صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان؛

کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید

تولید خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه 22 درصد کاهش یافته و فعلان صنعت خودرو علت این کاهش را کمبود نقدینگی می دانند.

رویداد۲۴ بر اساس آمار عنوان شده تولید خودرو ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته و در زمان مشابه کاهش یافته است.

خودروسازان و فعلان صنعت خودرو نیز بر این موضوع تاکید دارند که تنها دلیل این کاهش تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد و تا زمانی که کمبود نقدینگی در شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده حل نشود این کاهش تولید نیز ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه احمد نعمت بخش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.»

او اضافه می‌کند: «در حال حاضر بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودرو‌های ناقص به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد.»

نعمت بخش اضافه می‌کند: «دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان عنوان کرد: «طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود، اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد.»

او ادامه داد: «در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید. اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.»

نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان نیز عنوان می‌کند: «یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد.»

او اضافه می‌کند: «یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است، اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.»

 اکثر فعالان صنعت خودرو معتقدند که در چنین شرایطی از دولت انتظار می‌رود به پرداخت تسهیلات یا کمک زیان به خودروسازان اقدام تا بتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت و در نتیجه به رونق تولید نیز کمک کنند. آن‌ها عنوان می‌کنند دولت نباید با اتخاذ تصمیماتی مثل فروش خودرو به مشتریان با قیمت‌های قبلی، زمینه زیان خودروسازان به عنوان شرکت‌های سهامی عام را فراهم کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
واقعا طمع آقایون بی حد و حسابه
مردم ایران در تحریم هستند و دارند بدترین شرایط اقتصادی را تجربه می‌کنند و تقریبا همه شرکت‌های تولیدی دیگه هم از نظر سودهی دارند به صفر می‌رسند و فقط تلاش می‌کنند که فعلا بتونند ادامه بدند، اون وقت خودروسازها برداشتند به طمع سود بیشتر نقدینگی خودشون را تو بازارهای دیگه سرمایه‌گذاری کردند و بازارهای اونجا را هم خراب کردند بعد میگند ما بدهکاریم و فلان ...
همون ۴ هزار میلیارد وام هم زیاد بود و نباید داده می‌شد. چرا مردم و خزانه کشور باید خرج سیاست غلط و فریبکاری خودروسازها بشود.
الان هم که کلی خودرو پیش‌فروش کردند و دارند به افزایش ۳۰۰ درصدی و کلی تاخیر و حذف آپشن به مردم تحویل میدند.
امیدواریم قوه قضاییه ورود جدی بکنه و دست‌های پشت پرده خودروسازان را رو کنه.
انسان به امید زنده است.
ناشناس
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
هزینه جنگ یمن و سوریه عامل اصلی کاهش تولید است
نظرات شما