رویداد۲۴ جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، طی سخنرانی بعدازظهر دوشنبه، یکسری اقداماتی را برای مقابله با ایران در خلیج فارس به پارلمان اعلام نمود. وی از ارائه هر گونه امتیاز برای آزادی Stena Impero، تانکر بریتانیایی که روز جمعه توسط نیروهای ایرانی توقیف شده بود، و در عین حال از تلافی جویی علیه ایران نیز اجتناب کرد.
هانت در آخرین اقدام مهم خود قبل از انتخابات رهبری حزب محافظه کار تلاش کرد تا تواناییهای رهبری خود را ثابت کند، در حالی که سعی در اجتناب از گیر افتادن در درگیری داشت ـ، چون کشورش قادر به مدیریت آن نیست ـ. گامبی و شروع روز بعد از ارائه، در برابر بوریس جانسون تندروتر ـ. که اکنون قرار است نخست وزیر شود ـ. به شکست انجامید.
هانت اعلام کرد، انگلیس، اقدام به اعزام ام. اچ. اس دانکن، یک ناوشکن نوع ۴۵ به منطقه و در عین حال تلاش برای ایجاد یک میسیون مشترک حفاظت دریایی تحت رهبری اروپا در خلیج فارس خواهد کرد. علاوه بر این، دولت وی به کشتیهای متعلق به بریتانیا توصیه کرد تا قبل از ورود به تنگه هرمز، دستورالعملهایی را که ممکن است شامل سفر در قالب کاروان باشد، در نظر آورند.
وزیر امور خارجه، یکی از دو نامزد برای جایگزینی نخست وزیر ترزا میبه عنوان رهبر حزب محافظه کار بود؛ یک مسابقه سیاسی در تلاشهای انگلیس برای تکمیل "برگزیت" و ترک اتحادیه اروپا قبل از مهلت ۲۱ اکتبر. جانسون هانت را در یک انتخابات داخلی در روز سه شنبه شکست داد، اما اتحادیه اروپا بلافاصله پیشنهاد جکسون برای برگزیت را رد کرد و سیاست خارجی انگلیس را در معرض عدم اطمینان قرار داد.
فابیان هامیلتون، عضو حزب کارگر پارلمان، فرصت را برای پرسش از هانت به نمایندگی از امیلی تورنبی وزیر خارجه در سایه، که در حال حاضر پس از یک حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان است، غنیمت شمرد. این نماینده پارلمان از لیدز شمال شرقی، کاندیدای محافظه کار را به خاطر اینکه در خصوص ایران ضعیف و نسبت به ملتهای خاورمیانه بیش از حد خشن رفتار کرده است، تخطئه نمود.
وی پرسید: آیا هانت میتواند به ما بگوید دولت چه کاری کرده تا دولت ترامپ را از تحریمهای خود علیه ایران را منصرف کند؛ آن هم قبل از تشدید تنش و رسیدن به نقطه بی بازگشت؟ چرا یک تانکر بریتانیایی در تنگه هرمز به طرز ناامیدکنندهای بی محافظت رها شده تا توقیف شود، آن هم زمانی که هر کسی با هر سطح درکی از این موضوع میتوانست بفهمد این دقیقا همان کاری است که ایرانیان در پاسخ به توقیف تانکر نفت کش خود خواهند کرد؟
هانت ارتباط بین گریس ۱ و Stena Impero را رد کرد و گفت: هیچ مقایسهای بین تصرف غیر قانونی ایران در یک خط دریایی شناخته شده که در آن Stena Impero حق تردد داشته و اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا علیه یک تانکر که آزادانه به آبهای قلمروی خارجی انگلیس هدایت شده است، نمیتوان داشت.
هامیلتون با اشاره به یک گزارش در روزنامه اسپانیایی El País بیان کرد که مقامات در جبل الطارق به خاطر دستوری از سوی واشنگتن تصمیم به توقیف گریس ۱ گرفته اند. رسانههای بریتانیایی حدس زده اند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، انگلیس را به عنوان بخشی از کمپین «حداکثر فشار»، به برهم زدن حمل و نقل تانکر ایران کشانده است. تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه Quincy نی، به نشریه نشنال اینترنست همین مسأله را گفته است.
هانت به اتهام همیلتون پاسخ داد و گفت: میخواهم کاملا روشن کنم که انگلیس به درخواست ایالات متحده از جانب مقامات جبل الطارق این توقیف را صورت نداده است.
محقق ارشد امور دفاعی، سرهنگ دوم دانیل دیویس بازنشسته، از انکار هانت انتقاد میکند. این کهنه سرباز خدمت کرده در عراق و افغانستان به نشنال اینترست گفته: اگر این تصمیم برای خود بریتانیا بوده باشد، من شوکه خواهم شد. این کار کاملا از شخصیت بریتانیا به دور بوده... حرف من این است که چرا دولت ناگهانی تصمیم گرفته این کشتی را توقیف کند؟
به نظر میرسید، هانت در پاسخ به انتقاد از عدم توانایی ارتش در دفاع از Stena Impero دچار لغزش و لکنت بود. وی با اشاره به هفدهمین ترانزیت که طی روزهای اخیر از سوی ناوشکن مونتروز در تنگه هرمز صورت گرفته، گفت: البته نیروی دریایی سلطنتی قادر به ارائه اسکورت به تک تک کشتیها و یا از بین بردن تمام خطرات دزدی دریایی نیست، اما اگر شرکتهای تجاری حمل و نقل کامل با دستورالعملها همکاری کامل داشته باشند، میتوان این خطرات را کاهش داد.
بعدا، وزیر امور خارجه افزود: بحثهای پشت پرده با ایالات متحده در مورد چگونگی بهبود امنیت دریایی در این دوره، شامل درخواستی از سوی آنها بوده تا در ۲۴ ژوئن در تشکیل نیروی دریایی حفاظتی شرکت کنیم که درخواست رسمی آن در سی ام ژوئن مطرح شد؛ طرحی که قرار است با نام عملیات «Sentinal» راه اندازی شود.
پنتاگون در بیانیهای که در توضیح عملیات Sentinel گفته است، این چارچوب امنیت دریایی کشورها را قادر میسازد تا به اسکورت کشتی خود بپردازند، در حالی که از همکاری کشورهای عضو برای هماهنگی و افزایش آگاهی و نظارت دریایی استفاده میکنند.
هانت در این مورد گفته است: اگر ایران همچنان این مسیر خطرناک را ادامه دهد، باید قبول کنند که هزینه این کار افزایش حضور نظامی غربی در آبهای ساحلی این کشور است، نه به این خاطر که ما مایل به افزایش تنشها هستیم، بلکه به این دلیل که آزادی ناوگان یک اصل است که بریتانیا و متحدانش همواره از آن محافظت میکنند. ایران حق ندارد مانع از عبور هیچ کشتی شود، چه برسد به اینکه نیروهایش وارد عرشه آن شود؛ بنابراین، این اقدام یک دزدی دریایی دولتی بود که بریتانیا هیچ منعی برای محکومیت آن ندارد. موضوع بیشتر نگران کننده آن است که این حادثه نقض آشکار اصل آزادی دریانوردی است که سیستم تجارت و اقتصاد جهانی در نهایت به آن بستگی دارد.
نردبان تشدید تنش در حال حاضر از دست هانت خارج است. جانسون نسبت به دولت در حال خروج میارتباط نزدیک تری با رئیس جمهور دونالد ترامپ دارد و گفته میشود روز پنجشنبه یک تماس تلفنی مخفی با او داشته است.