رویداد۲۴- خبرها در رابطه با مذاکرات ایران و شرکتهای بزرگ و مطرح در صنعت حملونقل هوایی هرازچندگاهی به گوش میرسد.
با اينكه همين چند روز پيش خبر لغو احتمالي فروش هواپيما به ايران به دليل مشكلات سد راه روابط بانكي ايران با نظام بينالمللي بانكي، مطرح شده و مدیر فروش ایرباس از ترس بانکها براي تأمين مالي خرید ۱۱۸ هواپیمای ایران خبر داده بود، ديروز خبري در رسانهها منتشر شد كه نشان از تمايل شركتي آمریکايي براي فروش بالگردهاي تجاري و غيرنظامي به ايران داشت. شرکت سیکورسکی آمریکا میگوید در حال بررسی فروش احتمالی دو نوع بالگرد تجاری و غیرنظامی به ایران است.
ناتالی پروایت، معاون بخش فروش شرکت سیکورسکی روز جمعه ضمن اعلام این موضوع تأکید کرد این شرکت قبل از هر اقدامی، دستورالعملهای دولت آمریکا درباره تجارت با ایران را بررسی خواهد کرد. اين شركت زیرمجموعه لاکهید مارتین، بزرگترین شرکت سازنده تسلیحات و تجهیزات نظامی در آمریکاست. پس از مذاكرات ايران با بزرگترين شركت هواپیماسازی آمریکايي (بویينگ)، اين دومين شركت در حوزه حملونقل هوايي در آمریکاست كه براي مذاكره با ايران وارد ميدان شده است.
در اين ميان مشكل اصلي، روابط بانكي براي حملونقلهاي مالي با شركتهاي آمریکايي و غيرآمریکايي است. علاوه بر آنكه شركتهاي آمریکايي بايد مجوز خود را از وزارت خزانهداري آمریکا نيز دريافت كنند، همين امر خود نگرانيهايي را براي برقراري اين ارتباط تجاري ايجاد ميكند، زيرا براساس قوانين آمریکا، تجار آمریکايي اجازه همكاري با ايران را ندارند. بنابراين به نظر ميرسد اين شركتها يا از طريق واسطه يا از طريق سهامداران غيرآمریکايي خود در اين شركتها، وارد عمل شوند.
علاوه برآنكه بر اساس تحریمهای دولت آمریکا، شرکتها اجازه معامله اقتصادی با ایران از طریق دلار را ندارند و از این رو باید به گزینههایی چون یورو فکر کرد، هنوز مشخص نيست شركتهاي آمریکايي چه راهحلي را براي دورزدن این تحریمها برخواهند گزيد اما مدیران اصلی این شرکت صحبت از آن کردهاند که باید بازار ایران بین بویینگ و ایرباس تقسیم شود و از این رو این شرکت آمریکایی تمام توان خود را به کار خواهد بست تا بخشی از مشکلات فعلی رفع شود.
در اين راستا به گزارش گلفنیوز، «مارتی بنتروت»، معاون فروش خاورمیانه شرکت بویینگ با اشاره به سودآوربودن معامله این شرکت هواپیماسازی با ایران گفته بود: «در صورتی که نظام مالی آمریکا درهای خود را به روی ایران باز نکند و تحریمهای مالی همچنان پابرجا بمانند، شرکتهای هواپیمایی ایران میتوانند برای خرید هواپیماهای بویینگ به جای پرداخت با دلار که بهعنوان ارز رایج در بازار مورد استفاده است اما نیازمند گردش در نظام مالی آمریکاست، با یورو پرداختهای خود را انجام دهند».
حمید غوابش، رئیس سابق انجمن شرکتهای هواپیمایی در رابطه با مكانيسم فروش بالگرد به ايران ميگويد: «مكانيسم فروش بالگرد به ايران مانند مكانيسم فروش هواپيماست. بنابراين اين شركتها براي معامله با ايران بايد از وزارت خزانهداري آمریکا مجوز دريافت كنند». غوابش با بيان اينكه اين شركتها بهصورت عمده بيان ميكنند منعي براي ورودشان به ايران وجود ندارد، تأكيد كرد: «اين شركتها به دنبال راهحلي منطقي براي برقراري ارتباط با ايران هستند.
خيلي از شركتهاي آمریکايي اكنون، سهامدار اروپايي هم دارند. با توجه به اينكه ثبت اين شركت سازنده بالگرد در مركز آمريکاست، مشخص نيست چه بر سر سهامدارانش بيايد».اين کارشناس حملونقل هوایی مهمترين مشكل سر راه فروش هواپيما و بالگرد به ايران را اينگونه بيان ميكند: «نقل و انتقال پول و روابط بانكي مهمترين مشكل شركتهاي خارجي است كه ميتواند در هر دستهاي قرار گيرد و تنها معطوف به صنعت هواپيمايي نيست».غوابش ميگويد: «اگر اين مشكلات رفع شود، فروش بالگرد هم مانند هواپيما امكانپذير خواهد بود».
وي درخصوص نوع اين بالگردها نيز ميگويد: «اين بالگردها، بالگردهايي غيرنظامي و تجاري هستند. بالگردهايي كه كاربري تجاري و اقتصادي دارند. كاربري اين بالگردها ميتواند در حوزه امداد و نجات، حمل بيمار، اطفاي حريق، جابهجايي پرسنل و مسافران به سكوهاي نفتي باشد. در كل ميتوانيم از طريق فعاليتهاي اقتصادي اين ابزارها از آنها بهرهبرداري كنيم».
اين كارشناس صنعت حملونقل هوايي درباره مذاكره با شركتهاي هواپيماسازي نيز ميافزايد: «آنگونه كه باخبر شدهام، چنديپيش ايراناير اقدامي را براي خريد ايرباس شروع كرد، اما هنوز اين قرارداد نهايي نشده است. از طرفي براساس اظهارات شركت ايراناير، ايران نشستهايي با مسئولان بویينگ داشته است. اين شركت بيان كرده منعي براي فروش هواپيما به ايران ندارد اما فرايند اخذ مجوز و مبادلات مالي آنها از سوي خزانهداري آمریکا با چالشهايي مواجه است كه حل نشده است».
منبع: شرق