است که تا زمان نظرسنجی مرکز تحقیقات ۲۱ قسمت از آن پخش شده است و پخش آن همچنان ادامه دارد.
«خانواده دکتر ماهان» سریال شبانگاهی شبکه دو سیما نیز بر اساس این نظرسنجی با ۱۸.۲ درصد در رتبه سوم سریالهای جدید در حال پخش قرار گرفته است.
مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما همچنین درخصوص ویژگیهای مختلف پربینندهترین سریال این روزهای تلویزیون یعنی «گاندو» نظر مردم را جویا شده است.
بر اساس این نظرسنجی بیش از ۸۹ درصد از مخاطبان این سریال در حد زیاد از آن رضایت داشتهاند و بیش از ۷۳ درصد هم آن را درحد زیاد باور پذیر دانستهاند.
از نظر ۶۰.۷ درصد از بینندگان، مهمترین پیام سریال «گاندو» نشان دادن قدرت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بوده است و حدود ۷۹ درصد از آنها هم معتقدند این سریال در حد «زیاد» توانسته است مردم را با فعالیت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آشنا کند.
از منظر ۸۲.۲ درصد از بینندگان، سریال «گاندو» توانسته است در حد زیاد باعث اعتمادسازی مردم به قدرت و توان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور شود.
این نظرسنجی از بینندگان خواسته است تا میزان موفقیت سریال «گاندو» را در جنبههای مختلف ارزیابی کنند که ۹۱ درصد از آنها این سریال را در نمایش «هوش و ذکاوت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی» در حد «زیاد» موفق دانستهاند.
بر این اساس، ۹۰.۳ درصد از بینندگان، این سریال را در نمایش «احساس مسئولیت و تعهد نیروهای امنیتی»، ۸۶.۹ درصد در نمایش «به کارگیری افراد جوان در شبکه اطلاعاتی و امنیتی کشور»، ۸۶.۳ درصد در نمایش «مهارت و توانمندی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی»، ۸۳.۵ درصد در نمایش «تجهیزات و امکانات سختافزاری و نرم افزاری نیروهای امنیتی» و ۸۰.۱ درصد در نمایش «هوشیاری نسبت به پدیده نفوذ» در حد «زیاد» موفق توصیف کردهاند.
از بینندگان «گاندو» درخصوص دلایل تماشای این سریال پرسیده شده است که ۵۳.۶ درصد جذابیت موضوع و داستان سریال را عمدهترین دلیل خود اعلام کردهاند.
همچنین ۱۴ درصد از مخاطبان، واقعی بودن موضوع و ۱۱.۵ درصد هم سرگرمی و پرکردن وقت را عامل اصلی دیدن این سریال دانستهاند.