امنیت یکی از معیارهایی است که میتواند در سئو تاثیر گذار باشد. در این مقاله سئوکار به جزئیات معیار امنیت میپردازد.
رویداد۲۴با گذر زمان و کلاهبرداریهایی که از طریق دنیای اینترنت انجام شده کاربران اهمیت امنیت آنلاین را بهتر درک کرده اند. آنها حالا میدانند چگونه از اینترنت استفاده کنند. اما این یادگیری کافی نیست. همیشه مشکلات جدید و ترفندهای جدیدتری برای کلاهبرداری از کاربران ایجاد میشوند و باید راه حلهای جدیدتری پیاده شوند تا دوباره امنیت اطلاعات کاربران را به آنها برگردانند.
بسیاری از مردم فکر میکنند با استفاده از یک فایروال اینترنت و یا ویروس کش، اطلاعات آنها در امنیت میماند و میتوانند از هر سایتی بازدید کنند و اطلاعا ت شان را در این سایتها وارد کنند. اما هکرها بسیار قویتر و جان سختتر از این حرفها هستند. آنها همیشه راههایی پیدا میکنند تا به وبسایتها و اطلاعات مردم دسترسی داشته باشند.
به عنوان یک دیجیتال مارکتر، شما باید امنیت سایت را در اولویت قرار دهید. چرا که کاربران از سایتهایی خرید میکنند که امنیت داشته باشد. در ضمن امنیت سایت حالا به یکی از فاکتورهای سئو تبدیل شده است و اگر میخواهید رابطه تان را با گوگل بهتر کنید باید امنیت سایت تان را بالاتر ببرید. ما در ادامه به اهمیت امنیت سایت در
سئو خواهیم پرداخت.
۱. HTTPS یک سیگنال رتبه بندی است.
۷۰ درصد ترافیک سایتها از گوگل است. آمار بزرگی است. گوگل همیشه دوست دارد سایتهای باکیفیت را به کاربران معرفی کند. یکی از المانهای کیفیت یک سایت امنیت بالای آن است. نکتهی مهم اینجاست که شما امنیت سایت تان را به خاطر گوگل بالا نمیبرید. بلکه به خاطر کاربر بالا میبرید. چون اگر کاربران در سایت شما احساس امنیت نداشته باشند گوگل هم سایت شما را دورتر و دورتر میبرد تا کاربران کمتری به آن دسترسی داشته باشند.
سئو تنها تولید محتوای باکیفیت و مرتبط نیست. یعنی وظیفه گوگل تنها نشان دادن محتوای باکیفیت نیست. اگر سایت شما امن نباشد و احتمال آسیب دیدن کاربر وجود داشته باشد گوگل به محتوای شما چندان اهمیتی نشان نمیدهد. در حال حاضر HTTPS به عنوان یک پروتکل امن در دنیای وب شناخته شده است. یک گواهی امنیتی که باید حتما خریداری شود و روی سایت پیاده شود تا امنیت آن توسط این گواهی حفظ شود.
تقریبا تمام سایتهای مطرح دنیا از HTTPS استفاده میکنند. اگر سایت شما این اس اس ال را نداشته باشد در نوار جستجوی کروم یا موزیلا یک بنر قرمز رنگ ظاهر میشود و به کاربر میگوید که این وبسایت امن نیست. در حال حاضر HTTPS یک سیگنال رتبه ّبندی است. هر چقدر محتوای شما باکیفیت و قدرتمند باشد اگر از این گواهی امنیتی استفاده نکنید احتمال رتبه گرفتن شما به مراتب کمتر میشود.
۲. سعی کنید در لیست سیاه نباشید.
امنیت مهم است. چون احتمال دارد شما بارها و بارها تحت حملات هکری قرار بگیرید و حتی متوجه نشوید. چون اهداف یک هکر صرفا برداشتن اطلاعات شخصی نیست. برخی مواقع هدف از یک حملهی هکری آلوده کردن یک سایت است. لینکهایی در قسمتهای مختلف صفحات قرار گرفته میشوند و این بک لینکها به عنوان اسپم شناسایی میشوند.
وقتی وبسایت شما این لینکهای اسپم را داشته باشد گوگل آن را در لیست سیاه قرار میدهد. قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل یعنی شما ۷۰ درصد از ترافیک تان را از دست میدهید و شاید هیچوقت نتوانید دوباره این ۷۰ درصد را به دست بیاورید.
پس باید همیشه از راههای مختلف برای محافظت از دیتای سایت استفاده کنید. قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل به دو طریق امکان پذیر است که یکی از آنها لینک سازی خارجی و یکی هم هک کردن دادههای سایت و آلوده کردن سایت است که باید با استفاده از ابزارهای مختلف جلوی این نوع حملات هکری را بگیرید. اگر در لیست سیاه قرار گرفته اید میتوانید از طریق روشهای مختلف مانند پاک سازی لینکها و یا معرفی لینکهای خطرناک به گوگل از لیست سیاه خارج شوید. کار سختی است. اما شدنی است.
۳. کاربران به سایتهای امن و معتبر توجه بیشتری دارند.
حتی اگر گوگل را کنار بگذاریم و تاثیر امنیت را روی گوگل بررسی نکنیم همچنان پای کاربر وسط میآید. یک سایت آلوده یا سایتی که پروتکل امنیتی استفاده نمیکند عملا توسط کاربرانی که امنیت برای آنها مهم است بایکوت میشود. در ضمن این بایکوت شدن اثرات جانبی دیگری هم دارد.
وقتی سایت شما امن نباشد بانس ریت سایت پایین میآید. کاربران از صفحات شما خارج میشوند و این عوامل سیگنالی منفی برای سایت شما حساب میشود.
نرخ کاربران بازگشتی سایت کمتر میشود. حتی اگر این مشکلات امنیتی را برطرف کنید همچنان نمیتوانید اعتبار از دست رفته را برگردانید.
وجود بدافزارها و ویروسها و لینکهای مخرب کاربران را فراری میدهد. این لینکهای ویروسی برای گوگل یک زنگ خطر هستند و باید مراقب آنها باشید.
کاربران سایتهای امن را بیشتر دوست دارند. از آنها خرید میکنند. با آنها تعامل بیشتری دارند و این سایتها راحتتر میتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند.
جمع بندی
امنیت سایت یک فرایند بلند مدت و ادامه دار است. شما در هر لحظه و هر موقعیتی باید امنیت سایت را بررسی کنید و ایراداتی که در بستر سایت وجود دارد را برطرف کنید. شاید حتی مجبور شوید برای برطرف کردن برخی از این ایرادات هزینههایی هم پرداخت کنید. این کار باید حتما انجام شود.
چون هم تجربهی کاربری در اینجا دخالت دارد و هم تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن روی گوگل و سئو سایت کاملا مشهود است. در ضمن امنیت پایین مستقیما روی نرخ تبدیل سایت هم تاثیر میگذارد. خوب به رقبایتان نگاه کنید. احتمالا اولین چیزی که میبینید استفاده از پروتکلهای امنیتی است. در پشت پرده هم حتما نکات امنیتی لازم اجرا شده اند. پس شما هم باید امنیت سایت تان را در اولویت قرار دهید. این امنیت میتواند شروع واقعی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما باشد.