مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به آغاز ارزیابی وسع با تلاش وزارت رفاه اعلام کرد که تاکنون یک میلیون نفر درخواست ارزیابی وسع دادهاند که از این تعداد اطلاعات ۱۶۵ هزار خانوار به ما ارایه شده است.
رویداد۲۴ طاهر موهبتی در نشست خبری سازمان بیمه سلامت از آغاز ارزیابی وسع با کمک وزارت رفاه خبر داد و گفت: خوشبختانه در این طرح تاکنون یک میلیون نفر ثبت نام و درخواست ارزیابی وسع کردهاند. جمعیتی که در حال حاضر تاکید شده که بیایند و خودشان را بیمه کنند، جمعیتی هستند که طی طرح تحول سلامت که بیمه رایگان بود، مراجعه نکردند. در عین حال پیشبینی ما این بود که سه میلیون نفر مراجعه کنند که احتمالا طی شش ماه آینده به سه میلیون نفر برسد.
وی با بیان اینکه نظام و حاکمیت به این عزم رسیده که همه از پوشش بیمهای برخوردار باشند، اظهارکرد: از این یک میلیون نفری که درخواست ارزیابی وسع دادهاند و تمایل دارند از یارانه دولت استفاده کنند، در حقیقت ۳۶۰ هزار خانوار است که از این تعداد اطلاعات حدود ۱۶۵ هزار خانوار به ما ارایه شده است و تلاش خوبی داشتند که اطلاعات از قوت و صحت کافی برخوردار باشد. حال از ۱۶۵ هزار خانوار وضعیت حدود ۴۰ هزار را اعلام کردیم. زیرا یک وقفهای داشتیم و از امروز تلاش میکنیم به گونهای نتایج را اعلام کنیم که ظرف ۱۰ روز آینده بتوانیم کلیه نتایج را اعلام کنیم.
موهبتی ادامه داد: بنابراین از یک میلیون نفری که درخواست ارزیابی وسع دادیم و دهکهای ۵۰۰ هزار نفر یا ۱۶۵ هزار خانوار مشخص شده و بهصورت مرحله به مرحله نتیجه را به مردم اعلام میکنیم. تاکنون هم اعتراضات مردم مجموعا نسبت به کل پیامکهای اعلامی حدود شش درصد است البته وزارت رفاه در حال تدوین تمهیداتی است که شناسنامه اقتصادی افراد در اختیارشان قرار بگیرد و اعتراضات رفع میشود. از مردم میخواهیم که از این فرصت استفاده کنند و درخواست ارزیابی دهند. در عین حال بر اساس نتایج ارزیابی وسع کماکان ۵۰ درصد مردم از بیمه رایگان برخوردار خواهند بود و الان هم دفترچه صادر میشود.
موهبتی با تاکید بر اینکه مردم حتما در فرصت باقیمانده برای ارزیابی وسع مراجعه کنند، گفت: موارد زیادی بوده که مردم در روز بیماری برای بیمه شدن مراجعه کردند، اکنون هم برای بیمه روز بیماری هم یک انتظار ۱۰ روزه داریم یعنی یارانه متقاطع. بر این اساس برای اولین بار بیمه به یک بیمه کارآمد و مبتنی بر دانش روز بازمیگردد. بحث بیمه روی تخت منطبق بر اصول بیمهای نیست.
وی همچنین گفت: باید توجه کرد که سازوکار بیمه این است که افراد در دوران سلامت خود برای دوران بیماری خود و دیگران پرداخت میکنند، در دوران غنا برای دوران فقر خود و دیگران و در دوران جوانی خود برای دوران سالمندی خود و دیگران پرداخت میکنند بنابراین امروز دیگر کسی روی تخت بیمه نمیشود و مردم قبل از اینکه دچار بیماری شوند، برای پوشش بیمهای خود اقدام کنند.
موهبتی درباره سرانجام بیمه شدگان رایگانی که درخواست ارزیابی وسع ندادهاند، گفت: علی رغماینکه در آیین نامه اعلام شده که بیمه شدگان رایگان باید بیمه رایگانشان حذف شود و در قالب ارزیابی وسع ادامه یابد، اما ما اعلام کردیم که تمام گروههایی که بیمه رایگان بودهاند یا از تخفیف برخوردار بودند، به همان روال سابق ادامه یابند؛ مگر اینکه کسانیکه تحت پوشش بیمه رایگان هستند، تغییر محل دهند که در این صورت دفترچه رایگانشان حذف شده و باید درخواست دهند و بعد از ارزیابی وسع مجددا نتیجه به آنها اعلام میشود.
بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت پرداختهای بیمه سلامت به داروخانهها و دانشگاههای علوم پزشکی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به وضعیت پرداخت بدهیهای این سازمان بیمهگر به داروخانهها و مراکز درمانی، گفت: بدهی داروخانهها تا مهر ماه سال ۹۸ پرداخت شد. البته کماکان به طور متوسط دو و نیم ماه در سال ۹۷ به داروخانهها بدهی داریم و در دانشگاهها هم پرداخت هایمان به مرداد ماه رسیده است که البته به محض تخصیص منابع از سوی خزانه پرداخت هایمان را انجام میدهیم. بر این اساس امیدواریم ظرف دو الی سه هفته آینده بتوانیم شهریور ماه دانشگاهها را هم پرداخت کنیم که البته کماکان سه ماه و نیم به دانشگاهها هم بدهکار خواهیم بود و به بخش خصوصی هم بدهیهایی داریم.
موهبتی با بیان اینکه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ هزار رو ۳۰۰ میلیارد تومان تصویب شد، گفت: بعد از اصلاح بودجه این عدد به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. البته سازمان برنامه قول دادند که بتوانیم تخصیص ۱۰۰ درصدی دریافت کنیم، اما اگر این تخصیص انجام نشود ما ۲۷۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.
وی تاکید کرد که البته شرایط کشور هم دشوار است و کشور اگر پول داشته باشد، اولویت اولش سلامت است و در محدودیتها همه باید شرایط کشور را درک کنیم؛ بنابراین اینطور نیست که پول به ما بدهند و ما بدهی هایمان را نپردازیم. در ابتدای سال ۹۸ با اعلام بودجه، ما ۴۸۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم. طبیعی است که کاهش مجدد آن که اتفاق افتاد، بدهیهای جدیدی ایجاد میکند. حال اگر ۸۰۰ میلیارد تخصیص اعلامی را سازمان برنامه کمک کند تا پرداخت شود، به محض دریافت آن اولویت اول ما پرداخت بدهی داروخانههاست.
وی با بیان اینکه تا به امروز تخصیص ۹ ماهه به ما دادهاند، گفت: حال این تخصیص به خزانه میرود و خزانه باید پول را بپردازد. خزانه هم چند روز پیش پرداخت مهر ماه را تمام کرد و وارد پرداخت آبان ماه شد؛ بنابراین هر تخصیصی منجر به پول نمیشود. در حال حاضر در بخش دولتی مجموعا سه و نیم ماه بدهی داریم که عملکرد ماهیانه ما بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که به طور کلی ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی ما به بخش دولتی در سال ۹۷ است. همچنین به طور متوسط ۲.۵ ماه بدهی به داروخانهها داریم که عملکرد ماهیانه آن حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس مجموعا در سال ۹۷ بالغ بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم که دقیقا معادل عدم تخصیص ما در سال ۹۷ است.
موهبتی تاکید کرد: با وجود کسریها، نظم پرداخت هایمان را بهم نزدیم و با مدیریت منابع و مصارف اقداماتمان را پیش میبریم. البته ما تا حد ممکن مدیریت کردیم که بیش از این شرایط را سخت میکند.
وی همچنین گفت: در بودجه سال ۹۸، حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبار نشاندار ما کم شد. مجموعا در سال ۹۸ بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم که با کسری سال ۹۷ که بالغ بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود، ۷۷۰۰ میلیارد تومان کسری داشتهایم.
موهبتی با اشاره به بودجه ۹۹ بیمه سلامت، گفت: سهم ما در لایحه بودجه ۹۹ از منابع عمومی ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است که البته ما ۱۹ هزار میلیارد نیاز داشتیم و با ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد هم میتوانستیم کار را پیش بریم؛ بنابراین یک فاصله ۴۵۰۰ میلیارد تومانی با اعتبار مورد نیازمان داریم، اما، چون وضعیت کشور را میدانیم چانه نمیزنیم و امیدواریم تمام این اعتبار را تخصیص ۱۰۰ درصدی دهند. از کلان کشور میخواهیم که به حوزه حساس سلامت که سیاسی، امنیتی و در عین حال انسانی است، توجه کنند.
موهبتی در پاسخ به سوالی درباره مباحثی که درباره کاهش بار مراجعه بیمه سلامت مطرح شده بود، گفت: اولا باید توجه کرد که بار مراجعه بیمه سلامت کاهش یافته بود، اما بار مراجعه کل کشور به مراکز درمانی تغییرات خود را داشته است. در عین حال باید توجه کرد که علت کاهش بار مراجعه بیمه سلامت، بحث رفع همپوشانیها است. ۸۵ درصد بیمه شدگان ما رایگان هستند و رفع همپوشانی به نفع بیمه رایگان انجام میشود. بر این اساس ما ۴۸۰۰ همپوشانی با بیمه تامین اجتماعی داشتیم که تاکنون ۲۶۰۰ مورد آن حذف شده که ۸۵ درصد این حذفیات یعنی ۲۲۰۰ بیمه شده، به نفع ما بوده است؛ بنابراین اثر این موضوع بر روی بار مراجعه است.
موهبتی در ادامه صحبت هایش با اشاره بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر در روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر از پزشک خانواده و نظام ارجاع استفاده میکنند که اتفاقی مبارک بوده است. ۱۲ خدمت در این بخش ارائه میشود شامل خدمات بهداشت دهان و دندان، پزشکی، مامایی، دارویی که شامل ۴۳۶ قلم دارو است، آزمایشگاه که ۵۳ قلم است، تصویربرداری، آموزش در ۴۰۰۰ مرکز خدمات سلامت که کار مشترکی بین وزارت بهداشت و بیمه سلامت است. سالانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه میشود و به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی یک پزشک داریم و به ازای هر ۷۰۰۰ نفر یک ماما و به ازای هر ۱۵ هزار نفر هم یک دندانپزشک داریم که بسیار اتفاق خوبی است.
وی ادامه داد: این اقدامات موجب شده که از ۹۳ درصد ارجاعات ما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به سطوح بالاتر ارجاع شود. در عین حال بحث الکترونیکی کردن را در این حوزه دنبال میکنیم. این ۲۸ میلیون نفر شامل ۲۰ میلیون نفر روستایی، هفت میلیون نفر ساکن شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و ۵۷۰ هزار نفر هم عشایر هستند که از این خدمات بهره میبرند. مردم در بخش روستاها برابر پروتکلهای وزارت بهداشت در کنترل فشار خون، دیابت و... و. همکاری کرده و مراجعه کنند. البته ما هم برنامههایی را پیشبینی کردیم که یکی از تعهدات بیمه شدگان ما این باشد که بتوانند از بستههای خودمراقبتی وزارت بهداشت در طول سال استفاده کنند. در حال بررسی این موضوع هستیم که بتوانیم مشوقهایی را برای خودمراقبتی ارائه دهیم و مرکز ملی تحقیقات سلامت این ماموریت را دارد که هم تنوع در بستهها ایجاد کند و هم مشوقهایی را در بیمه افراد برای استفاده از این بستهها تعبیه کنیم. به عنوان مثال اگر بیمه شدهای از این بستهها استفاده کند، تخفیفهایی در حق بیمه او ارائه دهیم که البته این موارد در حال بررسی است.
موهبتی گفت: هزینه دیالیز برای ما ۶۰۰ میلیارد تومان است. حال با خودمراقبتی هم بیمه بهره میبرد هم کیفیت زندگی و امید به زندگی ارتقا مییابد؛ بنابراین باید مشوقهای بیمهای قرار دهیم. اگر این موضوع امسال به نتیجه برسد، از سال آینده آن را گام به گام پیش میبریم. بیمه باید حداقلی از خدمات را به همه ارائه دهد، حال اگر کسی خدمات بیشتر خواست باید بتواند انتخاب کند. امید دارم با کمک رسانهها این اقدامات را انجام دهیم.