صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 09
کد خبر: ۱۸۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان صندلی‌های تاشو و پرده نقره‌ای!/ آیا شبکه‌های اینترنتی، سینماهای قدیمی را از بین می‌برند؟

فیلم مرد ایرلندی مارتین اسکورسیزی به جای اکران بر پرده سینما روی شبکه‌های اینترنتی پخش خواهد شد. علاقمندان سینما نگرانند مبادا این اتفاقات آغازی برای حذف فرم قبلی سینما باشد و آهسته آهسته دیدن فیلم در سینما از بین برود.

رویداد۲۴ همین روز‌ها قرار است فیلم مرد ایرلندی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو به نمایش در بیاید. طبیعتا مشتاقان اسکورسیزی در جهان منتظرند تا آخرین اثر او را بر پرده بزرگ سینما تماشا کنند، اما گویا این اتفاق رخ نخواهد داد. این فیلم برای اولین بار در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش در می‌آید و بعد از یک اکران مختصر در آمریکا از طریق شبکه تلویزیونی-اینترنتی نتفلیکس، برای افرادی که مشترک این شبکه باشند به نمایش در خواهد آمد.

البته در تاریخ سینما، فیلم‌های زیادی بودهاند که به جای اکران در سینماها، از شبکه‌های نمایش خانگی و تلویزیون سر در آوردهاند، اما به نظر می‌رسد فیلم مرد ایرلندی، مهمترین فیلم در این مجموعه باشد. اکران موقت این فیلم در سینما هم ظاهرا به خاطر قوانین اسکار است تا این فیلم بتواند در جشنواره اسکار شرکت کند.

در چند سال گذشته شبکه تلویزیونی نتفلیکس پیشرفت بزرگی کرده است. این شبکه که سابقا برای توزیع DVD فعالیت می‌کرد، حالا به یکی از غول‌های برنامه ساز جهان تبدیل شده است و ساخت نزدیک به ۴۰۰ فیلم سینمایی، فقط قسمتی از تولیدات این شبکه بوده است.

سریال‌های مشهوری مثل نارنجی مد جدید است، خانه پوشالی (house of cards) چیز‌های عجیب، حس هشتم، نارکوس و... مشهورترین محصول این شبکه به شمار می‌رود. حدود صد عنوان سریال که تا امروز بیش از ۱۷۰۰ قسمت آن تولید شده است، به جز این نتفلیکس ده‌ها مجموعه انیمیشن مخصوص کودکان و بزرگسالان نیز تولید کرده است.

این شبکه از یکی دو سال قبل به ساخت محصولات بین المللی هم فکر کرد و در حال حاضر به ۱۴ زبان زنده دنیا، مثل هندی و عربی و کره‌ای و ژاپنی، سریال تولید می‌کند.

رقبای نتفیلکس

به گزارش رویداد۲۴ موفقیت نتفلیکس باعث شده رقبای زیادی برای این نوع برنامه سازی متولد شوند. رقبایی که همین روز‌ها به شدت به دنبال بازاریابی و قردارداد بستن با ستارگان سینما و تلویزیون هستند و به زودی از آن‌ها بیشتر خواهید شنید. شبکه تلویزیونی آمازون قدیمی‌ترین رقیب نتفلیکس است. شرکت هولو هم که به خاطر خاطرات ندیمه مشهور شده است، جدیدترین رقیب نتفلیکس به شمار می‌رود.

بعضی غول‌های تکنولوژی نیز تلاش کردهاند سرویس اختصاصی خود را ایجاد کنند. (مثلا فرض کنید در ایران شرکت لنز ایرانسل شروع به تولید مجموعه‌های اختصاصی خود کند که فقط از طریق لنز قابل دریافت باشد) مثل شرکت اپل که شبکه اپل+ را برای محتوای اریجینال خود ارائه داده است. نزدیک به ۲۰ مجموعه در این شبکه در حال ساخت است. فیسبوک، دیزنی+ یوتیوب و یاهو نیز تحربه‌هایی در این زمینه داشتهاند، اما به نظر می‌رسد برنامه ریزی دیزنی پلاس و اپل بیشتر از سایر رقبا باشد.

پایان سینما؟

غول‌های برنامه ساز تلویزیونی، بدشان نمی‌آید وارد صنعت سینما هم بشوند. شاید مردم دنیا هم موافق باشند به جای صف ایستادن، همزمان روی گوشی‌های تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها و با هزینه‌ای به مراتب کمتر، جدیدترین فیلم‌های سینمایی دنیا را نگاه کنند. به خصوص اینکه در بسیاری از کشور‌های دنیا، امکانات مناسب برای تماشای فیلم‌های روز سینمای جهان وجود ندارد.

نظرات شما