رویداد۲۴ همزمان با کاهش میزان تولید خودرو، شاهد کاهش تقاضا در صنعت بیمه نیز بوده ایم این در حالیست که به گفته فعالان این حوزه، صنعت خودرو بخش زیادی از تقاضای این صنعت را شامل میشود.
در همین حال به گفته کارشناسان این حوزه در سالهای اخیر همزمان با ارتقای کیفی خودروها نیز ریسک بیمهای در این صنعت کاهش یافته چرا که خودروها به طور مرتب مورد بازرسی فنی قرار میگیرند.
اسماعیل فلاح، مدیر بیمههای اتومبیل یکی از شرکتهای بیمهای با اشاره به نقش شرکتهای خودروساز در افزایش حجم تقاضای شرکتهای بیمهای میگوید: شرکتهای خودروساز حجم عظیمی از خودروهای کم ریسک را وارد بازار میکنند و از آن جا که هرسال این خودروها به لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار میگیرند، به نوعی شاهد کاهش ریسک هستیم در این شرایط کاهش تولید خودرو نیز بر صنعت بیمه و عملکرد آن تاثیر منفی داشته است.
وی با بیان این که حجم تولید خودروهای صفر علاوه بر این که از لحاظ فنی ریسک مناسبی دارد، به لحاط صفر بودن خودرو نیز مالکان آن احتیاط بیشتری میکنند که این امر منجر به کاهش ریسک شده است، میافزاید: خودروهای ایران خودرو به دلیل ماهیت و بدنه، در سال نخست حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت خسارت برای شرکتهای بیمهای به همراه دارند که این میزان در خودروهای سایپا و در سالهایی که برلیانس و ال ۹۰ تولید میشد و در خانواده پراید در حدود ۴۰ درصد خسارت برای شرکتهای بیمهای به همراه داشته است.
این کارشناس صنعت بیمه تصریح میکند: به صورت تجمیعی جانی و مالی نیز در ۳ تا ۴ سال اخیر که بدنه خودروها و همچنین به لحاظ فنی خودروهای سایپا قوی شده نسبت خسارت افزایش یافته و به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.
فلاح با تاکید بر این که کاهش تولید نیز منجر به افزایش نسبت خسارت میشود، اظهار میکند: در چند ماه اخیر و با کاهش تولید خودرو میزان تقاضا برای انواع بیمهها کاهش یافته و در این شرایط برای بهبود وضعیت نیز نمیتوان دست به اقدامی زد مگر آن که با تکیه بر تبلیغات بر میزان تقاضا افزود.
وی ادامه میدهد: سالیانه بخشی از درصد بیمه شخص ثالث بابت تبلیغات به بیمه مرکزی واگذار میشود بنابراین باید با افزایش میزان تبلیغات از سوی بیمه مرکزی نسبت به ایجاد انگیزه در میان متقاضیان و کسانی که فاقد بیمه هستند، اقدام کرد.
مدیر بیمههای اتومبیل یکی از شرکتهای بیمهای با اشاره به اجباری بودن بیمه شخص ثالت اظهار میکندک با این حال آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و هنوز هم تعداد خودروها و موتورسیکلتهایی که فاقد بیمه نامه هستند، میلیونی است که در صورت داشتن تبلیغات رسانهای درست میتوان بیمههایی که فاقد بیمه نامه هستند را با در نظر گرفتن ریسکهای مختلف جایگزین شرکتهای خودروساز کرد.
این شرایط در حالیست که به اعتقاد فعالان حوزه بیمه همزمان با کاهش تقاضا به دلیل کاهش تولید خودرو، شاهد کاهش بیمه بدنه خودرو نیز هستیم این در حالیست که نرخ بیمه بدنه خودروها همان نرخهای سال قبل بوده و نسبت به قبل افزایشی نداشته است. هرچند که به اعتقاد کارشناسان بیمهای بهتر است همزمان با افزایش نرخ خودروها نسبت به افزایش نرخ بیمه اقدام کرد، اما با این حال پیش بینی میشود در سال جاری تقاضا برای بیمه خودروها کاهش یابد چرا که متقاضیان بیمه از پس هزینهها بر نمیآیند که این امر اثرات مطلوبی نخواهد داشت.