رویداد۲۴ آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به تلاشهای فلاسفه موحد برای اثبات اینکه «شُرور مخلوق خدا نیستند و امور عدمی هستند»، گفت: با این حال اگر ما شُرور را به امور وجودی هم نسبت بدهیم، مثلا آتشی که میسوزاند، بیماریای که آدم را از پا درمی آورد مانند بیماری سرطان یا بیماری کرونا، سوال این است که چرا خدا اینها را خلق کرده؟
او ادامه داد: همه مسلمانها بلکه همه ادیان معتقدند که عالم ابدی دو سرا دارد؛ یکی سرای بهشت است که همه آن نعمت است و یک سرا هم عذاب محض است که هیچ خیری در آن نیست. بالاخره اینها را خدا خلق کرده. جهنم را خدا خلق کرده. سوال میشود که چرا خدا جهنم را خلق کرده و اگر خلق نمیکرد چه میشد؟ همه مردم میرفتند بهشت؛ به خدا که ضرری نمیرسید.
آیت الله مصباح افزود: این مخلوقهایی که ما اینها را شر میدانیم به دو دسته قابل تقسیم هستند. شُروری که در این عالم تحقق مییابد و دستهای در عالم ابدی. مثلا آتش که میسوزاند و از بین میبرد. یک بحث شُروری است که جنبه ثانوی یا عکس العملی دارد. یعنی موجودی کاری انجام میدهد و به دنبال آن شری تحقق پیدا میکند. مثال روشنش این است که انسانی گناه میکند و به آثار گناه مبتلا میشود.
او ادامه داد:، اما شُرور دنیوی شریت آنها نسبی است، مثلا آتش درست است که میسوزاند، اما باعث پخت غذا و و جلوگیری از سرما هم میشود. پس نسبی است. آنچه محل بحث است و بیشتر شبهات در اطرافش آن دور میزند این است که آن شُروری نسبت به انسان شر است. سوال اصلی این است که خدا اصلا چرا اینها را برای انسان خلق کرده، [پاسخ در]این است که بدانیم خداوند اصلا چرا آدمیزاد را خلق کرده.
ﻣﻌﻠﻢ : ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻝ ﻛﻴﻪ؟
ﺷﺎﮔﺮﺩ شوشتری : ﻣﺎﻝ ﻣﻮﻧﻪ ﻣﺎﺭﻡ ﺩﺍﻣﻪ !
ﻣﻌﻠﻢ : ﻳﻜﻲ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻛﻨﻪ .
ﺷﺎﮔﺮﺩ ایذه ای : ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺳﻪ ﺩﺍﺱ ﺩﺍﺳﻪ.
معلم:یکی دیگه ترجمه کنه .
شاگرد یاسوجی: کر ایگو یو مال خشه دوش دیش وش داش
معلم: یکی دیگه ترجمه کنه
شاگرد بهبهانی: کر میگو یه مل خومن دوشه دیما وشام داده.
حالا یکی بیاد ترجمه کنه ببینیم این عقل کل چی گفته !!!!!!
خودش فهمید چی گفته که ما بفهمیم !!!!