رویداد۲۴ غریبپور معاون وزیر صمت تأکید کرد: ایمیدرو بههمراه وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت همۀ جوانب امر، از اجرای طرح نورد گرم شمارۀ ۲ شرکت فولاد مبارکه حمایت میکند. فولاد مبارکه باید طرحهای توسعه، بهویژه در بخش سنگآهن تعریف کند.
وی با بیان اینکه سود انباشتۀ سهام شرکت فولاد مبارکه در ایمیدرو را به توسعۀ آن شرکت اختصاص میدهیم، گفت: ایمیدرو متعهد است در مجامع سالهای آتی، سود سهام مبارکه را ذخیره و صرف توسعۀ این مجموعه کند تا تأمین مالی کلیۀ طرحهای توسعهای فولاد مبارکه از طریق سود سهام ایمیدرو انجام شود. این توسعهها باید در بخشهای مختلفی همچون توسعۀ نورد گرم شمارۀ ۲، خرید معدن و شرکتهای زیرمجموعۀ آن در مکران، هرمزگان انجام شود.
غریبپور افزود: ایمیدرو در بخش اکتشاف، کار خوب مدیریت دکتر کرباسیان را ادامه داده و به گسترۀ ۲۷۰ هزار کیلومترمربعی قبلی، با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، ۴۰۰ هزار کیلومترمربع دیگر اضافه کرده است. باید اضافه کنم که با تأکید بر رعایت پروتکلهای ایمیدرو در اکتشافات تکمیلی توسط بخش خصوصی، اکتشافات یک اصل ضروری در تأمین خوراک حوزۀ معدن و صنایع معدنی است، زیرا امروز شرکتهایی همچون فولاد مبارکه نیاز مبرم به تأمین خوراک اولیه دارند و در این زمینه، یکی از مسائل مهم برای فولاد مبارکه خرید یک کارخانۀ بزرگ گندلهسازی است. از سایر مدیران ایمیدرو درخواست میکنم با فولاد مبارکه برای داشتن معدنی با حداقل ظرفیت ۵ میلیون تنی همکاری کنند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اعلام خبر منتقل شدن ستاد زنجیرۀ فولاد (از تولید تا محصول) به ایمیدرو افزود:، چون رویکرد ایمیدرو توسعهای است و اعتبارات توسعهای ایمیدرو در سال ۹۹، ۴.۲ برابر خواهد شد، شاهد رشد و ارتقای زنجیرۀ فولاد در شرکتها و بخش خصوصی خواهیم بود.
وی اکتشاف، ایجاد و توسعۀ زیربناها و تأمین مالی را از اولویتهای ایمیدرو در سال جاری خواند و گفت: سرمایه صندوق بیمۀ سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، امسال تا ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و در سال آتی این رقم تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش مییابد. همچنین اعتبارات زیربناها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷، هشت برابر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فولاد مبارکه میتواند در حوزۀ بومیسازی پیشرو باشد، اظهار کرد: در برنامهریزی طرح نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه، اجرای بیش از نیمی از پروژه به شرکتهای داخلی سپرده میشود. فولاد مبارکه باید بومیسازی را به یک فرایند تبدیل کند و الگو و سمبل بومیسازی تکنولوژی، ماشینآلات و قطعات باشد تا دیگر صنایع نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.
رئیس هیئتعامل ایمیدرو افزود: تحقق این مهم، مانع واردات قطعات و تجهیزات مشابه ساخت داخل میشود و در کنار آن میتوان زمینۀ رونق بیشازپیش تولید داخل را فراهم کرد.
غریبپور گفت: کمیتۀ کنترل شرکتها در ایمیدرو تشکیل شده است تا از موازیکاری جلوگیری شود و زنجیرۀ ارزش فولاد کشور بهصورت متوازن رشد کند. این امر باعث میشود درحالیکه فولادسازهای کشور با کمبود مواد اولیه مواجهاند، کارخانههای گندلهسازی اقدام به ایجاد کارخانۀ فولادسازی نکنند.
غریبپور با اشاره به مقولۀ سرمایه اجتماعی گفت: سرمایۀ اجتماعی در این حوزه، به میزان اطمینان مردم به ایمیدرو دلالت دارد.
وی با بیان اینکه توسعه وقتی موفق است که رضایت مردم را در پی داشته باشد تصریح کرد: شرکتهای تحت پوشش و مدیران مجتمعها باید ارتباط صادقانۀ متقابل با ایمیدرو برقرار کنند. این ارتباط همچنین با ذینفعان و مردم نیز باید برقرار باشد.
بنابر این گزارش، مهندس عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این گردهمایی اعلام کرد: پسلرزههای بحران ارزی سال ۹۶ در سال ۹۷ ظاهر و موجب قفل شدن صنعت فولاد شد، چراکه امکان نقل و انتقالات پولی را دچار مشکل کرده بود؛ اما با تدابیر و پیگیریهای ایمیدرو، این معضلات رفع شد. همچنین با تدابیر صورتگرفته از سوی رئیس هیئتعامل ایمیدرو و طی ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با بانک مرکزی، همۀ مسائل حلوفصل شد و توانستیم به جلو حرکت کنیم و موفقیتهای زیادی به دست آوریم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در مدت فعالیت رئیس هیئتعامل جدید با کمترین مشکل مواجه بوده است. این شرکت طی ۳۰ سال گذشته همواره روند افزایش ظرفیت، افزایش تولید و افزایش کیفیت را طی کرده است.
عظیمیان با اشاره به طرح نورد شمارۀ ۲ این شرکت اظهار کرد: این طرح که طی ۱۲ سال گذشته مورد توجه این شرکت بوده، اما همواره از آن محروم بوده است، از اواخر سال گذشته به طور جدی مطرح شده و برای شرکت فولاد مبارکه بسیار ضروری است. با اجرای این پروژه ۴.۵ میلیون تن به ظرفیت نورد کشور اضافه میشود.
وی ادامه داد: محصولات این طرح در صنایع نفت و گاز، خودروسازی، لوازمخانگی، ساختمانی و ... کاربرد دارد و در افزایش کیفیت و کاهش هزینه مؤثر است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امیدواریم در ماههای آینده به نتیجه برسیم و طرح یادشده با همکاری و پشتیبانی ایمیدرو بتواند طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد. همچنین در خصوص تامین پایدار مواد اولیه برای فولاد مبارکه با ایمیدرو در حال مذاکره هستیم تا برای تأمین پایه از سنگ آهن شرکت به راهکارهای مناسبی برسیم.