رویداد۲۴ کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کمدرآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیهبندی بنزین اعلام شده است.
آنطورکه امیر وکیلزاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده است میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ۳۰ روزه آذرماه به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده است که این مقدار با توجه به مدت مشابه پارسال با ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۵.۹ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: کاهش حدود ۱۶ درصدی مصرف بنزین با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور در حالی اتفاق افتاده است که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال ۹۸، حدود ۹۴.۴ میلیون لیتر بوده است و در مقایسه با میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۹۷ با ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر، ۶.۱ درصد رشد یافته بود.
بنا بر اعلام وزارت نفت، وکیلزاده با اشاره به اینکه میانگین روزانه مصرف بنزین از نخستین روز اجرای طرح سهمیهبندی بنزین (جمعه، ۲۴ آبانماه) تا پایان روز شنبه، ۳۰ آذرماه امسال ۷۶ میلیون لیتر بوده است، افزود: در آذرماه امسال بهطور میانگین روزانه ۱۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱.۳ درصد رشد نشان میدهد.
بیشتر بخوانید: علت افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟
بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این مهار مصرف و افزایش توان صادراتی کشور را از مهمترین اهداف اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور عنوان کرده بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران هم پیشتر پیشبینی کرده بود با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، مصرف روزانه بنزین کشور در بازه زمانی سه، چهار ماه آینده ۸ تا ۱۰ درصد کاهش یابد، اما به نظر میرسد هنوز نتیجهگیری در این باره زود است و باید باز هم منتظر ماند تا در درازمدت رقم واقعی و ثابت کاهش مصرف بنزین در کشور با اجرای این طرح مشخص شود.
هرچند نباید زیاد هم به کاهش مصرف بنزین اذرماه دلخوش بود زیرا اکثر خودروها در باکشون بنزین داشتند از قبل سهمیه بندی و اونو تا چند روز و چند هفته مصرف میکردند
و چون الان فصل سرد ساله و مدارس و دانشگاهها و ادارات باز هستند مردم رغبتی به سفر رفتن ندارند و با گرم شدن هوا و تعطیلی دانشگاهها موج سفرها و مصرف شروع میشه
راهکار درست اینه که خودروهای پرمصرف از چرخه تولید خارج بشه و طرحی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بزارند که با قیمتی بهتر خودروهای فرسوده و اسقاطی رو از مردم برداره تا مردم رغبت کنند خودروی فرسوده خودشونو از رده خارج کنند
احداث اتوبانها و ازادراهها هم میتونه مصرف سوخت رو کم کنه و ساخت خودروهای دیزلی