رویداد۲۴ حیدر مطاعی درباره آخرین وضعیت روستاهای سیلابی جنوب شرق کشور اظهار داشت: در روزهای اخیر وضعیت ما تا حدودی بهتر شده است؛ در سیستان و بلوچستان تنها ۲۴ روستا باقی مانده که هنوز جاده دسترسی آنها بازگشایی نشده است. البته ما همچنان در مرحله بازگشایی قرار داریم و صرفاً ترددها را برقرار میکنیم. ضمن اینکه روستاهای اصلی و فرعی همگی تا پایان روز چهارشنبه هفته گذشته بازگشایی شدند و فقط راههای روستایی ۲۴ روستا مسدود است که آبگرفتگی اجازه عملیات به نیروهای راهداری را نمیدهد.
۲۴ روستا در سیستان و بلوچستان و ۵ روستا در هرمزگان همچنان محصور در سیل
وی با بیان اینکه تا امشب (یکشنبه ۲۹ دی ماه) همه ۲۴ راه روستای مسدود سیستان و بلوچستان بازگشایی خواهند شد، ادامه داد: در هرمزگان تا ظهر دیروز (شنبه ۲۸ دی ماه) ۷ محور روستایی مسدود بود که تا شب گذشته دو محور دیگر بازگشایی شد؛ این ۵ محور روستایی باقی مانده نیز طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ دی ماه) بازگشایی میشوند که علت طولانی شدن زمان بازگشایی این محورها، کوهستانی و طولانی و دور از دسترس بودن این مسیرهاست برخی مسیرها نیز دچار رانش شده اند که عملیات بازگشایی را با سختی روبه رو کرده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: برآورد خسارت به صورت تقریبی انجام شده چون فعلاً دستور کار اصلی، بازگشایی محورها و سپس بازسازی آنهاست. چون صرفاً قرار است کاری کنیم که امکان تردد در جادههای اصلی، فرعی و روستایی برقرار شود. همکاران ما در حال بهسازی سطح جادهها هستند؛ در روزهای نخست پس از سیل، فقط امکان تردد وجود داشت یا صرفاً یک لاین را باز کرده بودیم اما در دو سه روز اخیر توانسته ایم سطح کیفی تردد را افزایش داده و امکان عبور خودروهای بیشتری فراهم شده است که درنتیجه کار امدادرسانی به مردم سیل زده روند سریعتری به خود گرفته است.
۱,۰۰۰ میلیارد تومان؛ مجموع خسارات سیلاب به راههای جنوب شرق
وی میزان خسارت سیل در سیستان و بلوچستان را ۷۵۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این میزان خسارت شامل خساراتی است که به ابنیه فنی، پلها و راهها وارد شده و همچنین شامل هزینههایی است که برای بازسازی این محورها نیاز داریم. در هرمزگان ۲۳ میلیارد تومان و در جنوب کرمان ۳۲ میلیارد تومان است که مجموعاً هزار میلیارد تومان خساراتی است که سیل به راهها و ابنیه فنی در حنوب شرق کشور وارد کرده است.
مطاعی با اشاره به بسیج امکانات راهسازی کشور برای بازگشایی و بهسازی و نوسازی محورهای سیل زده سه استان جنوب شرقی یادآور شد: تمام ماشین آلات راهسازی بخش خصوصی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به این منطقه منتقل شده تا امکان تردد در راهها برقرار شود.
بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت سیل در سیستان و بلوچستان/ جبران خسارتها برای ساکنین غیرممکن است
چرا از تأسیسات موقتی استفاده نمیشود؟
وی در خصوص استفاده از تأسیسات موقتی راهسازی مانند پلهای خرپایی در بازسازی محورها و ابنیه فنی آسیب دیده در سیل سیستان و بلوچستان تأکید کرد: هر طور که هست توانسته ایم تردد را برقرار کنیم، با توجه به اینکه سیل هرمزگان و سیستان و بلوچستان در چند دهه اخیر بی سابقه بوده و ممکن است دوباره چنین اتفاقی رخ دهد، لذا اجرای اقدامات موقتی به صلاح نیست و بهتر است اقدامات اساسی انجام دهیم؛ چون ممکن است دو سه سال دیگر باز هم چنین سیلابهایی رخ دهد؛ چرا که اگر چند میلیارد تومان برای ساخت یک پل هزینه کنیم، اما دوباره در دو سه سال آینده با سیلاب دیگری تخریب شود، هدررفت منابع ملی است؛ اگرچه این اقدامات زمان بر خواهد بود، اما توان تلاش خود را به کار می بریم که روز به روز کیفیت ساخت و ساز فعالیتهای عمرانی را ارتقا دهیم.