رویداد۲۴ همزمان با متغیر شدن شرایط اقتصادی کاهش قدرت خرید یکی از نشانههای منفی و هشدارهایی است که به سیاست گذاران اقتصادی اعلام میکند وضعیت اقتصادی مردم چگونه است این در حالیست که هم اکنون با شروع نوسانات ارزی و تحتتاثیر قرار گرفتن بازارهای دیگر، از جمله بازار خودرو، شاهد افت قابل ملاحظه قدرت خرید مردم هستیم.
از آنجا که مصرفکننده یا به عبارت دیگر طرف تقاضا نقش مهمی در اقتصاد دارد و از این بخش همواره بهعنوان تحریککننده بخش عرضه یاد میشود، بیتردید کاهش قدرت خرید مردم، بر بخش عرضه تاثیر منفی میگذارد. در این شرایط این پرسش مطرح میشود که شرکتهای فروش خودرو باید چه برنامههایی با هدف افزایش تقاضا و ترغیب مشتری به خرید خودرو داشته باشند تا بازارهای هدف را پوشش داده و نیاز بازار را نیز تامین کنند.
بیشتر بخوانید:
قیمت خودروهای داخلی در بازار ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
عقیل مصطفایی، مدیر فروش شرکت پرشیا خودرو در تشریح راهکارهای افزایش قدرت خرید میگوید: شرکتها در کنار فروش نقدی و اقساطی خود باید طرحهای فروشی متناسب با شرایط موجود برنامه ریزی کنند تا خود را به بازار هدف نزدیک کنند.
وی میافزاید: بر این اساس باید برنامه خاصی دردستور کار شرکتها قرار گیرد تا مشتری به راحتی اقدام به خرید کند، اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود و مشکلات و فشار اقتصادی که به صنعت خودرو و شرکتها وارد شد هزینه مالی و سربار آنها نیز افزایش یافت و با توجه به چنین روندی باید خود را به این تجهیز کنند تا با توجه به منابع و موجودی شرایط مساعدی را فراهم کنند.
این فعال در حوزه بازاریابی و فروش خودرو ادامه میدهد:بنابراین فروش اقساطی بلند مدت میتواند یکی از این اقدامات باشد ضمن آن که پیش بینی سرویس خدمات بهتر به مشتری نیز میتواند مشوق خوبی برای خرید خودرو باشد.
مصطفایی در تشریح نقش کسب و کارهای جدید در افزایش درآمد شرکتها و بهبود وضعیت مالی آنها نیز میگوید: کار سختی است و شاید در ابتدا ورودی خوبی نداشته باشد، اما ارایه خدمات در حوزههای مختلف میتواند در بهبود نقدینگی موثر باشد و شاید در ابتدا کار به کندی پیش رود، اما به طور قطع به مرور زمان با توسعه آن بر تامین نقدینگی شرکتها تاثیر مثبتی خواهد داشت.
گران بودن خودرو در ایران نسبت به میزان درآمد سبب ایجاد نگاه سرمایهای به خودرو شده و روند قیمتها در بازار خودرو به گونهای افزایشی شده که کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم را رقم زده و از آن جا که این امر میتواند اثرات منفی در اقتصاد داشته باشد مسئولان و کارشناسان اقتصادی همواره در این زمینه هشدار میدهند و در این شرایط تنها راهکار بهبود این وضعیت، پیش بینی روشهای ویژه از سوی شرکتهای خودروساز و همچنین نمایندگان فروش شرکتهای خارجی است.