رویداد۲۴ شادی مکی: هفته گذشته بعد از اعلام همراه با تاخیر تعطیلی مدارس، گفته شد که روز جمعه درباره تعطیلی مدارس تنها به مدت ۳ روز و تنها در مناطقی که ستاد ملی مدیریت کرونا تشخیص بدهد مدارس تعطیل خواهند شد. سرانجام روز جمعه مدارس برای مدت سه روز یعنی شنبه تا دوشنبه تعطیل اعلام و قرار شد آموزشها مطالب درسی از راه تلویزیون یا به صورت آنلاین از طریق مدارس انجام شود.
با گذر از دوشنبه، آموزش و پرورش بار دیگر اعلام کرد که مدارس تا آخر هفته جاری تعطیل بوده، اما تصمیمگیری درباره تعطیلات آتی براساس اعلام نظر ستاد مدیریت کرونا خواهد بود.
به گزارش رویداد۲۴ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بر اساس اختیارات ستاد ملی مدیریت کرونا، وضعیت استانها رصد و متناسب با شرایط پیش بینی شده درباره تعطیلات تصمیم گیری و اعلام میکنند. همچنین روز جمعه پیش رو درباره وضعیت هفته آینده مدارس تصمیمگیری خواهد شد که آیا مدارس تعطیل میشود یا خیر و حدود و بازه زمانی این تعطیلی در کدام استانها خواهد بود.
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره فعالیت مدارس گفته بود: طی بخشنامهای که دیروز به مدارس تهران ابلاغ شد کلیه مدارس موظف به بازگشایی هستند. در طول ساعاتی که در این بخشنامه تعیین شده، یعنی از ساعت ۸ تا ۱۲ باید مدیر مدرسه و یک نفر از اعضای کادر اداری مدرسه حضور داشته باشند تا به ادامه روند آموزشی مدرسه بپردازند.
اظهارات مختلف باعث بلاتکلیفی و گوش به زنگ بودن دانشآموزان و خانوادههای آنها شده و در این میان برخی از کارشناسان آموزش گفتهاند بهتر است مدارس تا آخر تعطیلات عید یعنی تا آخر فروردین تعطیل بوده و به جای آن در صورت عادی شدن شرایط کشور و کاهش شیوع کرونا یک ماه به تقویم آموزشی اضافه شود.
از سوی دیگر عدهای معتقدند اعلام تعطیلی مدارس تا فروردین باعث میشود میزان سفرهای نالازم زیاد شود و خود این موضوع باعث انتقال ویروس کرونا خواهد شد بنابراین ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از این موضوع تعطیلی بلندمدت را به صورت رسمی اعلام نمیکند بنابراین موضوع به صورت هفته به هفته اعلام میشود.
در این میان سوال مهم این است که تکلیف مدارس چیست و چرا باید برخی از کادر آموزشی در حالی به مدارس بروند که هیچ دانش آموزی در آن حضور ندارد و نکته دیگر اینکه بهترین تصمیم در شرایط کنونی چیست؟
بیشتر بخوانید:
چرا دولت به تعطیلی مدارس رضایت نمیدهد؟
آموزش و پرورش پنهانکاری را کنار بگذارد
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و عضو کانون صنفی معلمان به رویداد۲۴ میگوید: مدارس هرسال به طور اتوماتیک از ۱۷ یا ۱۸ اسفند یا نهایتا ۲۰ اسفند ماه تق و لق میشود اما مدارس به بهانههای غیر آموزشی سعی میکنند دانشآموزان را به مدرسه کشانده و مدارس را تا ۲۳ یا ۲۴ اسفند باز نگاه دارند تا مراجع بالاتر اعتراض نکنند؛ بنابراین عملا از هفته آینده مدارس بدون وجود کرونا هم حالت تعطیل داشت.
وی ادامه میدهد: در این شرایط باید بیش از اینکه به فکر مساله آموزش باشیم؛ باید در گام اول به مساله اخلاق بپردازیم به این معنا که امروزه خانوادهها به خوبی میدانند که آموزش و پرورش به این دلیل تعطیلی مدارس را اعلام نمیکند که خانوادهها مسافرت نروند. درحالیکه بهتر است در کنار توصیههای بهداشتی که این روزها منتشر شده و مداوم تکرار میشوند در این زمینه هم اقدام به توصیه و تبلیغ شود لذا باتوجه به اینکه جامعه علت عدم تعطیلی مدارس را به خوبی درک کرده است بهتر است آموزش و پرورش حقیقت را بگوید، زیرا در کنشهای انسانی هیچ چیز بالاتر از اخلاق و راستگویی نیست. بنابراین آموزش و پرورش در تعطیلی مدارس تا پایان فروردین شک نکند.
عضو کانون صنفی معلمان تصریح میکند: اگر آموزش و پرورش به جای پنهانکاری، حقیقت را بگوید از یک سو میتوانیم تصمیمگیری مناسب کرده و حتی آثار کمکاریهایی که پیش از شیوع بیماری وجود داشته و منجر به اپیدمی ویروس شده است را کاهش دهیم و از سوی دیگر خانوادهها با آگاهی از حقیقت میتوانند برنامهریزی مناسب داشته باشند.
وی با اشاره به خلوت شدن شهر تهران که به صورت میانگین ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار میکند: این موضوع نشان میدهد که مردم به خوبی ماجرا را درک کرده و خود را در یک قرنطینه خودخواسته قرار دادهاند؛ بنابراین با گفتن حقیقت از سوی آموزش و پرورش اگر حقیقت را بگویند والدین، دانشآموزان، معلمان و کادر مدرسه ضمن توجه به توصیههای وزارت بهداشت و رسانهها بهتر میتوانند موضوع را بررسی کرده و به راهکارهای موثرتری دست پیدا کنند و از این سردرگمی هم نجات مییابند.
این کارشناس آموزش خاطرنشان میکند: آموزش و پرورش به این موضوع توجه کند که خانوادهها کمپینی با عنوان تعطیلی مدارس تا پایان کرونا راه انداخته و اعلام کردند فرزندانشان را تا پایان این شرایط به مدرسه نمیفرستند و حتی خانوادههایی که در این کمپین مشارکت نکردهاند نیز قصد راهی کردن فرزندانشان در این شرایط به مدرسه را ندارند و عموما خانوادهها تصمیم خود را در این زمینه گرفتهاند.
یک ماه به تقویم آموزشی اضافه شود
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط عملا به سمت تعطیلات تا ۱۵ فروردین میرویم، میگوید:وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که تقویم آموزشی تغییر نکرده و ما با استفاده از آموزش از طریق تلویزیون و راه دور به کار خودمان ادامه میدهیم. نکته آن است که قبل از شیوع کرونا هم در تهران و تعدادی دیگر از کلانشهرها تقریبا ۲۸، ۲۹ روز تعطیلی ناخواسته داشتیم که به سادگی قابل جبران نیست. آموزش روند و زمانی میطلبد. شاید تعطیلات قبلی را میشد به نوعی جبران کرد و دانشآموزان را تا اردیبهشت ماه به جایی رساند که از پس امتحانات برآیند، اما قطعا با شرایط جدید چنین امکانی بعید است.
نیک نژاد توضیح میدهد: کلاسهای آموزشی که به صورت آنلاین یا از طریق صدا و سیما برگزار میشود پاسخگوی نیاز دانشآموزان نیست و به نظر میرسد قصد از برگزاری این کلاسها تنها عدم قطع ارتباط بچهها با مدرسه است و سعی میکنند کمی از استرس خانوادهها و دانشآموزان بابت مسائل آموزشی را کم کنند که مفید است. اما آموزش حضوری موثرتر بوده و هیچ روشی نمیتواند جای تعامل معلم و دانشآموز را در کلاس درس را بگیرد وگرنه کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش خود را تعطیل و به صورت آنلاین مطالب درسی را آموزش میدادند.
این معلم با بیان اینکه به نظر من چارهای جز تغییر تقویم آموزشی و اضافه کردن خرداد به سال تحصیلی در حال حاضر وجود ندارد، میافزاید: در روزهای ابتدایی این شرایط که عنوان شد مدارس را تعطیل نمیکنیم طی یادداشتهایی این پیشنهاد را مطرح کردم که مدارس را تعطیل کرده و خرداد را به تقویم آموزشی اضافه کنند. اگرچه طبق قوانین و مصوبات مجلس پایان خرداد پایان سال آموزشی و اول مهر آغاز سال تحصیلی است، اما در شرایط بحران چارهای نیست جز اینکه سال آموزشی را ادامه دهیم و یک ماه به سال تحصیلی اضافه کنیم.
وی با تاکید براینکه آموزش از راه دور کارایی چندانی نداشته و نمیتواند جای تعامل معلم و دانشآموز را بگیرد، عنوان میکند: اگر بخواهیم میانگین دسترسی به آموزش از راه دور را در نظر بگیریم بخش بزرگی از دانشآموزان ما از این مساله محروم هستند. گرچه گوشیهای موبایل کمی فضا را بهتر کرده است، اما خانوادههای روستایی در مناطق محروم و خانوادههای مرزنشین عموما از این امکانات لازم برای آموزش از راه دور محروم هستند و هیچ ارتباطی ندارند که بتوانند از این کلاسها استفاده کنند.
نیک نژاد اضافه میکند: از ۳۰ دانشآموز من تنها ۵ یا ۶ دانشآموز تکالیف دروسی را که به صورت آنلاین و از طریق ضبط فیلم درسی در مدرسه تهیه کردهایم، به من ارائه دادهاند. در شرایط عادی هم دانشآموزان گاهی از روی دست یکیدگیر مینویستند و گاهی هم درس نمیخوانند لذا آموزش از راه دور چندان کارآمد نیس البته این روش برای برخی که عموما همان بجههای درسخوان هستند مفید است، زیرا این گروه خودشان پیگیر درس و مشق هستند لذا چارهای نداریم جز اینکه مدت زمان سال تحصیلی را افزایش دهیم.
او میگوید: فرزند کوچک من دانشآموزان کلاس پنجم است. روز گذشته که مشغول یادگیری مطالب درسی از تلویزیون مشاهده کردم که برنامه کلاسی او از برنامهای که تلویزیون پخش میکند جلوتر است که این موضوع باعث نارضایتی دانشآموز میشود. اما نکته جالب آن بود که بعد از پایان یافتن کلاس از تلویزیون کارتن پخش کردند که این باعث شد فرزند من لذت ببرد.
وی اظهار میکند: این روزها شرایط از نظر فرزند من بسیار خوب است او هنوز دانشآموز دوره ابتدایی است و با فشارهای درسی سالهای بالاتر آشنایی ندارد. به همین دلیل هم میگوید چقدر خوب است صبح تا ساعت ۹ میخوابم بعد هم درس میخوانم و کارتن هم میبینم. او میگوید چقدر خوب است که مدارس کلا تعطیل میشد و به این شیوه درس میخواندیم.
این کارشناس آموزش با بیان اینکه وجود چنین نگاهی در دانشآموز هشداردهنده بوده و نشان میدهد مدارس در بخش پرورشی کارایی لازم را ندارند، میگوید:سیستم آموزشی در بحث شهروندسازی و آموزشهای ارتباط اجتماعی و آی کیو وای کیو کارآیی نداشتهاند و نتوانستند ایجاد جذابیت برای دانشآموزان کنند. این مسائل نشان میدهد که دانشآموزان تنها چیزی که در مدرسه حس میکنند فشار شدید است که باعث میشود بچهها از تعطیلات استقبال کرده و این تعطیلی برایشان جذابتر باشد.