صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۹۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
استانداردهایی که با تحریم آب رفتند؛

ضرورت تعریف استاندارد براساس توانمندی صنعت خودرو

همزمان با آخرین مهلت پیش بینی شده برای خودروسازان مبنی بر اجرای استانداردهای هشتاد و پنج گانه، تلاش ها برای رایزنی با شورای عالی استاندارد مبنی بر حذف چند استاندارد ادامه دارد.
 
 
رویداد۲۴ معاون سازمان ملی استاندارد در تازه ترین اظهارات خود در اول دی ماه سال ۹۸ که آخرین فرصت پیش بینی شده برای اجرای استانداردهای جدید صنعت خودرو بود، از احتمال اجرایی نشدن سه استاندارد در شرایط فعلی خبر داده این در حالیست که بارها پیش از این سازمان ملی استاندارد بر موضع سختگیرانه خود مبنی بر اجرای همه استانداردها اصرار ورزیده و خودروسازان نیز بر عدم امکان اجرای برخی از استانداردها تاکید کرده بودند.
 
به گفته وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد در شرایط کنونی امکان برآورده شدن سه استاندارد شاخص نشان دهنده تعویض دنده، شاخص نشانگر میزان باد لاستیک ها،شاخص نشان دهنده چراغ روشن روز در خودروهای سواری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

"خودرو" در صدر قاچاق‌!


 
حال در این شرایط این پرسش مطرح می شود که چرا در ابتدا نسبت به مصوبات و قوانینی پیش بینی می شود که امکان اجرای آن وجود ندارد اما بر آن اصرار ورزیدهی شود اما در زمان اجرا نواقص و عدم توانمندی ها دلیل اجرا عنوان می شود.
 
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که بدون شک این صنعت از ورود فناوری و اجرای استانداردهای جدید استقبال می کند اما باید دید آیا شرایط اجرا وجود دارد و صنعت خودرو قادر به پرداخت هزینه های این امر خواهد بود یا خیر.
 
در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: استانداردهای جدید در دنیا با فناوری جدید وارد صنعت شده و به روی کار می آیند اما این روند مانند رشد بچه ای است که با افزایش سن وارد مرحله تازه ای می شود و باید مسیر تکاملی را طی کند تا موفق به اخذ مدرک و ورود به دانشگاه شود.
 
وی پیش بینی استانداردهای جدید در صنعت خودرو را اقدام خوبی می داند و می افزاید: این امر به شرطی مفید خواهد بود که استانداردها همگام با رشد صنعت خودرو و شرایط حاکم بر صنعت پیش بینی شود اما آن چه مشخص است، در حال حاضر فناوری صنعت خودرو و همچنین قطعه، کشش ۸۵ استاندارد را ندارد و برای حرکت به سمت این استانداردها و دستیابی به آن ها باید هزینه بسیار گزافی انجام شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند که هرچند از استانداردهای بالا در صنعت خودرو استقبال می شود اما باید شرایط اجرای آن فراهم باشد و هزینه آن نیز پرداخت شود.
 
به اعتقاد او در شرایطی باید نسبت به اجرای استانداردها در صنعت خودرو اقدام کرد که حتی بنزین و گازوییل مصرفی و بزرگراه ها نیز مطابق با استاندارد باشد و صنعت قطعه نیز همگام با فناوری روز حرکت کند در غیر این صورت مانند شرایط فعلی باید با پیش بینی تبصره و ماده جدید و یا حذف آن، اجرای استانداردها را به تعویق انداخت.
نظرات شما