رویداد۲۴ چند روز پیش خبر آمد صدا و سیما قصد دارد از پخش آگهی در شبکه کودک صرف نظر کند. رضا سرشار مدیر شبکه پویا که پدرش قصهگوی رادیو و نامزد لیست اصولگرایان در انتخابات مختلف بوده، در صفحه توییتر خود نوشت: «از فردا یکم آبان ۹۸، شبکه کودک یک گام بلند دیگر را برای بهتر شدن و نزدیکتر شدن به الگوی رسانه_مربی برمیدارد: شبکه کودک بدون تبلیغات بازرگانی. از فردا آرزویی که شبکه کودک، خانوادهها و کارشناسان، دست در دست هم به دنبال آن بودند؛ محقق میشود و بنا به مصوبه شورای معاونان سازمان صدا و سیما و دستور معاون سیما، پخش آگهیهای بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد.»
سرشار همچنین نوشته «به دفتر دکتر میرباقری رفتم و از ایشان بابت صدور این دستور مهم تشکر کردم. در گرماگرم این شادی بزرگ از تکتک عزیزانی که در فضای حقیقی و مجازی پیگیر حذف آگهیهای بازرگانی بودند؛ تشکر میکنم. مخصوصا قدردان زحمات مادران دغدغهمندی هستم که با هشتگ «پویا بدون تبلیغات» به میدان آمدند؛ هر روز با ۱۶۲ تماس گرفتند و صدای مطالبه بهحق خود را به گوش مسوولان رساندند.»
چند ساعت بعد از توییت سرشار، محمود رضوی فیلمساز (تهیه کننده) نزدیک به سردار قالیباف در صفحه خود نوشته «بازهم دم خروس زد بیرون! دوستانی که از اقدام انقلابی صداوسیما درحذف تبلیغات از شبکه کودک حمایت کردید تحویل بگیرید. مگه میشه پیگیریهای مدیر جوان انقلابی به نتیجه برسه و پیرمدیران خسته کهیر نزنن؟! امیدوارم ریاست محترم سازمان ورود کنند و از همین امروز تبلیغات شبکه کودک حذف شود.»
متلک پرانی رضوی به مدیران پیر را میتوان در اختلاف تیم وحید جلیلی و مدیران فعلی صدا و سیما نفسیر کرد، زمانی که با افزایش مخاطبان شبکههای اجتماعی، خبرگزاریهای متعدد اصولگرا دیگر جذابیت و اثرگذاری قبل را ندارند، فرزند محمدرضا سرشار هم مثل فرزند باجناق حداد عادل و مثل داماد دارابی، از مدیران جوان انقلابی است که برادر سعید جلیلی از آنان حمایت کرده و گرچه همگی نسبتهای خانوادگی و سیاسی با مدیران نسل قبل دارند، اما معتقدند نوبت نسل جدید خانواده انقلابیون است که مدیریت رسانه ملی را بر عهده بگیرند.
وحید جلیلی نقد تندی به مدیران صدا و سیما نوشته بود و از علی عسکری، مرتضی میرباقری، ضرغامی و حسین محمدی به عنوان اعضای حلقهای با عنوان «گروه خشن» یاد می کند. علی عسکری هم اکنون رییس سازمان صداوسیما است، میرباقری معاون سیما، ضرغامی رییس پیشین سازمان و حسین محمدی موثرترین فرد خارج از صداوسیما بر مدیریت این سازمان است. از نکات جالب این بود که جلیلی، محمد سرافراز، رییس سابق سازمان را در این لیست قرار نداد.
بیشتر بخوانید: دعوای خانوادگی جلیلی و صفارهرندی/ آیا ریاست صدا و سیما تغییر میکند؟
شناسایی جبهه بندیهای درونی صدا و سیما کار دشواری است. همه آنها از نظر سیاسی اصولگرا هستند و اختلافات درونی آنها بر سر مسائلی دیگر است. علی قنواتی که زمان شهرداری محمدباقر قالیباف برای دورهای مدیرعامل گروه مجلات همشهری بود و سابقه کار در روزنامه جامجم را دارد، در صفحه توییتر خود بخشی از پشت پرده اختلافات را افشا کرده است. او به باندی از جوانان انقلابی نزدیک به سازمان اوج اشاره میکند که در حال حاضر شبکههای ۳، ۵، پویا، مستند و نسیم را در دست دارند و برای سایر شبکههای تلویزیون نیز نقشه کشیدهاند.
او از چهار چهره به عنوان بازوهای این باند نام میبرد. فریدالدین حداد عادل، محمود رضوی، مهرداد بذرپاش و علی فروغی. او مینویسد: «مهمترین مسأله پول است و بعد از آن سیطره محتوایی. در عرف مالی صداوسیما، برآورد برنامههای نمایشی تا ۱۰ برابر برنامههای مستند و ترکیبی است. اوج، بعد از قبضه شبکههای افق و پویا و مستند و نسیم و ۳ و ۵ سیما، حالا سریالها را میخواهد تا پروژههایی مانند سریال گاندو را تکثیر کند»
قنواتی مینویسد «نگفته پیداست که یک زمینه اصلی رقابت، پول است! پول چه از آگهی بیاید چه از بودجه، گروهها آن را مثل استخوان کارتون پلنگ صورتی از دهان هم میقاپند و با حداقل نظارت مؤثر و آزادی عمل بسیار هزینه میکنند. میتوان گفت ساخت مدیریت صداوسیما به تیولداری شبیهتر است تا یک سازمان مدرن!»
قیمت هر ثانیه آگهی در شبکه کودک بین صد تا دویست هزار تومان است، برای شبکهای که تولیداتش انیمیشنهای سفارشی مثل زندگی آیت الله مصباح یزدی و عسکر اولادی بوده و سایر برنامههای آن، دوبله انیمیشنهای ژاپنی و کرهای است، این عدد، درآمد کمی نیست.
احتمالا اگر شبکه کودک روزانه فقط یک ساعت آگهی پخش کند (در دوازده ساعت قبل از هر برنامه پربیننده حدود ۵ دقیقه) بین سیصد میلیون تا یک میلیارد درآمد این شبکه از آگهی تلویزیونی است. فعلا قرار است این درآمد به تدریج حذف شود اما اینکه اصولگرایان قرار است چه منبع مالیای را جایگزین این تبلیغات کند، هنوز معلوم نیست؛ هرچند هر منبع درآمد دیگری هم اضافه شود، شکل هزینهکرد آن معمولا شفاف نیست. حتی اگر صدا و سیما مدام در آگهیها اعلام کند که شفافیت معجزه میکند و مدام شیوه شفافیت شورای شهر را مسخره کند و از نمایندگان مجلس بخواهد آرای خود را شفاف کنند، با این حال خود نه درباره درآمد و نه درباره هزینه، جدول شفافی ندارد.
بررسیهای خبرنگار رویداد۲۴ نشان میدهد آگهی در شبکه کودک، در این یکی دو روز ابتدای طرح متوقف شده است و هیچ تبلیغاتی، نه به صورت زیرنویس و نه به صورت میان برنامه، از این شبکه پخش نشده است. البته چند سایت پذیرش آگهی همچنان تعرفه شبکه پویا را روی خروجی خود قرار دادهاند.
مدیر شبکه کودک خوب داره کارشو انجام میده، جلوی منفجر شدن ناشی از حسادتتون رو بگیرید!