بیامو اعلام کرد سفارش CATL بهتنهایی ۷/۳ میلیارد یورو (حدود ۸/۰۴ میلیارد دلار) افزایش یافت؛ درحالیکه حجم سفارش اضافه ازطریق سامسونگ SDI تقریبا ۲/۹ میلیارد یورو (حدود ۳/۲ میلیارد دلار) اعلام شده است. باتریهای سفارشی طبق مشخصات موردنیاز بیامو ساخته میشوند و در خودروهای برقی نسل پنجم این شرکت استفاده میشوند که از سال ۲۰۲۱ راهی بازار خواهند شد. در ژوئن ۲۰۱۸، بیامو اولینبار قراردادی با CATL به ارزش چهارمیلیارد یورو (معادل ۴/۴ میلیارد دلار) امضا کرد؛ اما باتوجهبه افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، این شرکت به انطباق با شرایط جدید مجبور بود که تقریبا به دوبرابر برآوردهای اولیه میرسد.
bmw catl battery / بی ام و باتری خودروی برقی
سفارش اخیر بیامو بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۱ انجام خواهد شد و در کارخانهی باتری CATL که هماکنون در آلمان ساخته میشود، به مرحلهی تولید خواهد رسید. باتریهای CATL به ارزش ۴/۵ میلیارد یورو (حدود ۴/۹۶ میلیارد دلار) برای بیامو اختصاص مییابد و ۲/۸ میلیارد یورو (حدود ۳/۰۸ میلیارد دلار) نیز برای شرکت سرمایهگذاری مشترک بیامو و برلیانس در شنیانگ چین در نظر گرفته شده است. دکتر آندریاس ونت، عضو هیئتمدیرهی بیامو و مسئول شبکهی خرید قطعات این شرکت گفت:
نقش مهمی در رشد CATL در آلمان ایفا و بهشدت از این کار حمایت کردیم.
سفارش ۲/۹ میلیارد یورو (حدود ۳/۲ میلیارد دلار) با سامسونگ به بیامو این امکان را میدهد از تأمین باتری در خطتولید خودروهای برقی و پیادهسازی آخرین فناوری ساخت در این باتری جدید مطمئن شود. بیامو همچنین کبالت موردنیاز این باتریها را بهتنهایی تأمین و برای شفافیت کامل دربارهی منشأ مواد اولیه به CATL و سامسونگ ارسال میکند.
شرکت کانتمپورری امپیرکس تکنالوجی (Contemporary Amperex Technology) که بهاختصار CATL نامیده میشود، شرکت چینی فناوری و سازندهی باتری خودرو برقی است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و از آن زمان درزمینهی تولید باتریهای لیتیومیون برای خودروهای برقی و سیستمهای ذخیرهی انرژی و سیستمهای مدیریت باتری (BMS) تخصص دارد.
مقر CATL در شهر نینگده استان فوجیان چین است و مراکز تولید باتری آن در نینگده و کینگهای و لییانگ فعالیت میکنند. سه مرکز اصلی تحقیقوتوسعه CATL در نینگده و شانگهای و برلین مستقر است. حجم فروش سالانهی CATL در سال ۲۰۱۷، ۱۱/۸۴ گیگاواتساعت ظرفیت ذخیرهی انرژی بوده است. ناگفته نماند این شرکت سومین سازندهی بزرگ جهان درزمینهی باتری خودروهای برقی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی بهشمار میرود که پس از پاناسونیک (سانیو) و بیوایدی (BYD) قرار میگیرد. CATL قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید جهانی باتریهای لیتیومیون خود را به ۵۰ گیگاواتساعت افزایش دهد.