رویداد۲۴ محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در برنامه مناظره با موضوع چالش های پیشروی مقاومت کالاها در برابر کاهش قیمت ها گفت: همیشه قیمت کالا تابعی از نرخ ارز بوده اما بر اساس آنچه که در سال ۹۸ شاهد بودیم ، قیمت کالا و خدمات متناسب با کاهش نرخ ارز تنزل نکرد و حتی در برخی از کالاها افزایش نیز یافت.
بیشتر بخوانید: رشد ۴۷ درصدی پروندههای گرانفروشی و احتکار
کاهش نرخ ارز، قیمت کالاها را کم نکرد
وی افزود : از آنجا که اخیرا افزایش قیمت کالاها بی جهت بوده و رشد ارزش محصولات و خدمات متناسب و تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز نبوده است ، کاهش قیمت دلار و سایر ارزها نمی تواند سبب افت قیمت ها شود.بنابراین معیار و شاخص افزایش قیمت کالاها تغییر کرده است و ما باید به دنبال بررسی عوامل دیگر باشیم.
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران گفت: گاهی افزایش قیمت کالاهایی مانند شکر هیچ گونه دلیل منطقی ندارد و نمی توان عامل مهمی را برای تغییرات آن در نظر گرفت. در واقع گرانی در خصوص برخی کالاها به دلیل سواستفاده در بازار است.
کالاها به دلیل عدم ثبت انبارها در سامانه دپو میشوند
اسفنانی به مشکلات شبکه توزیع کالا اشاره کرد و گفت : متاسفانه سامانه انبارهای کشور دچار چالش های اساسی است. بسیاری از انبارها در این سامانه ثبت نشده اند و کالاها پس از ترخیص از گمرک به جای ورود و ثبت در سامانه، به این انبارها وارد و دپو می شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار مرجع تعیین قیمت کالاست ، تاکید کرد : وقتی یک مرکز توزیع و فروش کالا و خدمات ، مبلغی بالاتر از قیمت اعلام شده از سوی این مرجع از مشتری دریافت کند وظیفه سازمان تعزیرات این است که ورود پیدا کند و با این تخلف برخورد کند.
بالاترین میزان احتکار در سال 97
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران عنوان کرد: بالاترین میزان احتکار کالا در سال گذشته رخ داد و سازمان تعزیرات مانع بسیاری از این موارد شد. همچنین میزان انباشت و خرید بیش از نیاز مصرف در بین خانواده ها رواج زیادی پیدا کرد.
اسفنانی از فرهنگ مصرف در جامعه انتقاد کرد و گفت : این موضوع که با افزایش قیمت کالا ، مردم بیشتر برای خرید آن ترغیب می شوند ، آسیب جدی به اقتصاد و عرضه کالا وارد می کند. به عنوان مثال با شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در سال ۹۶ ، مردم به جای صرفه جویی در مصرف، برای خرید تخم مرغ به فروشگاه ها هجوم آورند. این رفتار سبب کاهش محصول در بازار و افزایش قیمت آن شد.