وی افزود: اگر تعطیلی کوتاه مدت باشد نظام آموزشی خیلی دچار اشکال نمیشود، اما چون بواسطه این بیماری فراگیر تعطیلات طول کشید ما باید کاری میکردیم لذا ابتدا به سراغ ارائه آموزشها از طریق تلویزیون و همچنین ارائه آموزشها در فضای مجازی پیام رسانها رفتیم و نهایتا به ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) اقدام کردیم.
حاجی میرزایی گفت: راه اندازی شبکه آموزشی با این حجم و گستردگی که قرار است 15 میلیون دانش آموز را پوشش دهد؛ در این زمان کوتاه بسیار سخت و نیازمند تلاش مضاعف است لذا با تلاشهای شبانه روزی که بدون وقفه در دو ماه اخیر صورت گرفت سعی ما براین است تا برخی از مشکلات کاملا رفع شود.
وی استقبال دانشآموزان و فرهنگیان از این شبکه را بسیار خوب اعلام و عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از ایجاد شبکه شاد مصونسازی فرایند آموزشی کشور در برابر بحرانهایی است که باعث تعطیلی مدارس میشود. البته در این فرصت کم سعی کردیم این شبکه به آموزشهای سال تحصیلی جاری برسد.
آموزش حضوری در مناطق محروم
وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی ایجاد این شبکه را آموزش دانشآموزان دانست و ادامه داد: در مناطق کم جمعیت و دورافتاده که دانش آموزان با مشکلات ناشی از امکانات فضای مجازی روبهرو هستند آموزشها را از طریق راهبران آموزشی پیش بردیم و حتی در برخی مناطق کم جمعیت آموزش حضوری در فضای باز و با چینش پراکنده دانش آموز انجام میشود.
امتحانات نهایی 10 یا 17 خرداد آغاز میشود
وی ادامه داد: برای پایه دوازدهم طبق روال هرساله آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی خواهد بود و پس از تعطیلات عید فطر، امتحانات از 10 یا 17 خرداد ماه آغاز و تا یک هفته از تیرماه ادامه خواهد داشت کنکور نیز 20 روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار خواهد شد.
حاجی میرزایی در خصوص تدوین محتواهای درسی در فضای مجازی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، محتواهایی رابرای معلمان تدوین و در اختیار آنان قرار داده است همچنین مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز محتواهای آموزشی را آماده و به استانها ارسال کرده است.
فعالیت در کلاس آنلاین شاخص ارزیابی دانشآموزان
وی تصریح کرد: در صورتی که امکان برگزاری امتحانات پایانی برای پایههای غیر از دوازدهم وجود نداشته باشد فعالیت دانش آموزان در کلاسهای آنلاین و انجام تکالیف از شاخصهای ارزشیابی توسط معلمان خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش خواهیم کرد برای آینده آماده شویم و محتواها به گونهای تدوین شود تا در فضای مجازی به سهولت قابل ارائه باشد.
حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آئین نامه اجرایی مدارس که در دستور کار شورای عالی قرار داشت، اظهار کرد: توجه به مشارکت معلمان و اولیا در امور مدرسه و مساعدت بیشتر خیرین میتواند در امر تعلیم و تربیت سهولت ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: دانشگاه تهران: قطعا امتحان پایان ترم حضوری است
وی گفت: مستندسازی در مدرسه بسیار اهمیت دارد، زیرا آیندگان باید بتوانند از تجارب امروز مدیران و معلمان استفاده کنند و مشکلات را حل و فصل کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در آموزش و پرورش بیش از 100 هزار مدیر داریم و ما نیازمند تربیت مدیر هستیم.