رویداد۲۴ بهرام پارسایی، درباره تحقیق و تفحص درخصوص ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در مجلس شورای اسلامی، گفت: درخصوص سقوط هواپیمایی اوکراینی از وزیر راه و شهرسازی طرح سوال کردهام که در دستور کار قرار خواهد گرفت از سوی دیگر پیشنهاد تحقیق و تفحص داشتم که در کمیسیون اصل نود مطرح شد و بعد از مشورت با دوستان به این نتیجه رسیدیم که «پیشنهاد تحقیق و تفحص از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی» را در صحن مجلس مطرح کنیم.
این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تحقیق و تفحص مانند استیضاح نیست که نیازمند جمعآوری امضا باشد و معتقد هستم در مورد کلیه حوادث هوایی که در کشور رخ میدهد باید این تحقیق و تفحص صورت گیرد.
حوادث هوایی در کشور ما ۷ برابر میانگین جهانی استوی درباره آمار حوادث هوایی در کشور عنوان کرد: گفته میشود آمار حوادث هوایی در کشور ما ۷ برابر میانگین جهانی است که این آمار بسیار وحشتناک و نگرانکننده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میانگین جهانی درخصوص سوانح هوایی کاملا مشخص است، گفت: امروز آمار سانحه هوایی در کشور ما چندین برابر جهان است و باید گفت عدم توجه، عدم پاسخگویی مسئولان و عدم برخورد با مقصران باعث شده است که این سوانح افزایش یابد که نتیجهاش کاهش اعتبار سازمان هواپیمایی شده است.
وی با اشاره به اینکه هنگامی که یک حادثه رخ میدهد یک مقام مسئول باید حرفهای و به دور از تناقضگویی صحبت کند، گفت: متاسفانه هم در سقوط هواپیمایی آسمان و هم هواپیمایی اوکراینی تناقض گوییها باعث شد به اعتبار ما در کل دنیا خدشه وارد شود، البته که در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی فقط اعتبار ما در دنیا لطمه ندیده است بلکه باید گفت مهمتر از این مطلب اعتماد عمومی مردم نسبت به مسئولان کم شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گفته میشود مشت نمونه خروار است شاید اگر مابقی سوانح هوایی که صورت گرفت ما به درستی به آنها رسیدگی میکردیم آمار امروز نسبت به استاندارد جهانی تا این حد بالا نبود. معتقدم بخش زیادی از پرونده حوادث هوایی که بسته شده است اصلا بررسی دقیقی نشده است.
این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن دسته از پروندههایی که همچنان مفتوح است به دلیل عدم برخورد با متخلفان و عدم برخورد با سازمان هواپیمایی است که باعث شده است ما همچنان از لحاظ سوانح هوایی در جایگاه بسیار بدی قرار بگیریم.
وی ادامه داد: من باورم بر این است که مابقی پروندههایی که در خصوص سانحه هوایی وجود داشت و بسته شدند باتوجه به این نوع تناقض گوییها باید توسط یکه تیم کارشناس حرفهای دوباره بررسی شوند؛ حق و حقوق شهروندان هم ایجاب میکند که ما یک تحقیق و تفحص درخصوص عملکرد سازمان هواپیمایی و سوانح هوایی داشته باشیم.
این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز به جایگاه سازمان هواپیمایی کشور در دنیا لطمه وارد شده است، گفت: ما عضو سازمان ایکائو هستیم و قوانین آن را امضا کردیم بنابراین باید بتوانیم آن را به جایگاه اولیه خودش برگردانیم.
بازماندگان پرواز تهران-کیف میتوانند شکایات خود را به مجلس ارائه کنندوی درباره اینکه آیا بازماندگان پرواز تهران-کیف میتوانند برای طرح شکایت به مجلس و کمیسیون اصل نود مراجعه کنند، گفت: بله قطعا میتوانند به مجلس شکایت کنند.
پارسایی خاطرنشان کرد: وظیفه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مشخص است، این کمیسیون بر کار سه قوه نظارت دارد و هر شکایتی از این قوا به کمیسیون بیاید ما آنها را بررسی خواهیم کرد. بدون شک اگر خانوادهها و حتی نمایندگان در خصوص سقوط هواپیما شکایتی داشته باشند که به طرز کار سه قوه برگردد کمیسیون اصل نود میتواند ورود کند.
وی درباره تشکیل کمیسیون ویژه برای رسیدگی به حوادث آبان ماه گفت: طرح بررسی تشکیل «کمیسیون ویژه برای رسیدگی به حوادث آبان ماه» در دستور کار مجلس قرار داشت و ما امیدوار بودیم که قبل از تعطیلی مجلس تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکایتی درباره رسیدگی به مسائل مربوط به اتفاقات پیرامون گرانی بنزین به کمیسیون اصل نود آمد، تعدادی از همکاران ما هم پیشنهاد کمیسیون ویژه برای رسیدگی به حوادث آبان ماه را دادند که همچنان مانده است.