رویداد۲۴ تنها چند روز پس از ثبت سرعت ۴۲۳ کیلومتر در ساعت با بوگاتی شیرون اسپرت توسط سردبیر مجله تاپ گیر انگلستان، حال خبر میرسد این ابر خودروی فرانسوی بار دیگر تواناییهای بالای خود را به رخ کشیده و این بار توانسته از مرز سرعت ۳۰۴ مایل (۴۹۰ کیلومتر) در ساعت عبور کند.
رکورد خارق العاده بوگاتی شیرون اسپرت در پیست معروف اهرا-لسین (Ehra-Lessien) آلمان و به رانندگی اندی والاس (Andy Wallace) ثبت شده است. آقای والاس ۵۸ ساله راننده سابق مسابقات اتومبیلرانی و راننده تست کنونی کمپانی بوگاتی محسوب میشود.
آنطور که اعلام شده رکورد بوگاتی شیرون اسپرت که رقم دقیقا آن برابر با ۴۹۰.۴۸۴ کیلومتر در ساعت است، در حضور کارشناسان اتحادیه بازرسی و پایش فنی آلمان یا همان (TÜV) ثبت و تایید شده است.
نسخهای که بوگاتی برای رکوردشکنی استفاده کرده، تفاوتهایی را با دیگر مدلهای استاندارد داشته و در آن از تخصصها و تجارب شرکتهای دالارا (Dallara) و میشلن بهره گرفته شده است. دالارا یکی از کمپانیهای مشهور در زمینه ساخت و توسعه شاسیهای پیشرفته به شمار میرود، میشلن هم حتما میدانید که جزو برترین سازندگان تایر دنیا است.
تایرهای به کار رفته در این خودرو از نوع میشلن پایلوت کاپ ۲ هستند. هر کدام از این تایرها به طور دقیق با اشعه ایکس بررسی شده و تست چرخش تا ۴۱۰۰ دور در دقیقه را پشت سر گذاشتهاند. به گزارش مجله تاپ گیر، بوگاتی و شرکتهای یاد شده در شش ماه اخیر مشغول کار روی نسخه رکوردشکن شیرون اسپرت بوده اند. این نسخه در مقایسه با دیگر مدلهای شیرون اسپرت ۲۵ سانتی متر طویلتر بوده و ایرودینامیک بدنه آن در سطحی بالاتر قرار دارد.
با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی مهندسین ایرودینامیک، باله بزرگ و ترمز هوایی (airbrake) جای خود را به سطحی یکدست و ثابت داده تا ضریب درگ در بخش عقب خودرو تا حد امکان کاهش پیدا کند. علاوه بر این، از یک کنترل کننده لیزری برای تنظیم خودکار و دقیق ارتفاع خودرو استفاده شده؛ این کنترلر نیز وظیفه مشابهی داشته و نقش آن کاهش ضریب درگ است.
سیستم اگزوز بازنگری شده دیگر تفاوت شیرون اسپرت با مدلهای استاندارد است. این سیستم به جای چهار خروجی میانی اکنون دو خروجی دوقلو در طرفین دارد. این خروجیها دارای چینشی عمودی بوده و با دیدن آنها بلافاصله چنتودیچی در ذهن تداعی میشود. دلیل بازنگری در سیستم اگزوز و استفاده از این چینش الزامات ایرودینامیکی اعلام شده است. به گفته مهندسین بوگاتی چنین چینشی سبب میشود گازهای خروجی به فاصله دورتری از انتهای بدنه پرتاب شده و اثری منفی کمتری بر ایرودینامیک داشته باشند.
در حال حاضر هیچ تصویر رسمی از کابین شیرون اسپرت رکوردشکن در اختیار رسانهها قرار نگرفته، اما مجله تاپ گیر میگوید صندلی کناری به خاطر نصب کامپیوترهای متعدد از جای خود خارج شده و این خودرو در واقع تنها دارای صندلی راننده است. ضمن اینکه صندلی راننده متفاوت بوده و برای حفاظت از کابین در صورت تصادف، از میلههای محافظ کمک گرفته شده است. سایر اجزا کابین نیز به منظور کاهش وزن تا حد امکان حذف شدهاند.
موتور ۸ لیتری و چهار توربوی شیرون اسپرت رکوردشکن ارتقا یافته و میتواند ۱۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید کند. این رقم در واقع با خروجی موتور ابر خودروی چنتودیچی یکسان است. به غیر از موتور، سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس دو کلاچه هفت سرعته خودکار هم از چنتودیچی به امانت گرفته شده اند. این گیربکس توسط شرکت ریکاردو ساخته شده است.
ترکیب رنگ مشکی و نارنجی نسخه رکورد شکن شیرون اسپرت احتمالا حکایت از آن دارد بوگاتی به زودی نسخه سوپر اسپرت شیرون را نیز عرضه خواهد کرد. اگر چه این مساله هنوز رسما از سوی اهالی منطقه مولشایم تایید نشده، اما تاپ گیر معتقد است چنین نسخهای با حداکثر سرعت ۴۹۰ کیلومتر برای مشتریان فوق ثروتمند توسعه مییابد.
در زمان فعلی شیرون اسپرت رکوردشکن با بدنه طویلتر به عنوان تنها دستگاه موجود شناخته شده و "پروتوتایپی نزدیک به تولید" به حساب میآید. با ثبت رکورد شگفت انگیز ۴۹۰ کیلومتر این هیولای ۱۶ سیلندر با کنار زدن کوئنیگزگ اگرا RS سریعترین ابر خودروی جهان لقب میگیرد. راکت زمینی سوئدیها پیشتر رکورد ۴۴۶.۹۷ کیلومتر در ساعت را از خود برجای گذاشته بود.
حال که مرز ۳۰۰ مایل در ساعت فتح شده، بسیاری منتظر آن هستند که ببینند فاتح مرز ۵۰۰ کیلومتر در ساعت کدام ابرخودرو خواهد بود؟ شیرون سوپر اسپرت، جسکو، تواتارا یا ونوم F۵؟
در ویدیوی زیر میتوانید رکورد استثنایی بوگاتی شیرون اسپرت را مشاهده فرمایید.