رویداد۲۴ شادی مکی: رانندگان ثبت نام کرده در
سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانشآموزی) این روزها به شدت معترضند، زیرا به اعتقاد آنها دستمزدی که ماهانه میگیرند در مقایسه با شهریهای که والدین دانشآموزان میپردازند رقمی ناچیز بوده و بیشترین به پول به جیب مدرسه و پیمانکاری میریزد که به گفته رئیس اداره توسعه انجمنهای اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش توسط انجمن اولیا و مربیان مدرسه انتخاب میشود.
حالا، اما به درد کم بودن دستمزدها، موضوع گران شدن بنزین برای آنها که بیشترین مصرف بنزینشان در راه خانه تا مدرسه دانشآموزان سوخت میشود نیز اضافه شده است.
به گزارش رویداد۲۴ در حالیکه محمدرضا ولی زاده رئیس اداره توسعه انجمنهای اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در روزهای پایانی شهریور ضمن اشاره به نگرانی خانوادهها درباره تفاوت نرخ مصوب شورای شهر درخصوص سرویس مدارس با آنچه در مدارس از والدین دریافت میشود سامانه سپند و نظارتی که براین سامانه اعمال میشود را راهی برای پایان دادن به این نگرانیها خوانده بود. اما در این بین هیچ کس درباره پایان دادن به نگرانیهای رانندگان سرویس مدارس بابت عدم تناسب مابین شهریه دریافت شده از والدین، میزان دستمزد پرداختی به آنها و هزینههای جاری این گروه از رانندگان چارهاندیشی نکرد.
پایین بودن دستمزد رانندگان سرویس مدارس نسبت به مخارج
رضا یکی از رانندگانی است که در سامانه سپند ثبت نام کرده و به صورت رسمی به کار حمل و نقل دانشآموزان میپردازد. او به رویداد۲۴ میگوید: ما نسبت به نحوه محاسبه دستمزد رانندگان سرویس مدارس معترضیم؛ مثلا من سرویس ۴ دانشآموز را برعهده دارم که مدرسه از والدین هر کدام ۲ میلیون تومان و جمعا ۸ میلیون تومان هزینه سرویس گرفته است، اما به من تنها ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت بابت این سرویس پرداخت میشود. در حالیکه استهلاک و بنزین ماشین با این هزینهها صرف نمیکند. در واقع برای هر سرویس به ما به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان پرداخت میشود و مابقی به جیب پیمانکار و مدرسه میرود.
او ادامه میدهد: برای مسیرهای دورتر مبالغ بیشتری از والدین دریافت میشود به صورتی که حتی هزینه ۴ میلیون تومانی هم گرفته شده است، اما تا جایی که میدانم به رانندگان این سرویسها هم همان مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و نهایتا کمیبیشتر پرداخت میشود.
رضا اظهار میکند: نحوه محاسبه دستمزد راننده به این صورت است که مثلا از دانشآموزانی که من حمل و نقلشان را برعهده دارم نفری ۲ میلیون تومان برای ۸ ماه تحصیلی (خرداد ماه معولا بچهها تعطیل هستند) گرفته میشود. پیمانکار به ازای هر ماه یک میلیون تومان از این مبلغ را برداشته نصف آن را خودش برمی دارد و نیم دیگر را که همان ۵۰۰ هزار تومان است، به من میدهد. این مبلغ منصفانه نیست و اعتراض هم که میکنیم نتیجهای نمیگیریم. پبیمانکار هم میگوید مبلغ همین است.
او میگوید: با گران شدن بنزین شرایط بهگونهای شده که بعضی از همکاران ما به فکر ترک این کار افتادهاند، زیرا هزینه بنزین و سایر مخارج ماشین با توجه به مبلغی که دریافت میکنند برایشان به صرفه نیست. هنوز هم از سهمیه ۱۲۰ لیتری وعده داده شده برای سرویس مدارس خبری نیست و ما حتی ثبت نام هم نکردهایم.
بیشتر بخوانید:
این راننده دانشآموزی گلایهمندانه عنوان میکند: من ابتدای هفته ۵۰ لیتر بنزین زدهام، اما روز دوشنبه تمام شد و ناچار شدم دوباره با نرخ ۳ هزار تومان بنزین بزنم. این دستمزد کفاف این مخارج را نمیدهد. به همین برخی از همکاران من به دلیل اینکه همکاری با پیمانکار و برایشان صرف ندارد خصوصی سرویس برمیدارند یعنی با والدینی که از قبل در ارتباط بودهاند گفتگو کرده و درباره مبلغ به توافق میرسند و به صورت فردی کار میکنند که معمولا هم برای والدین ارزانتر تمام میشود و هم برای راننده بهصرفهتر است.
زن سرپرست خانوار راننده سرویس مدرسه/ دستمزدها کفاف زندگیم را نمیدهد
به گزارش رویداد ۲۴ مریم یکی دیگر از رانندگان معترض است. او زنی ۴۴ ساله و سرپرست خانوار است که با وجود شاغل بودن دو فرزندش به دلیل دستمزد کم آنان ناچار است که در سرویس مدرسه کار کند و در ساعات غیر کاری نیز غذا پخته و بفروشد.
او درباره اعتراضات رانندگان سرویس مدارس میگوید: بیش از نیمی از مبلغی که از والدین برای یک سال تحصیلی سرویس مدرسه دانشآموز گرفته میشود را مدرسه و پیمانکار برداشته و نصف آن را به ما میدهند، در حالیکه این درست نیست زیرا ما بنزین مصرف میکنیم و خودرویمان دچار استهلاک شده و مخارج خودش را دارد.
مریم اظهار میکند: افزایش قیمت بنزین شرایط را سختتر کرده است باید سهیمه به صورتی به ما داده شود که کمتر از بنزین آزاد استفاده کنیم. البته الان ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای به ما داده میشود که البته ربطی به گرانی بنزین ندارد، اما این مقدار تنها برای یک هفته من به عنوان سرویس مدرسه کافی است حالا اگر ۱۲۰ لیتر را هم بدهند میشود دو هفته که باز هم برای من صرفه ندارد. باید دو هفته بعد را آزاد و با قیمت لیتری ۳ هزار تومان بنزین بزنیم که با تو جه به اینکه میزان دستمزد ما را مدارس بالا نبردهاند، باز هم به صرفه نیست.
او با بیان اینکه روزی ۱۵ لیتر بنزین استفاده میکنم، عنوان میکند: من برای هر سرویس در محدوده مدرسه ماهانه ۵۰۰ هزار تومان میگیرم و درکل درآمد ماهانه من از سرویس مدرسه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است به همین دلیل ناچارم ساعاتی که سرویس ندارم غذا درست کرده و بفروشم تا بتوانم از عهده اجاره منزل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بربیایم. وقتی هم میخواهیم از شرایط دستمزدمان به تاکسیرانی شکایت کنیم، تهدید به حذف از سرویس میشویم.
این راننده دانشآموزی با اشاره به اینکه کسی به اعتراضات ما توجه نمیکند، میگوید تاکسیرانی ما را مجبور میکند که برچسب سرویس مدرسه را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان بخریم. این مبلغ که از ما رانندگان سرویس مدرسه گرفته میشود درآمد خوبی را برای تاکسیرانی فراهم میکند، اما چرا برای ما که در مخارجمان مشکل داریم این برچسب به قیمت کمتری فروخته نمیشود.
او میافزاید: کسی به فکر ما زنان سرپرست خانوار نیست. من اگر مجبور نبودم دنبال این کار نمیرفتم من زن سرپرست خانوار هستم و دولت باید فکری به حال ما بکند.
در حالیکه مشکلات این گروه از رانندگان زیاد بوده و از سوی دیگر باید برای ارتباط با دانشآموزان و حفظ امنیت آنان در طول مسیر از ذهن و روانی آرام برخوردار باشند، اما ظاهرا مدارس و تاکسیرانی موفق به درک این موضوع مهم نشدهاند و اعتراضات این افراد گوش شنوایی ندارد.
چگونه رانندگان سامانه سپند از پیمانکار شکایت کنند
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری درباره موضوع پایین بودن دستمزد رانندگان سرویس مدارس به رویداد۲۴ میگوید: فرایند تعیین نرخ سرویس مدارس به این صورت است که قیمت سرویس مدرسه توسط سازمانهای تاکسیرانی و با مشارکت شرکتهای فعال در این حوزه محاسبه شده و به شوراهای شهر ارسال میشود. بعد از تایید شوراهای اسلامی و فرمانداریها این قیمت به عنوان مبنای تعیین قیمت سرویس مدارس هر شهر در نظر گرفته میشود.
او توضیح میدهد: در ادامه برخی هزینههای بالاتر مانند هزینه نظارت تاکسیرانی، بیمه و سایر کسورات قانونی محاسبه شده و مازاد برآن قیمت تمام شده سرویس مدارس را محاسبه میکنند، لذا پولی که راننده دریافت میکند در شورای اسلامی هر شهر بررسی و تایید شده است. به معنای دیگر این مبالغ بر کرایه سرویس افزوده و از والدین اخذ میشود. البته این امکان وجود دارد که در شهری این مبنای محاسبه پایین بوده و کرایه مناسب نباشد که نیاز به پیگیری دارد.
ضامنی تصریح میکند: اگر رانندگان احساس کنند بیش از حدی که باید پیمانکار بابت کسور دولتی مانند مالیات، بیمه و ... از آنها کسر میکند، میتوانند شکایت خود را به شهرداری شهر مربوطه اعلام کنند. همچنین ناوگان مجازی که در سامانه سپند ثبت نام کردهاند یک درگاه اینترنتی دارند که میتوانند با کد ورود و رمز عبور خود شکایات خود را در سامانه سپند به ثبت برسانند تا بررسیهای لازم انجام شده و در صورت مواجهه با تخلف برخوردهای قانونی صورت گیرد.
او در پاسخ به این سوال که چرا از ۴ دانش آموز جمعا ۸ میلیون تومان اخذ شده، اما به راننده سرویس تنها ماهانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت میشود، میگوید: این مبلغ غیرمعمولی است، زیرا هیچ رانندهای برای چنین مبالغی رانندگی نمیکند. اما اگر موردی وجود دارد میتوان به آن رسیدگی کرد.
پرداخت مابهالتفاوت قیمت بنزین به سرویس مدارس اواخر آذرماه
ضامنی درباره سهمیه بنزین رانندگان سرویس مدارس اظهار میکند: رانندههای سرویس مدارس که ثبتنامشان در سامانه سپند تمام شده است جزو لیست سهمیهبگیران بنزین هستند، اما ازآنجا که تعدادی از این رانندگان ثبت نامشان در سامانه را تکمیل نکرده بودند تا ۱۰ آذر به آنها زمان دادیم که اطلاعاتشان را تکمیل کنند. از این تاریخ ما فهرست آنها را برای تخصیص اعتبار مابهالتفاوت سهمیه سوخت با سقفی که دولت تخصیص داده است رد میکنیم.
وی ادامه میدهد: رانندگان مشمول در پایان یک ماه کاری که ۲۵ یا ۲۶ آذر خواهد بود مابهالتفاوت قیمت سوخت از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان را در یکی از کارتهای بانکی خود دریافت کرده و به آنها اطلاع رسانی نیز میشود. این رانندگان معادل سهمیه، اعتباری را دریافت میکنند که صرفا قابل هزینهکرد در جایگاههای سوخت است و زمان سوختگیری مابهالتفاوت از محل کارت پرداخت میشود مابقی نیز که به قیمت ۱۵۰۰ تومان است توسط راننده پرداخت میشود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری خاطرنشان میکند: در ماه اول مبنای ۱۲۰ لیتر بنزین سهمیهای را برای رانندگان سرویس مدارس که در سامانه سپند ثبت نام کردهاند لحاظ خواهیم کرد. از ماههای آینده متناسب به پیمایشی که در حوزه سرویس مدارس انجام میشود این سهمیه تخصیص داده میشود.
وی با بیان اینکه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین پیش از سهمیهبندی بنزین به رانندگان سرویس مدارس ارائه میشد که با سهمیه تخصیصی پس ازگرانی جمعا میشود ۱۲۰ لیترسهمیه بنزین، میگوید: ما طی دو ماه فرایند پیمایش ناوگان سرویس مدارس را در دستور کارداریم و هدفمان آن است که اگر با توجه به پیمایش سهمیه بیشتری نیاز بود رایزنیهای لازم را انجام داده و متناسب با پیمایش خدمات ارائه دهیم.