پیشرفت در دنیای هواپیماهای الکتریکی تقریبا روندی مشابه با خودروهای برقی دارد و این فناوری در دو مسیر مخالف باهم در حال پیشرفت است. از یک سو، گروهی با کار روی موتورهای برقی کمبازده تلاش میکنند عملکرد آنها را بهبود و توسعه دهند و از سوی دیگر، گروهی نیز با بهینهسازی موتورهای پربازده میکوشند موتورهایی کاربردیتری تولید کنند.
بنابر گفته رولزرویس، این هواپیما از سیستم پیشرانهی جدیدی بهره خواهد برد و این شرکت در حال بررسی سیستم مذکور روی بدنهای آزمایشی با نام ionBird است تا پیش از نصب روی هواپیمای نهایی، بررسی و آزمایش شود. این هواپیما از سه موتور الکتریکی محوری 750R با قدرت و تراکم درخورتوجه استفاده میکند و به باتری ۶۰۰۰ سلولی مجهز شده است که توانی معادل ۷۵۰ کیلووات (۱۰۰۵ اسببخار) را تأمین میکند و با هر بار شارژ، درحدود ۳۲۰ کیلومتر را میپیماید. درضمن، برای محافظت از باتریها در سرعتهای زیاد، از سیستم خنککاری مستقیم استفاده میشود.
این هواپیما نهتنها آلایندگی ندارد؛ بلکه بهدلیل داشتن تیغههای ملخ با RPM کمتر، صدای کمتری نیز تولید میکند. درمقایسهبا خودروهای مسابقهای فرمول ۱ که معمولا به موتورهایی با بازده انرژی ۵۰ درصد مجهز هستند، سیستم محرکهی این هواپیما بازدهی انرژی تقریبا ۹۰ درصدی دارد.
هواپیمای تمامبرقی رولزرویس با همکاری مشترک شرکت YASA، تولیدکنندهی تجهیزات کنترلی و موتورهای برقی و استارتاپی هوانوردی بهنام الکتروفلایت (Electroflight) و با سرمایهگذاری مؤسساتی مانند سازمان فناوری هوافضا (ATI) و دپارتمان کسبوکار و انرژی و استراتژی صنعتی بریتانیا و مؤسسه Innovate UK طراحی و ساخته شده است.
پروژه ACCEL رولزرویس سریعترین هواپیمای تمامبرقی جهان
راب واتسون، مدیرعامل رولزرویس الکتریکال، دربارهی این هواپیما میگوید:
ساخت سریعترین هواپیمای تمامبرقی جهان گامی انقلابی در تحول صنعت هوانوردی است و ما از رونمایی هواپیمای پروژهی ACCEL بسیار خوشحالیم. این پروژه، تنها قدمی بزرگ و تلاش برای شکستن رکورد نیست؛ بلکه اقدامی برای توسعهی تواناییهای رولزرویس خواهد بود. ساخت این هواپیما تأیید میکند رولزرویس شرکتی پیشرو در توسعهی فناوریهایی است که اقتصاد جهان را بهسمت تولید کربن کمتر سوق میدهند.
شایان ذکر است اگر برنامهریزیها بهخوبی پیش بروند، هواپیمای پروژهی ACCEL رولزرویس بهار سال ۲۰۲۰ برای شکستن رکورد سرعت تلاش خواهد کرد.