یکی از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا کاهش معاملات در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو بود که منجر به کاهش قیمتها در این بازارها شد.
رویداد۲۴رکود در بازارهای مختلف کالا و خدمات اگرچه خسارات زیادی به چرخه اقتصادی کشور وارد کرد، اما موجب مهار افزایش قیمت لجام گسیخته در بازار خودروهای داخلی شد.
پس از اعلام ورود ویروس کرونا به کشورمان، هفته آخر اسفندماه که ایام اوج افزایش قیمت برای همه کالاها از جمله خودرو محسوب میشود، قیمت برخی خودروهای داخلی تا ۱۰ میلیون تومان افت کرد.
بازار خودرو در بهمن ماه هر روز افزایش قیمت را تجربه میکرد تا جایی که خرید یک دستگاه ۲۰۶ تیپ ۲ ساده در بازار دست کم ۱۰۲ میلیون تومان نیاز داشت.
قیمت سمند ال ایکس ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت پژو پارس دوگانه سوز ۱۴۲ میلیون تومان ثبت شده بود.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای داخلی ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
قیمت سادهترین مدل پراید (سایپا۱۳۱) نیز به ۶۲ میلیون تومان رسیدهبود.
کارشناسان تبدیل کاربرد خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای را مهمترین عامل گرانی این کالا میدانند و فعالان این صنعت معتقدند آزادسازی قیمتها در این بازار تنها راه ایجاد تعادل برای قیمتها در این بازار است.
این در حالی است که پیشبینی میشد با نزدیکتر شدن به سال نو و فرا رسیدن ایام سفرهای نوروزی قیمتها از این هم بالاتر برود، اما شیوع ویروس کووید ۱۹ باعث افت ارزش خودرو شد.
اگرچه رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم است، اما طبق آخرین قیمت ثبت شده در اواخر اسفندماه هر دستگاه سمند ال ایکس تا ۷ میلیون تومان کاهش قیمت پیدا کرد و به ۹۷ میلیون تومان رسید.
پژو پارس دو گانه سوز نیز با افت ۹ میلیون تومانی به ۱۳۳ میلیون تومان رسید.
۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز ۶میلیون تومان ارزانتر شد و طبق قیمتهای ۲۴ اسفندماه اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به ۹۶ میلیون تومان رسید.
سایپا ۱۳۱، اما تنها ۳ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و به ۵۹ میلیون تومان رسید.
با وجود افت نسبی قیمتها در بازار خودرو هنوز اختلاف قیمت میان کارخانه با حاشیه بازار این کالا بسیار زیاد است. برای مثال قیمت کارخانه سمند ال ایکس ۳۰ میلیون تومان ادزانتر از حاشیه بازار است و اختلاف قیمت پژو پارس در حاشیه بازار و درب کارخانه به بیش از ۵۳ میلیون تومان میرسد.
سایپا ۱۳۱ نیز در پایینترین نرخ خود ۲۲ میلیون تومان با قیمت کارخانه (۳۷ میلیون تومان) اختلاف دارد.
افزایش بیضابطه قیمت خودرو در بازار آزاد در حالی که قیمت این کالا در کارخانه هیچ تغییری نداشتهاست، با وجود بالا رفتن هزینههای تولید تنها به نفع دلالان این بازار است و باعث میشود شاهد تعداد بیشتری از خودروهای صفر پلاک نشده و خاک خورده در پارکینگها باشیم.