صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۸۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

جایگاه حقیقی فعالان عرصه سینما

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

رویداد۲۴ سینما در جهان به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین و پرطرفدارترین رسانه‌ها، به صنعتی متمول، تبدیل شده است. یکی از برنامه‌های کشور ما نیز در عرصه اقتصاد فرهنگی، کسب درآمد از طریق سینما است. رونق سینما نیازمند این است که سرمایه‌گذاری در آن برای سرمایه‌گذاران به‌صرفه و اکران هر فیلم، ارزش‌افزوده‌ای برای سینما به دنبال داشته باشد.

این حوزه، سهم اندکی از بودجه‌های فرهنگی دارد و با توجه به سیاست‌های فرهنگی و نظام تولید در سینما و تئاتر در ایران، وضعیت کنونی، وضعیت مطلوبی نیست. این هنر برای رشد و ارتقای خود نیاز به نگاه کارشناسی و وجود خلاقیت و نوآوری دارد. از عرصه هنر کشور و فعالان و هنرمندانی که شانه به شانه فلاسفه قدم برمی‌دارند، انتظار می‌رود با توجه به این مساله که گاهی یک فیلم سینمایی، تئاتر، موسیقی و سرود می‌تواند در تفکر جامعه و جهان تاثیر بگذارد و روح و روان انسان را متحول و متغیر کند، به تغییرات مثبت بیش از پیش روی آورند؛ البته باید حمایت مادی و معنوی بیشتری صورت پذیرد و با تغییر نگرش و نگاه ارزشی به کارکرد‌ها و عملکرد فعالان عرصه هنر، آن‌ها را در جایگاه حقیقی خویش قرار دهیم.

اگر موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه به‌صورت همه‌جانبه مورد توجه واقع شود، سینما می‌تواند به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز، کارآفرین و سودآور در جامعه مطرح شود. برای رونق هرچه بیشتر سینما، باید ابعاد اقتصادی این هنر به درستی بررسی شود و روش‌های جذب و انباشت سرمایه و هدایت منابع مالی مناسب که از مهمترین مشکلات موجود در مسیر این صنعت است، مورد توجه قرار گیرد. بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن می‌تواند در هرکدام از سه بخش تولید، توزیع و مصرف نقش اقتصادی خود را ایفا کند و منجر به رشد و شکوفایی سینمای ایران شود. برجسته کردن جایگاه سینمایی کشور در ایران و جهان وابسته به خواست مسئولان فرهنگی است. اکنون که دولت قادر به کمک مالی قابل توجه برای ارتقای کیفیت این هنر نیست، بخش خصوصی می‌تواند با حمایت دولت با استفاده از منابع مالی خود و اندیشه‌های اقتصادی مناسب برای تولید و بازگشت سرمایه، شیوه‌ای اصولی را برگزیند.

از سوی دیگر هم مخاطب از سینما رفتن، تولید فیلم خوب را انتظار دارد و در کنار آن قیمت بلیت باید مناسب با متوسط درآمد غالب افراد جامعه در نظر گرفته شود. به‌خصوص در این زمینه شرایط اقتصادی جامعه و اولویت‌بندی خانواده‌ها در خرید کالا و خدمات بسیار تأثیرگذار است و البته در چنین مواردی این، هنر سینما و دست اندرکاران است که باید برای تثبیت آرامش و اعتلای فرهنگ به جامعه کمک نمایند. سینمادار، سینماگر و مخاطب سه عامل اثرگذاری هستند که از تولید تا گیشه را به هم متصل می‌کنند حال باید در صنعت سینما نیز رضایت هر سه آن‌ها به صورت متعادل و متوازن جلب شود و تدابیر لازم به‌گونه‌ای صورت گیرد که هیچ یک متضرر نشوند.

*عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم

نظرات شما