وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به همین دلیل اولین تدبیری که به ذهن ما رسید، استفاده از تلویزیون بود که در فاصله کمتر از یک هفته تلویزیون به کمک ما آمد. هر چند اگر بخواهیم کل نظام آموزشی را پوشش دهیم نیازمند ۱۲ شبکه هستیم چرا که ۱۲ پایه و بیش از ۲۵۰ عنوان درسی داریم بنابراین ۲ شبکه تلویزیونی، قادر به پوشش تمام دروس نیست.
ارتباط تعاملی در تلویزیون وجود ندارد
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در تلویزیون قابلیت ارتباط تعاملی وجود ندارد و آموزش یک سویه است، گفت: در این نوع آموزش، امکان پاسخ به سوالات و ابهامات دانش آموزان در حین تدریس و همچنین گرفتن آزمون و ارزیابی پیشرفت تحصیلی وجود ندارد.
او افزود: به همین خاطر ما به معلمین گفتیم خودتان از ظرفیتهای موجود استفاده کرده و به هر طریقی که شده کار آموزش را انجام دهید که خوشبختانه آنها نیز پا به میدان گذاشتند و از طریق فضای مجازی، با وجود بدحالی بر روی تخت بیمارستان و یا حتی با استفاده از در یخچال به عنوان تخته، اقدام به تدریس کردند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخلاف همه این اقدامات ما نمیدانستیم که چه مقدار از نظام آموزشی تحت پوشش این نوع آموزش قرار دارند، گفت: مهمترین ظرفیتی که در آموزش مجازی وجود دارد؛ بستر اینترنت و آموزش الکترونیکی است. ما به یک برنامه اختصاصی نیاز داشتیم که بتوانیم به همه همکاران فرهنگی و خانواده بگوییم با آرامش خاطر این برنامه را نصب کنید. این برنامه باید از طرف آموزش پرورش تایید میشد چرا که بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز از آن میخواستند استفاده کنند.
او ادامه داد: خوشبختانه برنامهای تدارک و زیر ساختهای فنی آن فراهم شد و این امکان به وجود آمد تا تحت عنوان شبکهای به نام "شاد" به همه مدیران، معلمان و دانش آموزان دسترسی بدهیم.
حاجی میرزایی گفت: در گام اول، اعلام ثبت نام کردیم و از نیمه شعبان به مناسب این روز مبارک کار از دوره ابتدایی شروع و سپس به دوره متوسطه گسترش پیدا کرد. تا کنون بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر به این برنامه پیوسته اند و روزی بیش از یک میلیون کاربر دیگر نیز به آن اضافه میشود.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: در این برنامه عین همان مدرسه واقعی اما در فضای مجازی مدیر، ناظم و دانش آموز در جایگاه خود قرار دارند و کادر مدرسه طبق همان رده بندی اداری، ماموریت آموزشی خود را ادامه میدهند.
او با اشاره به اینکه برخی مناطق در سطح کشور به اینترنت یا تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند، اظهار کرد: ما نسبت به همه دانش آموزان مسئول هستیم بنابراین به همه مدیران آموزش و پرورش ماموریت دادیم که هرجایی که دسترسی به اینترنت و تلفن همراه وجود داشت همه آنها به سامانه "شاد: بپیوندند و در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد از مدیران درخواست کرده ایم که امکانهای مختلف را بررسی کرده و بر اساس این امکانها ادامه تحصیل را میسر کنند.
آموزش مناسب، حق دانش آموزان است
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش مناسب حق دانش آموزان است، اظهار کرد: در مناطق فاقد اینترنت از تلویزیونهای محلی، رادیو و تولید بستههای آموزشی استفاده میکنیم و حتی ممکن است در مناطقی که پروتکلهای بهداشتی اجازه برگزاری کلاس را به ما میدهند، به برگزاری مجدد کلاسهای کوچک و کم جمعیت هم فکر کنیم.
او با تاکید بر پایان محتوای دروس و اتمام دوره آموزشی بیان کرد: همه مسئولان آموزش و پرورش در هر سطحی باید نقش و ماموریت خود را انجام دهند، در حال حاضر فراگیرترین روش تدریس و اولویت ما استفاده از سامانه "شاد" است و آن افرادی که نمیتوانند از این سامانه استفاده کنند، قطعا ظرفیتهای دیگری را فعال خواهیم کرد.
حاجی میرزایی با اشاره به مشکلات و نقصهای برنامه "شاد"، گفت: وقتی سامانهای با این گستردگی فعال میشود، طبیعی است که در شروع کار با مشکلاتی همراه شود، چرا که ما زمان زیادی نداشیم و ناگزیر بودیم که کار را انجام دهیم.
او ادامه داد: ایرادات متعددی را کاربران به ما منعکس کردند که گروه فنی ما با جدیت در حال رفع آن هستند. این قول را به خانوادهها میدهیم که کل آموزش وپرورش مشغول کار است و تعطیلی ندارد.
وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه پایان دوره تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم ، اردیبهشت ماه است، اظهار کرد: بعد از پایان اردیبهشت ماه سه هفته زمان نیاز است که امتحانات نهایی برگزار شود. سپس نیازمند سه هفته برای آمادگی کنکور هستیم؛ بنابراین دهه سوم تیر با ملاحظات وزارت بهداشت آمادگی داریم، کنکور را برگزار کنیم.
بیشتر بخوانید: امتحانات نهایی قطعا حضوری برگزار میشود
حاجی میرزایی با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات سایر پایههای تحصیلی گفت: اصرار ما بر اتمام سال تحصیلی و خدشهدار نشدن نظام آموزشی است، برای این کار مدیران و معلمان فرصت دارند با برنامه ریزی مناسب و آماده کردن دانش آموز برای آزمون، امتحانات را برگزار کنیم.
او افزود: اگر اتمام زمان آموزشی نیاز به فرصت بیشتر داشت با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا ، بین یکماه تا ۴۵ روز می توانیم زمان نظام آموزشی را طولانیتر کنیم تا اطمینان پیداکنیم دانش آموزان، آموزشهای لازم را فرا گرفته اند.