مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور:
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: والدین باید خود را متعهد به تامین سرویسهای مجاز مدرسه از طریق فرآیندهای قانونی بدانند؛ چراکه استفاده از این سرویسهای دانش آموزی، از بروز بسیاری از حوادث و تصادفات پیشگیری میکند.
رویداد۲۴ مرتضی ضامنی گفت: زمانی که والدین ناوگان خود را خارج از این چارچوب تأمین میکنند مسئولیت آسیبهای وارده به دانشآموزان از طرف راننده یا مشکلات ایمنی خودرو و سایر مسائل با والدین است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ادامه داد: به واسطه تکلیفی که یک سال گذشته وزارت کشور به اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور واگذار کرد، سامانه ملی پایش
حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند آغاز به کار کرد. تا قبل از راهاندازی این سامانه نابسامانیهایی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانوادهها نارضایتیهایی را از سرویس مدارس داشتند که در نهایت نیاز شد یک ساماندهی در این حوزه اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه این سامانه باید بر اساس تکنولوژیهای روز طراحی میشد تا خانوادهها و آموزش و پرورش به این سامانه دسترسی لازم داشته باشند، گفت: آموزش و پرورش موظف است در خصوص سامانه سپند در موعد مقرر نیازهای خود را اعلام کند و متناسب با آن شهرداریها باید شرکتهای واجد شرایط را انتخاب و رانندگان نیز در این سامانه ثبتنام کنند.
ضامنی ادامه داد: در نهایت مدارس با شرکتها قرارداد امضا میکنند و باید این قراردادها نیز مورد تایید شهرداریها قرار بگیرد و پس از آن والدین میتوانند ثبت نام خود را داشته باشند و سرویس مدرسه موردنظر را انتخاب کنند.
وی افزود: با توجه به قوانین موجود، مدیریت و نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و روستا برعهده شهرداری است و از این رو وظیفه تأمین ناوگان مورد نیاز حمل ونقل دانش آموزی در حوزه درون شهری به شهرداریها واگذار شده است.
ضامنی اضافه کرد: شهرداریها برای تأمین ناوگان مدارس باید از تعداد ناوگان مورد نیاز مدارس آگاه باشند و به همین دلیل در ماده ۱۴ دستورالعمل مربوطه آمده است که آموزش و پرورش باید در اسفندماه هر سال تعداد ناوگان مور نیاز خود را برای سال تحصیلی پیش رو اعلام کند. همین موضوع بر حمل ونقل روستایی و بین شهری نیز دلالت دارد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: یکی از بزرگترین موانع در برنامه ریزیها و سیاستگذاریها بی اطلاعی از وضعیت موجود در حمل و نقل روستایی و بین جادهای است، موضوعی که در کارگروه ماده ۱۹ بارها و بارها برای اجرای آن از آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی درخواست همکاری شده است. در این که وضعیت ناوگان حمل ونقل دانش آموزی در سطح شهرهای کشور از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، شکی نیست، اما اطلاع از نیاز آموزش و پرورش به ناوگان حملونقل دانش آموزی شرط لازم برای برنامه ریزی است.
وی تاکید کرد: حسن این کار این است که ناوگانی که از این طریق ارائه خدمت میدهند، ناوگانی هستند که استانداردهای لازم را دارند و از آن اطمینان خاطر داریم.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: تمام رانندگانی که در این طرح ثبت نام کردهاند، دارای عدم سوءپیشینه هستند و از سلامت روح و روان برخوردارند تا مثل گذشته با مشکلاتی مواجه نشویم. قاعدتا این ناوگان معاینه فنی لازم را دارد تا شاهد حوادثی در این حوزه نباشیم.
وی افزود: از طرف دیگر آموزش و پرورش و مدارس در صورت عدم توان برخورد با وسایل حمل ونقل غیرمجاز، حداقل امکان ارائه گزارش مراتب به مجموعههای بالادستی خود را خواهند داشت. آگاهی از این موضوع میتواند کمک موثری در ممانعت از بروز حوادثی از این دست داشته باشد.
ضامنی گفت: اقدامهای موثر پلیس در برخورد با این وسایل حمل ونقل غیرمجاز نیز یکی از راههای کاهش این اتفاقات ناگوار است. بدیهی است که این موارد نباید در جهت ایجاد مانع در ادامه تحصیل فرزندان این مرزوبوم شود بلکه با دقت و توجهی که معطوف این حوزه میشود، باید امنیت و ایمنی آنان را در دوره تحصیل تضمین کرد.