وی در این آئین که با حضور امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش همراه بود، اظهارکرد: بر اساس تفاهمنامههای همکاری با این نهادها، نقش شرکتهای دانشبنیان در بخش تجاری صنعت هوایی پررنگتر خواهد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ورود کسب و کارهای دانش بنیان به بخشها گوناگون صنعت هوایی گفت: در حوزه سخت افزاری نیز پروژه های مناسبی با شرکت فرودگاه های کشور داریم.
ستاری با بیان اینکه، ساخت رادارها از جمله بخشهایی است که شرکتهای دانشبنیان اقدامات ارزشمند و ماندگاری در این حوزه انجام دادهاند، اظهارکرد: تولید سامانه های پیشبینی و تجهیزات پیشرفته هواشناسی باب دیگری از فعالیت این شرکتها در همکاری با سازمان هواشناسی است.
وی با تأکید بر اینکه حمایت زیرساختی و قرار دادن بازارهای بالقوه در اختیار شرکتهای دانشبنیان، راهکار توسعه پایدار بهویژه در صنعت هوانوردی است، افزود: در حال حاضر بازار گسترده و خوبی به روی شرکت های دانش بنیان باز است.
ستاری ادامه داد: تا چند سال گذشته، شرکت ها در حوزه تجاری ورود جدی نداشتند اما خوشبختانه این مسیر هموار شد. پروژه نقشههای هوانوردی نیز در همین راستا است.
وی تصریح کرد: اگر درهای بازار به روی شرکت های دانش بنیان گشوده شود، این شرکت ها میتوانند محصولات و خدمات نوآورانه شان را در اختیار توسعه صنعت هوایی قرار دهند و توسعه را برای این صنعت و صنایع وابسته به ارمغان بیاورند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی متخصص و دانش آموخته را سرمایه بسیار ارزنده صنعت هوایی کشور دانست و گفت: این سرمایه انسانی، از دوران دفاع مقدس تا کنون، در حوزه های گوناگون مانند مهندسی و ناوبری، تجربیات ارزنده اش را در خدمت پیشرفت صنعت هوایی قرار داده است.
ستاری با اشاره به اینکه، پروژه های متعدد بسیار خوبی وجود دارد که در آینده و در حوزه سخت افزاری پیشرفت های بسیار خوبی اتفاق خواهد افتاد، اظهار امیدواری کرد این ظرفیت های خارقالعاده با پیشرفت اقتصاد کشور همراه شود.
سامانهای با تکیه به دانش فنی بومی
نقشههای هوایی دیجیتال شامل نقشههای پروازی IFR و VFR جزو چارتهای مورد نیاز صنعت هوایی کشور است که تا پیش از این انحصار آن در اختیار آمریکا و شرکت «جپسن» قرار داشت.
با اعمال تحریمهای آمریکا، شرکتهای هواپیمایی ایرانی از دسترسی به این نقشهها محروم شده بودند اما این نقشهها به کمک شرکتهای دانش بنیان و نیروی هوایی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بومی سازی شد.
۶ سورتی پرواز از تهران به کیش و بالعکس، با استفاده از این نقشهها انجام شد و در نهایت مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای دستاندرکار قرار گرفت.
«چارت هوایی دیجیتال» به عنوان یکی از عوامل تأمین ایمنی، چارتها و نشریات هوایی است و اکنون در داخل کشور بومیسازی شده است.