رویداد۲۴ در این بیانیه ۱۰ دلیل برای رد این فرضیه آمده است.
جمعی از متخصصان اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه خاطر نشان کردند: برای تنویر افکار عمومی دلایل رد قاطع شلیک و اصابت موشک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خط هوایی اوکراین را که صبحگاه ۱۸ دیماه شش دقیقه پس از برخاستن در حوالی شهریار سقوط کرد، به استحضار میرسانیم:
۱- فیلمهای گرفته شده از شهریار مشخص است که کم کم پرنده در حال آتش گرفتن است و آتش به مرور افزایش پیدا میکند و انفجار لحظهای و متلاشی شدن در هوا در کار نبوده و پس از چند دقیقه شعله ور شدن، آرام آرام زمین میخورد که انفجار اصلی بر اثر حجم بالای سوخت در زمینهای شهریار واقع میشود.
بیشتر بخوانید:
۳- همه سامانههای پدافندی (IFF (Identification Friend & Fow شناسایی دوست از دشمن دارند و اتوماتیک هواپیمای مسافربری در شبکه پدافندی دوست محسوب میشود و قبل و بعد از پرواز ۷۳۷، دهها پرواز داخلی و خارجی عادی به فعالیت خود پرداختند.
۴- حتی زمان شلیک با بی سیم سه بار به وسیله پرنده اخطار داده میشود و منور هم شلیک میشود
۵- سامانههای پدافندی که پهپاد فوق پیشرفته رادارگریز گلوبال هاوک آمریکا را در ارتفاع ۵۲۰۰۰ پایی از هواپیمای آمریکایی ۳۰ نفره نظامی همجوارش تشخیص داده و اشتباه نکردند، چطور روی فرودگاه امام در مورد هواپیمایی که در جدول پرواز قبلا نامش داده شده، اشتباه میکنند؟
۶- همیشه وقتی هدف تهدید کننده بزرگی در ارتفاع پایین باشد، پدافند ابتدا پس از سه بار اخطار، با توپ ضد هوایی به آن شلیک میکند نه با موشک چند میلیاردی.
۷- همچنین خلبان هواپیما پس از آتش گرفتن و توسعه حریق شروع به دور زدن و برگشت به فرودگاه امام کرده و ارتفاع هم کم کرده، اگر مورد هدف قرار گرفته بود در هوا متلاشی میشد و تکههای آن کیلومترها از هم دور میافتاد؛ در حالی که در فیلمها مشخص است که روی زمین در اثر برخورد متلاشی شده و همه تکهها یک جا افتاده است.
۸- هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ همان گونه که در جدول ذیل مشخص است در ۱۵ سال اخیر بیشترین سانحه مرگبار را داشته (۱۰ سانحه مرگبار با بیش از ۱۱۰۰ کشته) که موجب ضرردهی و عزل مدیرعامل بوئینگ و پایین آمدن سهام آن شد. این سقوط آخر هم ضربه شدیدتری به آن شرکت میزند؛ فلذا سعی بر این کرده اند که در جنگ رسانهای جای قاتل و مقتول را عوض کنند و توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. " سازندگان پرنده قاتل اصلی هستند و ایرانیان مظلوم مقتول"
۹- همچنین پس از بررسیهای انجام شده مشخص شد مهندس پرواز ایرانی سلامت پرنده را تایید نکرده و پس از دو ساعت تاخیر و چکاپ مجدد موتور و باز کردن کاولینگ موتور، با امضا و اصرار تیم پرواز اوکراینی و قبول مسوولیت توسط خلبان، هواپیما به پرواز در آمده است.
۱۰- علت دقیق سانحه پس از بررسی دقیق اطلاعات پرواز و جعبه سیاه (FDR) و سامانه ضبط صدای کابین (CVR) و بقایای لاشه هواپیما و قطعات باقیمانده، توسط تیمهای دوازده گانه مشخص خواهد شد و تا اعلام نتیجه بهتر از گمانه زنیهای غیر مستند خودداری شود.
این بیانیه میافزاید: با توجه به داغدار بودن خانوادههایی که نخبگان و فرهیختگان خود را از دست داده اند خواهشمند است از پخش مطالب غیرموثق که موجب تالم بیشتر آنها و جریحه دار شدن افکار عمومی میشود.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ سرنشین که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کییف پایتخت اوکراین ترک میکرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتشسوزی سقوط کرد.
در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.