رویداد۲۴ کارشناسان صنعت قطعه دلیل این امر را عدم انجام کار کارشناسی در زمینه تفکیک آمار قطعات وارد شده عنوان میکنند این در حالیست که پیش از این نیز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین رابطه گفته بود که کالای مربوط به خودروهای وارداتی وجود دارد، اما بسیاری از آنها در گمرکات است و به خاطر مشکلات فراوان امکان ترخیص آنها وجود ندارد.
وی همچنین یارآور شده بود که برای شرکتهای نمایندگی این امکان وجود دارد که بتوانند با ثبت سفارش اقدام به واردات قطعه کنند، در غیر این صورت باید به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کنید و بدون شک در چنین حالتی که راهها بسته است، حتما قاچاق فرصت عرض اندام پیدا میکند.
مشکلات موجود بر سر راه واردات قطعات در حالیست که بر اساس آمار، قطعات زیادی وارد کشور میشود، اما به دلیل نبود انجام کار کارشناسی از سوی گمرک، مشخص نیست که این قطعات در چه بخشهایی است و تنها عنوان میشود که براساس آمار، میزان واردات قطعات بالا بوده و نباید نگران ارایه خدمات پس از فروش شرکتها به ویژه وارداتیها بود.
در همین حال امیدرضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات تعداد زیادی قطعه اظهار میکند: این که صرفا گمرک آمار واردات قطعات را اعلام کند غیرقابل انکار است، زیرا گمرک برای واردات هر بسته، سندی ارایه میدهد، اما این که حجم قطعات وارداتی به قطعات OEM، قطعات AFTER MARKET و یا قطعات بازاریدک اختصاص داشته باشد، در آمار ارایه شده از سوی گمرک مشخص نشده است.
وی با بیان این که هم اکنون بسیاری از شرکتهای تجاری که پروانه تولید ندارند نیز نسبت به واردات قطعه اقدام میکنند، میافزاید: در بخش قطعه سازی برخی از قطعات ساخت داخل نشده که دلیل آن نبود دانش فنی، توجیه اقتصادی و توانمندی اجازه ساخت داخل بوده براین اساس نسبت به واردات آن اقدام میشود.
رضایی ادامه میدهد: در همین حال برخی از قطعات در ردیف قطعات زیرمجموعه به شمار میروند بنابراین ممکن است از این مجموعه کامل، بخشی از قطعات وارداتی و بخشی نیز داخلی سازی نشده باشد که برای تبدیل آن به قطعات زیرمجموعه کامل لازم است نسبت به واردات آن اقدام شود.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که گمرک این دسته از قطعات را در قالب قطعه در فهرست واردات دیده است، میگوید: بخشی از قطعات وارداتی صددرصد ساخت داخل نشده و در برخی قطعات نیز مواد اولیه نظیر آلومینیومهای خاص و فولادهای آلیاژی نیاز است که این مواد نیز در قالب قطعه وارد میشود در حالی که باید از این قطعا تحت عنوان قطعات نیمه ساخته یاد شود و آمار آن در آمار گمرک مجزا باشد.
وی میافزاید: در همین حال برخی از قطعات به قطعه سی بی یو اختصاص دارد که بازار یدک برای کف بازار وارد میکند چرا که قطعه ساز به دلیل مشکلات نقدینگی، قادر به تامین نیاز خودروساز نبوده چه برسد به نیاز بازار یدک؟ بر این اساس این دسته از قطعات از سوی شرکتها حتی با ارز نیمایی و آزاد وارد میشود.
رضایی ادامه میدهد: دسته سوم تامین قطعات برخی از خودروهای وارداتی است که به دلیل محدودیت در تیراژ، عمق ساخت داخل بالایی ندارد چرا که تولید آنها اقتصادی نبوده در حالی که شرکتها متعهد به ارایه خدمات پس از فروش تا مدت طولانی نظیر ۱۰ سال هستند؛ بنابراین از آن جا که شرکت موظف به تامین این دسته از قطعات است، نسبت به واردات آن اقدام کرده، اما ترخیص آن با چالشهایی روبرو است به طور قطع در صورت عدم تامین این دسته از قطعات، شاهد تامین آن با قیمتهای گزاف و سرسام آور از سوی مشتریها هستیم در حالی که تامین این قطعات در تعهد شرکت است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که باید دید آماری که گمرک ارایه میکند، بر چه اساسی است، تصریح میکند: گمرک باید از مجموعه کارشناسی نسبت به تقسیم بندی سه وجهی اقدام کند چرا که قطعات نیمه ساخته، در تعهد قطعه ساز بوده و به دلیل عدم داخلی سازی آن نیاز به واردات بوده، بخشی دیگر متعلق به به بازار یدک و شرکتهای واردکننده است که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.
آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات قطعات در حالی نامشخص و در هالهای از ابهام قرار دارد که این مرجع ارایه آمار کارشناسی در زمینه تفکیک قطعات وارداتی ندارد و نبود این شرایط باعث شده تا در کنار موانع موجود در مسیر ترخیص این قطعات، تامین برخی از قطعات با چالش مواجه شود.
این در حالیست که به گفته رضایی، یکی از هدفگذاریهای وزارت صنعت و دولت مشخص شدن میزان ارزبری خودروها است تا سالانه نسبت به ارتقای عمق ساخت داخل با هدف کاهش ارزبری اقدام شود براین اساس دسته بندی هریک از قطعات وارداتی در فهرستهای مشخص میتواند مشکلات مربوط به هربخش در زمینه تامین قطعه را برطرف کند.