معاون آموزشی وزیر علوم درباره نحوه برگزاری آزمونهای علمی گفت: ما در حال تهیه بستهای برای برگزاری امتحانات هستیم که احتمالا تا آخر هفته ابلاغ میشود. در این بسته چند گزینه در نظر گرفته شده است که در اختیار دانشگاهها قرار میگیرد تا برحسب شرایط و به اقتضای رشته بتوانند از آن بسته انتخاب کنند.
او ادامه داد: محور دوم در سیاستهای کلان ما انعطاف پذیری در قوانین آموزشی است، این محور با هدف تسهیل برای عبور از بحران کنونی بوده است. با توجه به گستردگی و تنوع دانشگاهها و بر اساس مطالعاتی که از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری در این زمینه انجام شد، تصمیم بر آن شد تا به ۲۰ دانشگاه درباره مدیریت وضعیت فعلی بسته به شرایطشان، اختیار داده شود که بر اساس نظرسنجی که ما در این زمینه از دانشگاههای مختلف انجام دادیم، مطالبه جدی آنها به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از بحران جدید بود، بنابراین مبنای کلی ما اتمام نیمسال جاری بود، به این صورت که ترم از بین نرود، اما شرایط را به گونهای تغییر دهیم که افراد بتوانند با آسیب کمتری از ترم عبور کنند.
بیشتر بخوانید: توضیح وزارت آموزش و پرورش درباره شبکه آموزشی دانش آموز
خاکی صدیق درباره ارائه مجازی پایاننامهها هم تصریح کرد: در این مورد اختیار با دانشگاههاست، یعنی دانشگاهها میتوانند در صورت داشتن شرایط،دفاع از پایان نامهها را به صورت حضوری یا نیمه حضوری و یا به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنند که براساس گزارشهای ارائه شده از سوی دانشگاهها این روش بسیار موثر بوده است؛ در حقیقت این امر به نظر و خواست استاد راهنما و خود دانشجویان بستگی دارد؛ اگر کسی میتواند تاپایان بحران صبر کند و پس از گذشت این دوره به صورت حضوری این کار را انجام دهد، اما اگر افراد فرصت ندارند میتوانند با توافق یکدیگر به صورت الکترونیک و مجازی از پایاننامه خود دفاع کنند.
او در پایان یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد دروس نظری ما به اتمام رسیده است، اما دروس عملی که بیش از ۱۵ درصد واحدها را تشکیل میدهند، در حال حاضر ارائه نمیشوند. دانشگاههایی که امکان برگزاری ترم فشرده در تابستان را دارند، میتوانند این دروس را ارائه دهند در غیر اینصورت به ترم آینده موکول میشود.