صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 15
کد خبر: ۱۹۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
غلامعلی جعفرزاده:

قطع یک مرتبه یارانه پنهان برای کشور خطرناک است

تقاضای ما از دولت این است که حذف یارانه پنهان، در پروسه سه ساله انجام شود چراکه کمتر از سه سال برای کشور بحران ایجاد می‌کند. اگر بنزین، آب، برق و گاز گران شود قیمت تمام شده کالا بیشتر می‌شود و این بر تورم اثر می‌گذارد.
رویداد۲۴ غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس در مورد سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه یارانه پنهان انرژی و درآمد‌های جدید مالیاتی و دارایی‌هایی دولت جایگزین منابع نفتی در بودجه سال ۹۹خواهد شد گفت: حذف یارانه‌های پنهان همانطور که کم کم بخش عمده‌ای از بودجه کشور را خورد باید کم کم قطع شود.۹۰۰هزار میلیارد تومان در ظرف ۶ سال یارانه پنهان دادیم یعنی سالی ۱۵۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داده‌ایم و اگر دولت تصمیم داشته باشد که یک مرتبه یارانه پنهان را قطع کند این برای کشور خطر است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: قطع یارانه پنهان به صورت یک مرتبه یعنی آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل به قیمت اصلی برگردد و این کار خطرناکی است. تقاضای ما از دولت این است که این در پروسه سه ساله انجام شود چراکه کمتر از سه سال برای کشور بحران ایجاد می‌کند.

نماینده رشت خاطر نشان کرد: اگر بنزین، آب، برق و گاز گران شود قیمت تمام شده کالا بیش‌تر می‌شود و این بر تورم اثر می‌گذارد و وقتی ما برای افزایش درآمد برنامه نداریم گران شدن این‌ها خودش مسئله ساز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: قطع یک مرتبه یارانه پنهان برای کشور خطرناک است/ قطع یارانه پنهان به صورت یک مرتبه یعنی آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل به قیمت اصلی برگردد

جعفرزاده تصریح کرد: ما بنزین را ۳۷ سنت تولید می‌کنیم و این یعنی ۴۷ درصد قیمت دلار، فرض که دلار ۱۰هزارتومان باشد در بهترین وضعیت قیمت بنزین ۴ هزار تومان است. وقتی بنزین ۴ هزارتومان شود برق و آب و‌گاز گران می‌شود قطعا برای کشور خطرناک است.

وی بیان کرد: ما نمی‌گوییم که قیمت‌ها آزاد نشود بلکه معتقدیم این کار انجام شود، اما در بازه زمانی سه و یا چهار ساله اجرایی شود.

این نماینده مجلس در مورد درآمد‌های جدید مالیاتی نیز بیان کرد: ما درآمد‌های جدید مالیاتی را قبول داریم. عایدی مسکن، درآمد پزشکان و هر کسی که درآمد کسب می‌کند، اما‌ای کاش دولت می‌گفت که ضمن درآمد‌های جدید مالیاتی در معافیت‌های مالیاتی بازنگری می‌کنم. دولت گفته است که در سال ٩٥ معافیت‌های مالیاتی ما ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. با دیوان محاسبات تماس گرفتم و خواستار شفاف سازی در این مورد شدم.

وی اضافه کرد: به آقایان گفتم با این عدد کار کشور را تعطیل کنیم و بروید همین را درست کنید. ما ۱۹۷هزار میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت می‌کنیم و با عدد ۲۵۰ هزار میلیارد یعنی ما بیش از حقوق کشور منبع پیدا کرده ایم. وقتی ما در ۶ماهه اول ۴۰ هزار میلیارد تومان کمتر نفت فروخته ایم و فوقش تمام سال ۱۰۰هزار میلیارد تومان شود وقتی ۲۵۰ هزار میلیارد معافیت مالیاتی داریم پس چرا اینجا معطلیم.

جعفرزاده تصریح کرد: توصیه من به دولت این بود که به جای درآمد‌های جدید مالیاتی که اصطلاح علمی دقیق آن افزایش پایه‌های مالیاتی است بازنگری در معافیت‌های مالیاتی را در اولویت قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ تمام درآمد مالیاتی کشور ۱۵۰هزار میلیارد تومان است و نرخ معافیت‌های مالیاتی ۲۵۰هزار میلیارد تومان است و این دو عدد فاصله زیادی با هم‌دارند.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه در مورد دارایی‌های دولت نیز گفت: من جایگزینی دارایی‌های دولت برای درآمد‌های نفتی را قبول دارم، اما باید مشخص شود که منظور کدام دارایی هاست، اگر دولت می‌خواهد "بَر تجاری "محیط‌های آموزشی و مدارس ما را بفروشد ما مخالفیم. دولت باید مشخص کند که منظورش از دارایی‌ها چیست. این موضوع نباید صرفا به محیط‌های آموزشی ما آسیب بزند.

نماینده مردم رشت همچنین با اشاره به سخنان نوبخت در مورد اینکه درآمد‌های نفتی را در سال ۹۹ برای پروژه‌های عمرانی کار می‌کنیم گفت: این حرف قشنگی است، اما دو اشکال به آن وارد است. اگر در سال ۹۹ درآمد نفتی ما کاهش یافت آیا نباید پروژه‌های عمرانی ما استمرار یابد؟ پیش بینی ما کاهش شدید درآمد‌های نفتی است و این یعنی اینکه پروژه‌های عمرانی کلا تعطیل می‌شود.

وی تصریح کرد: درآمد‌های نفت در پروژه‌های عمرانی که الزاما زیر ساختی هستند باید هزینه شود و نه هر پروژه عمرانی. مثلا پول نفت در پروژه‌هایی عمرانی عام المنفعه مثل ساخت بیمارستان هزینه شود. پروژه‌های عمرانی عام المنفعه را باید به بخش خصوصی واگذار کرد و پول نفت باید در پروژه عمرانی زیر ساختی همانند بزرگراه ها، آزادراه ها، خطوط ریلی و سد‌ها هزینه شود.

 

 

 

نظرات شما