رویداد۲۴ «کافه»ها یکی از وجوه دنیای مدرن محسوب میشوند که امروزه با عناوین و کارکردهای مختلفی مانند کافه کتاب، کافه هنر، کافه بازی و... در سطح شهر بهویژه بخشهای مرکزی خودنمایی میکنند و با ساختار فیزیکی خاص و دکوراسیون متنوع به یکی از فضاهای مورد علاقه جوانان برای تفریح تبدیل شدهاند؛ حتی پیمایش سال۹۷ با عنوان «سنجش ذائقه کافهنشینان تهرانی» بیانگر این است که بیش از ۵۰درصد پاسخگویان، برای تفریح به کافه میروند.
در سال گذشته پیمایشی تحتعنوان «سنجش ذائقه کافهنشینان تهرانی» انجام شد که نشان داد ۵۰/۳ درصد پاسخگویان برای تفریح، ۴۳/۴درصد برای خوردن نوشیدنی یا قهوه، ۳۹/۵درصد برای وقت گذراندن، ۳۱/۸درصد برای قرار ملاقات، ۲۸/۷درصد برای خوردن غذا، ۱۸/۷درصد برای دور شدن از جامعه و آرامش فکری، ۱۰درصد برای منتظر کسی بودن و ۸/۲درصد برای دیدن آدمهای جدید و تنوع به کافهها میروند که البته در این پیمایش پاسخگو میتوانست سه گزینه را انتخاب کند. همچنین طبق این پیمایش ۵۲/۵درصد پاسخگویان بستنی و شیک، ۴۴/۱درصد چای و دمنوش، ۳۷درصد وعده غذایی، ۲۱/۶درصد قهوه و نوشیدنی، ۷/۶درصد چیزی که اسم خارجی داشته باشد و ۲/۹درصد کیک در کافه میخورند.
حضور در کافهها جزء فرهنگ ایرانیان است که بهنحوی گعدههای بیرون از خانه داشته باشند، اما هر پدیدهای از جمله قهوهخانهگردی در گذشته و کافهگردی در امروز دارای نقاط مثبت و منفی است. زمانی که از بیرون به کافهها مینگریم، میبینیم که بهدلیل گرانبودن قیمت کافهها فقط قشر خاصی از جامعه میتوانند در چنین فضایی حضور یابند. در واقع گرانی یکی از عواملی است که باعث شده هنوز کافهها ظرفیت داشته باشند. گویی این فضا فقط برای قشر خاصی از جامعه راهاندازی شده است. با این حال تنوع کافهها و سبکهای
متفاوت آن سبب شده تا همه اقشار بتوانند از آنها استفاده کنند. کافههای سیار جدیدترین نوع آنها هستند.
حتما این روزها ونهای خوشرنگ و لعابی که بهعنوان کافه یا مغازه کوچکی برای فروش کالا در خیابانها پاتوق کردهاند را بارها دیدهاید یا حتی از آنها غذایی هم خریدهاید. این سبک جدید از رستورانها و کافهها که حسابی محبوب شده، حتی باعث شده در ساعات مختلف از صبح و شب، افراد زیادی در برخی خیابانهای خاص که پاتوق این کافههای سیار است دور هم جمع شوند. البته در این گزارش قرار نیست به این سبک جدید از کافهنشینی و رستورانگردی بپردازیم، قرار است شما با قیمت و ویژگی ونهایی آشنا شوید که چند وقتی است به رستورانها و کافههای سیار مشهور هستند.
کافههای سیار را شاید در قالب ماشینهای بستنیفروشی در فیلمهای آمریکایی و انگلیسی دیده باشید. این سبک از فروش، امروز در ایران و بهخصوص تهران مرسوم شده است. یکی از شلوغترین خیابانهای تهران که پاتوق اصلی این ونهاست، خیابان سیتیر است. این خودروها که به ماشینهای مواد غذایی و یک آشپزخانه برای تهیه و پخت غذا تبدیل شدهاند، چند وقتی است در بازار خودرو مشتریان بیشتری پیدا کردهاند.
قیمت هر ون، بسته به سلامت موتور و بدنه آن متفاوت است. نرخ برخی فولکسواگنها که خوراک اصلی کافه رستورانهای سیار هستند از حدود ۵۰میلیون تومان آغاز و برخی از آنها تا ۱۵۰میلیون تومان هم در بازار به فروش میرسند؛ اما اگر دنبال خرید خودروهایی نظیر فولکسواگنهای قدیمی نباشید، ممکن است بتوانید خودروهای سادهتر و ارزانتری مانند وانتپراید یا وانتپیکان را برای استارت فعالیت اقتصادیتان خریداری کنید.
مظنه ونهای فودکار
کافههای سیاری که اغلب در مرکز شهر تهران مستقر شدهاند، خودروهای ونی هستند که به یک یا چند دستگاه قهوهساز مجهز و انواع قهوه و شیرینی را در منوی خود جا دادهاند. در کنار این کافهها، ونهایی هم هستند که به فستفودهای سیار شهرت دارند؛ اما قیمت این ونها چقدر است؟
در یکی از آگهیهای منتشرشده در فضای مجازی، قیمت یک «ون کافه» یا در اصطلاح «ون فود»، ۷۵ میلیون تومان تعیین شده است. این ون فولکسی است با تمام امکانات فستفود و به گفته آگهیدهنده موتور و فنی عالی دارد. فولکس استیشن T ۲ که سال ساخت آن به قبل از ۱۹۸۷ (قبل از سال ۱۳۶۶) بازمیگردد هم با قیمت ۵۳ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. این کافه سیار دارای ویژگیهایی همچون «سقف باز شو»، «مخزن ۶۰ لیتری پلیاتلین برای آب شرب»، «سینک استیل»، «پمپ آب
۱۲ ولت»، «نورپردازی کامل ۱۲ ولت» و «ترانس ۲۲۰ به ۱۲ ولت» است.
فول آپشنها چند؟
اما یکی از گرانترین مدل ونهای فودکار در بازار، فولکس ترنسپورتر T ۴ است. مدل سال ۹۲ این خودرو با «پنج حلقه لاستیک دانلوپ نو»، «موتور و فنی تازه سرویس شده به شرط بازدید»، «دیسک و صفحه کلاچ نو»، «معاینه فنی تا پایان سال ۹۸»، «تجهیزشده برای کافه رستوران سیار»، «دستگاه اسپرسو آستوریا دو گروپ»، «آسیاب قهوه»، «منبع آب ۳۰۰ لیتری»، «منبع فاضلاب ۲۰ لیتری»، «سینک ظرفشویی بزرگ»، «پمپ آب»، «اجاق گاز سه شعله»، «کابیت»، «فر برقی»، «یخچال صنعتی صندوقی»، «نورپردازی داخل»، «پنل کنترل برق» و حتی همراه با «لوگو و پیج اینستاگرام» با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان به فروش میرسد. در جدول زیر به قیمت و ویژگی ونهای فودکار در بازار خودرو اشاره شده است