صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 18
کد خبر: ۲۱۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

دلیل تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار خودرو چیست؟

بازار خرید و فروش اتومبیل حالا کم کم در حال جان گرفتن است، نمایشگاه‌داران اینجا و آنجای شهر در حال بازگشایی واحدهای صنفی خود هستند و افزایش محسوس اگهی ها در فضای مجازی خبر از عزم فعالان بازار برای ورود به معامله می‌دهد.

رویداد۲۴ بازار خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون روزهای پرنوسانی را تجربه کرده است، افزایش ۵ تا ۲۰ میلیونی خودروهایی که در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قرار دارند، نشان داد حتی در نبود تقاضا و عدم خرید و فروش نیز امکان افزایش قیمت‌ها وحود دارد اما دلیل مهم رشد قیمت‌ها چیست؟

 یکی از فعالان بازار در تماس تلفنی با خبرنگار خبرانلاین، در پاسخ به این سئوال می گوید شما معتقدید خودرو گران شده اما من چیزی نمی بینم چون از ابتدای سال تا کنون حتی یک پراید معامله نکرده ام، ما به این قیمت‌ها قیمت کاغذی می گوییم اما با آغاز فعالیت بازار همین قیمت‌های کاغذی مبنای قیمت واقعی می‌شوند. وی با اشاره به اینکه میزان کاهش خرید و فروش در سه ماه اخیر استثنایی و غیر قابل تصور بود، گفت: عرضه خودرو به بازار کاهش یافته است، از سوی دیگر افزایش نرخ ارز این سیگنال را می دهد که قیمت ها به زودی افزایش می یابد چرا که بالاخره افزایش نرخ ارز تاثیرش را بر سایر کالاها می گذارد، خصوصا خودرو که بخش مهمی از مواد اولیه ان وارداتی است.

 از سوی دیگر فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می گوید دلیل مهم رشد قیمت ها اتفاقا به قیمت گذاری دستوری باز می گردد و می بینیم در سال گذشته تورم خودروسازی در کارخانه ۲۵ درصد و در بازار ۵۰ درصد بوده است.

 وی می گوید بازار خودرو هر چند تا پایان سال کم رمق است اما از تورم مصون نخواهد ماند. به گفته وی حتی با نرخ ۳۰ درصد تورمی که خوش‌بینانه است و با حذف پراید و پژو۴۰۵ تا پایان سال، به معنای خداحافظی خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.


بیشتر بخوانید:آخرین خبر‌ها از تعیین مرجع قیمت‌گذاری خودرو


در عین حال سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران وقتی با این سئوال روبرو می شود که چرا قیمت خودرو در حال افزایش است؟ توضیح داده است: نمایندگی های خودروسازان  قبل از نمایشگاه های خودرو فعالیت خود را از روز ۲۳ فروردین آغاز کردند و هم زمان با آغاز فعالیت نیز برخیاز نمایندگی ها قیمت خودرو های ویرایشی خود را ۱۰ درصد افزایش دادند که این قیمت به عنوان قیمت پایه لحاظ شده و هم اکنون نیز در بازار در حال اعمال است.

خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵

 از سوی دیگر بسیاری از فعالان بازار افزایش قیمت خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ را ناشی از برنامه خروج این دو خودرو از خط تولید می دانند. گفته می‌شود اعلام تصمیم سایپا مبنی بر عدم جایگزینی پراید، خود عاملی برای رشد قیمت این خودرو در بازار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از کسانی که از سال ۱۳۹۷ به این سو اقدام به ثبت نام خودرو کرده اند، با هدف کسب سود و حفظ ارزش پول خود نسبت به پیش خرید اقدام کرده‌اند. هر چند انتظار می رود با عرضه این خودروها به بازار، وضعیت بازار تا حدی متعادل شود اما تاخیر در تحویل خودروها از یک سو و نوسان نرخ ارز از سوی دیگر دو عامل مهمی است که از منطقی شدن قیمت‌ها در بازار پیشگیری می کند.

 افزایش قیمت در راه است؟

 برخی کارشناسان البته با استناد به فاصله عحیب قیمتی در بازار و قینت های تحویل کارخانه معتقدند زمان اصلاح قیمت های مصوب خودرو فرا رسیده است و لازم است تدبیری در این زمینه صورت گیرد. هر چند رییس شورای رقابت از یک سو و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی دیگر هنوز صحبتی دال بر تصمیم اتخاذ شده برای افزایش قیمت درب کارخانه خودرو نداده اند اما انتظار می رود با هدف کاهش این فاصله و از بین بردن جذابیت دلالی در بازار، قیمت ها به زودی سدتخوش تغییر گردد.

نظرات شما