رویداد۲۴سایتهای زیادی وجود دارند که شاید با توجه به نوع خدماتی که ارائه میکنند ماهانه ۱۰۰ کاربر بیشتر ندارند. مثلا اگر شما تور بزرگ ماهیگیری میفروشید تنها کسانی که به آنها خدمات میدهید ماهیگیرهای دریایی هستند. تعداد کل این ماهیگیرها در ایران و تعداد کسانی که این محصولات را از اینترنت پیدا میکنند کم هستند. احتمال Google Keyword Planner و Google Trends هم دادههای ضعیفی را به شما نشان دهند.
آیا راهی وجود دارد که این سایتها را از نظر سئو بهینه کنیم. تا هم ترافیک هدفمند خوبی دریافت کنیم و هم در این کلیدواژهها رتبه بگیریم؟
یک مزیت مهم: این سایتها رقبای کمی دارند. معمولا حجم بزرگی از وبسایتها در ایران روی محصولات پرکاربرد و پرجستجو کار میکنند. رقابت با این وبسایتها بسیار سخت است. چون اولا سال هاست که در این حوزه فعالند و ثانیا شما به عنوان یک سایت تازه کار باید بیشتر و بیشتر کار کنید تا بتوانید در برخی کلیدواژهها با آنها رقابت کنید.
اما چون تعداد بازدیدکنندگان یا به اصطلاح علمی تر، تعداد مخاطبان هدف شما کمتر است. شما حتما باید رتبهی یک باشید. رتبه یک شدن در این حوزههای کوچک و کم مخاطب کار سختی نیست. باید رتبه یک شوید در غیر این صورت امکان پیدا کردن مشتری از این طریق بسیار کم است.
بیشتر دادهها تخمینی است. دادههایی که ابزارهای سئو، حتی ابزارهای گوگل مانند گوگل ترندز و کی ورد پلنر به شما میدهند بیشتر تخمینی است. تغییرات در حجم کلیدواژهها آنقدر زیاد است که نمیتوان روی دقت این ابزارها چندان حساب کرد. مخصوصا برای زبان فارسی. برخی کلیدواژههای مهم فارسی که حتی زیاد جستجو میشوند را وقتی در گوگل ترندز وارد میکنید هیچ دادهای به شما نمیدهد.
تازه وقتی حجم جستجوها خیلی کم است دادهها هم از دقت کافی برخوردار نیستند. دادهها پراکندگی زیادی دارند و نرم افزارهایی که مبتنی بر دادههای آماری آنلاین هستند خطای زیادی دارند. به زبان سادهتر برای کسب و کارهایی که حجم جستجو خیلی کمتر است دادهها چندان راحت به دست نمیآیند. اما مشکلی نیست. وقتی این دادهها نمیتوانند کمکی به شما بکنند باید لنز جدیدی بردارید و از طریق این لنز عمل سئو را انجام دهید.
بگذارید با همان مثالی که شروع کرده بودیم ادامه دهیم. اگر میخواهید تور ماهیگیری بزرگ بفروشید مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ ماهیگیرهایی که در دریا فعالیت میکنند. کلیدواژهای که قرار است بفروشد چیست؟ «خرید تور ماهیگیری» اما شما تنها این کلیدواژهها را ندارید. شما کلیدواژههای دیگری دارید که مخاطبان را نسبت به برندتان آگاه کنید. در حقیقت موضوعاتی که شما برای این مخاطبان دارید بسیار گسترده است مثلا: آشنایی با انواع ماهی ها، پرفروشترین ماهیهای بازار، انواع ابزارهای ماهیگیری، نحوه نگه داری از ماهیهای صید شده و صدها موضوع دیگر که ممکن است ماهیگیرهای دریایی در گوگل جستجو میکنند.
شما این موضوعات را کار میکنید که ورودی بسیار بالاتری دارند. در داخل این محتواها در مورد تورهای ماهیگیری تان هم صحبت میکنید. از مزایا و ویژگیهای این تورها میگویید و برندتان را به آنها معرفی میکنید. در حقیقت این بهترین راه برای آگاهی از برند است. این لنز جدید مسیر محتوای شما را تعیین میکند و ترافیک بیشتری را هم روانهی سایت شما میکند.
در کارتان متخصص شوید. اصلا بیایید فرض کنیم جستجویی که برای خرید محصولات شما میشود ماهانه ۱۰ عدد است و شما ماهانه ۱۰ کاربر دارید. اگر بتوانید هر ۱۰ کاربر را به مشتری تبدیل کنید و از شما چیزی بخرند یعنی موفق بوده اید. یعنی بهتر از هر سایت دیگری عمل کرده اید. میدانید چیست؟ نرخ تبدیل در اکثر سایتهای ایرانی زیر ۱ درصد است. یعنی آنها از هر ۱۰۰۰ کاربری که وارد سایت میشوند تنها و تنها میتوانند کمتر از ۱۰ نفر را به مشتری تبدیل کنند.
نرخ تبدیل بسیار مهمتر از میزان ترافیک است. این نرخ تبدیل بیشتر به تخصص شما روی موضوع بستگی دارد. اگر در حوزهای که کار میکنید بهترین باشید. بهترین دادهها را در اختیار کاربران قرار دهید. مشکلات شان را برطرف کنید و آنها به شما اعتماد کنند یعنی از اکثر سایتها موفقتر بوده اید. سئو تنها بخشی از ماجراست. اما هدف نهایی شما کسب درآمد از طریق سایت است. اگر تعداد کاربران کمی دارید هنر شما این است که این تعداد کم را هم به مشتری تبدیل کنید.
موضوعات مهمتر از کلیدواژهها هستند.
وقتی در یک حوزه کوچک و کم مخاطب فعالیت دارید و دادههای کمی در مورد کلیدواژهها دارید سعی کنید کلیدواژهها را در اولویت دوم قرار دهید. شما باید روی موضوعات سوار شوید. برند شما باید روی موضوعات و تمام موارد مربوط به محصولات و خدمات تان سوار شود. چون رقابت هم در این حیطه کمتر است خیلی راحت این موضوعات را در گوگل بالا میآورید. گوگل میگوید ۱۵ درصد از کلیدواژههایی که روزانه جستجو میشوند جدید هستند. یعنی قبلا هیچکس آنها را جستجو نکرده است.
با اطمینان میتوان گفت در حوزههای کم رقابت این درصد بیشتر است. چون کلیدواژههایی که گوگل به کاربران پیشنهاد میدهد هم کمتر است. در حقیقت، چون محتوا در این حوزه کمتر است حتی گوگل منظور کاربران را هم به خوبی متوجه نمیشود. یعنی اینجا کلیدواژهها کمتر به کار میآیند. اگر روی موضوعات سوار باشید و تمام جنبههای یک موضوع را به خوبی پوشش دهید محتوای شما برای دامنهی گستردهای از کلیدواژهها به مخاطبان نشان داده میشود حتی اگر کلیدواژهای که کاربران جستجو میکنند به صورت دقیق در محتوای شما وجود نداشته باشد.
لینکهای خارجی معجزه میکنند. فراموش نکنید که هر چقدر حوزهی کاری شما کم رقابتتر باشد راحتتر میتوانید رتبه بگیرید. مخصوصا اگر روی لینک سازی خارجی تمرکز کنید. لینکهای خارجی و مخصوصا لینکهایی که از سایتهای باکیفیت و قدرتمند میگیرید.
در برخی کلیدواژهها شما حتی اگر تنها و تنها یک یا دو بک لینک خارجی از سایتهای باکیفیت داشته باشید رتبه یک میشوید. همه چیز به این بستگی دارد که رقبای شما تا چه حد روی این کلیدواژهها لینک گرفته اند و چقدر روی آن کار کرده اند. چون عملا رقیبی ندارید در نتیجه رتبه گرفتن از طریق لینک خارجی راحتتر است.
اما روی محتوا و لینک سازی داخلی هم کار کنید. چون حجم جستجوی کلیدواژههای تراکنشی شما (کلیدواژههایی که در نهایت به خرید منجر میشوند.) کم است باید به روشهای دیگر برند و محصولات و خدمات تان را به افراد معرفی کنید و محتوا در این زمینه میتواند نقش مهمی بازی کند.
میتوان تمام اطلاعات این مقاله را در این نکات خلاصه کرد: وقتی دادههای کمی در مورد کلیدواژهها دارید باید روی موضوعات تمرکز کنید. اگر کلیدواژههای تراکنشی شما حجم جستجوی کمی دارند باید روی کلیدواژههای سوالی و یا به اصطلاح Informational یا آموزشی کار کنید.