صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 23
کد خبر: ۲۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

چرا درختان خیابان ولیعصر قطع می‌شوند؟

چند روز پیش دیدیم که ماموران شهرداری با کاردک به جان سیمان‌ها افتاده اند و مشغول پاکسازی اند اما چه فایده، ماجرای نوشدارو پس از مرگ سهراب است، اصلاً چرا پیمانکاری که هیچ شناختی از درخت ندارد باید مسئول زیرسازی جوی‌ها شود؟
رویداد۲۴- موضوعی که چند روز پیش باز هم خبرساز شد ماجرای قطع درختان خیابان ولیعصر بود، کمی پایین‌تر از چهار راه ولیعصر، درست روبه روی تئاتر شهر، درختان سربریده تنومندی که به جز یک کنده قهوه ای رنگ بیمار،  چیز دیگری از شکوه و سربلندی شان باقی نمانده، این درختان امروز درحالی به جرم کهولت سن، آفت کرم چوب خوار، تهی شدن تنه و احتمال سقوط بر سر مردم و خودروها قطع می‌شوند که تا همین 3 سال پیش، سالم و سلامت پابرجا مانده بودند، اما پای زیر‌سازی جوی‌ها، بتن‌ریزی مترو و احداث زیرگذر و آهک و سیمان ساخت و سازهای اطراف خیابان که پیش کشیده شد، به 3 سال نرسیده، کم کم چهره سبز چنارها به زردی گرایید و لکه ننگ آفـــت و بیماری بـــــــه پیشانی شان خورد. موضوع اصلی آفت و کهنسالی درختان نیست که اگر این بود، چنارها هیچ وقت به عمر 400 ساله شان شهره نمی‌شدند! بتن ریزی ها حتی نهال های تازه را هم خشک کرده اند.

از 3 سال پیش، وقتی قضیه زیر‌سازی جوی‌ها شروع شد و اطراف ریشه درختان را با بی‌توجهی و سهل‌انگاری سیمان ریختند، می‌توانستیم حدس بزنیم که بزودی تک تک درختان خشک می‌شوند، اتفاقاً همین هم شد و حالا شما اگر خوب دقت کنید می‌بینید که همین درختانی هم که باقی مانده‌اند، از بین رفته اند، حتی نهال‌های جدیدی هم که کاشته‌اند، خشک شده است. البته چند روز پیش دیدیم که ماموران شهرداری با کاردک به جان سیمان‌ها افتاده اند و مشغول پاکسازی اند اما چه فایده، ماجرای نوشدارو پس از مرگ سهراب است، اصلاً چرا پیمانکاری که هیچ شناختی از درخت ندارد باید مسئول زیرسازی جوی‌ها شود؟

شاید اگر شهرداری به جای رویکرد سیاسی و گاهی هم، حرکت به سوی انتخابات، تمرکز ویژه‌ای بر روی خدمات شهری می‌داشت، اوضاع درختان شهر، به این حال و روز نمی‌افتاد. هربار که کمیسیون محیط زیست شورای شهر هشدار می دهد جوابی شنیده می شود که آقا کام ما را تلخ نکن چه اشکالی دارد نهال ۹۰ ساله را قطع کردیم به جای آن یک نهال تازه کاشته ایم! پاسخ هایی که واقعا باعث شرمساری تاسف می شود! به نظر می رسد که اگر روند فضای سبز تهران تا چند سال دیگر به همین منوال ادامه پیدا کند همه درختان کهنسال جای خود را به نهال‌ها خواهند داد! نهال‌هایی که وقتی درختان بزرگ شهر، خشک می‌شوند محال است شانسی برای بقا داشته باشند.

پایتخت/
نظرات شما