رویداد۲۴ اواخر سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا در همه شهرهای کشور، کم کم مهر تایید رکود بازارهای فعال همچون خودرو زده شد و به گفته فعالان این حوزه، بازار خودرو رسما تعطیل شد. البته این امر تا هفته اول فروردین ماه و درست در روزهای اوج کرونا با شعار در خانه میمانیم، ادامه یافت.
در حال حاضر هم خبری از خرید و فروش در بازار خودرو نیست و همه ترجیح میدهند در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا وارد فاز جدیدی شده در خانه بمانند یا برای خریدهای ضروری راهی بازار شوند.
این در حالی است که در طول دو ماه گذشته روند افزایش قیمت دلار باعث شده بود دلالان بازار خودرو با اعلام قیمتهای کاذب و غیر واقعی روند افزایش قیمتها را در بازار رقم بزنند به نحوی که قیمت خودروهای داخلی در بازار با رشد قابل توجهی علامت سوال بسیاری از مردم را به دنبال داشت. دلالان بازار خودرو در هفتههای پایانی سال گذشته و تا پیش از شدت گرفتن بحران ویروس کرونا برخی خودروهای خود را برای فروش عرضه کرده بودند که به دلیل فضای ابهام موفق به فروش نشدند.
بیشتر بخوانید: کدام خودروها با شیوع ویروس کرونا ارزان شدند؟
بعد از تعطیلات نوروز هم در بسیاری از سایتهای پرمخاطب خرید و فروش خودرو، کمتر معاملهای صورت میگیرد و اگرچه ممکن است که خرید و فروشهایی هم صورت گیرد، اما آنچه که به عنوان برآیند کلی این شرایط میتوان از آن برداشت کرد، به طور قطع، رکود شدید و عمیقی است که بازار خودرو را در برگرفته است.
به گفته کارشناسان؛ در طول چند روز اخیر، قفل شدن معلامات روند کاهش قیمتها را متوقف کرده، اما بی ثباتی بازار عاملی شده تا خبری از مشتری در بازار خودرو نباشد.
تا ۱۵ اسفند ماه قیمت خودرو افت کرد
علیرضا پورحسنی عضو اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد نوسانهای قیمت خودرو پس از شیوع ویروس کرونا میگوید: بیشترین کاهش قیمت خودرو مربوط به بازار شب عید بود یعنی از ابتدای اسفند ماه تا ۱۵ اسفند ماه قیمت خودرو افت کرد و از ۲۵ اسفند ماه به بعد تغییرات قیمتی نداشتهایم.
پورحسنی ادامه میدهد: در بخش خودروهای خارجی افت قیمت بیشتر بود و بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در برخی از مدلها کاهش قیمت داشتیم، اما در بخش خودروهای داخلی قیمتها افت محسوسی نداشتند به عنوان مثال پراید ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشت.
او میگوید: مردم از قبل از عید تاکنون کاسبی نکردهاند و وضعیت فروش خودرو هم مشخص است که خوب نیست ضمن آنکه به دلیل شیوع ویروس کرونا کارخانجات تولیدات خود را با یک سوم نیرو انجام میدهند و شیفت بندی کردهاند و حجم تولیدات نیز کمتر از قبل شده است.
معاملات خودرو کمرنگ شده است
عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مورد معاملات این روزهای خودرو ادامه میدهد: معاملات بسیار ضعیف است، زیرا قسمت فروش نمایندگیها به دلیل کرونا تعطیل شدهاند و تعداد افرادی هم که بخش خدمات پس از فروش را انجام میدهند به دلیل شیفت گذاری کمتر از قبل هستند و در مجموع فعلا مردم به دلیل ویروس کرونا تمایلی به خرید خودرو آن هم دست دوم ندارند.
پورحسنی با اشاره به قیمت برخی از خودروها در فروردین ماه ۹۹ میگوید: قیمت پراید ۱۳۱ به ۶۴ میلیون تومان، قیمت تیبا به ۷۵ میلیون تومان، قیمت کوئیک به ۸۸ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۱۳ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۲۸ میلیون تومان رسیده است.
او میگوید: همچنین قیمت سراتو مدل ۹۸ در بازار ۴۳۸ میلیون تومان و قیمت ساندور مدل ۹۸ هم در بازار به ۲۵۰ میلیون تومان و قیمت ساندور استپ وی هم به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است.
به گزارش رویداد۲۴ در ۲۱ اسفندماه ۹۸ قیمت اکثر خودروها به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم تقاضا در بازار افت کردند و تا چندین میلیون تومان کاهش داشتند.
به عنوان مثال، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۳.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ سفید به ۵۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با تنوع رنگ ۶۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ سفید ۶۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با تنوع رنگ ۶۴ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ به ۶۴ میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی ۶۸ میلیون تومانرسیدند.
همچنین قیمت تیبا رینگ آلومینیومی ۷۳ میلیون تومان، تیبا ۲ سفید ۷۵.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ با تنوع رنگ ۷۶.۵ میلیون تومان، ساینا ساده ۷۵ میلیون تومان، ساینا فول ۷۵ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک ۹۳ میلیون تومان، کوئیک دندهای ۸۷ میلیون تومان رسیده بود.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو نیز در اینباره گفته بود: این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمیکنند و نمایشگاهداران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده میکنند.