رویداد۲۴ هر چند سایه رکود بر سر معاملات خودرو سنگینی میکند، با این حال قیمتها رشد چشمگیری به ویژه در مقایسه با شب عید داشتهاند؛ ضمن آنکه هنوز قیمت جدید خودروها در کارخانه از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده و مشخص نیست آنجا چه میزان رشد قیمت رخ داده است.
گفته میشود اختلاف سازمان حمایت و شورای رقابت باعث شده این هفته هم بحث قیمت خودرو ساماندهی پیدا نکرده و به هفته آینده موکول شود.
آنطور که شنیده شد خودروسازان درخواست افزایش قیمت برای جبران ضرر و زیان خود را دارند؛ از طرف دیگر شورای رقابت معتقد است بخشی از زیان خودروسازان متوجه سرمایهگذاری آنها در بخشهایی غیر از تولید بوده و به همین دلیل این ارقام به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نشده و نباید در دستورالعمل جدید قیمت گذاری مورد توجه قرار گیرد. اما فعالان بازار معتقدند اگر عرضه خودرو افزایش داشته باشد به طور حتم بازار شاهد افزایش قیمتها نخواهد بود. از طرفی هنوز قیمتهای جدید انواع خودروهای داخلی در سال ۹۹ تعیین نشده و همین امر تأثیر خود را بر بازار گذاشته است.
یک کارشناس خودرو میگوید: افزایش قیمت ارز این سیگنال را می دهد که قیمت ها به زودی افزایش می یابد چرا که بالاخره افزایش نرخ ارز تاثیرش را بر سایر کالاها می گذارد، خصوصا خودرو که بخش مهمی از مواد اولیه ان وارداتی است.
خبرآنلاین با استناد به فاصله قیمتی در بازار و قیمتهای تحویل کارخانه نوشته زمان اصلاح قیمتهای مصوب خودرو فرا رسیده و لازم است تدبیری در این زمینه صورت گیرد. هر چند رییس شورای رقابت از یک سو و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی دیگر هنوز صحبتی دال بر تصمیم اتخاذ شده برای افزایش قیمت در کارخانه خودرو ندادهاند اما انتظار میرود با هدف کاهش این فاصله و از بین بردن جذابیت دلالی در بازار، قیمتها به زودی دستخوش تغییر شود.
در حال حاضر قیمت پراید در مدل ۱۱۱ (هاچبک) به حدود ۷۸ میلیون تومان رسیده که نشاندهنده رشد چند میلیون تومانی آن طی هفته جاری است. فعالان بازار اما معتقدند اعلام خبر حذف پراید ۱۱۱ از خطوط تولید سایپا، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این محصول به شمار میرود.
بیشتر بخوانید: چرا خودروهای داخلی اینقدر گران شدند؟
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ درباره بالا رفتن قیمت خودرو و درخواست مجدد خودروسازان برای افزایش قیمتها میگوید: با وجود گرانی ها خودروسازان معتقدند قیمت گذاریها باید اصلاح شود. زمانی قیمت دلار هزار تومان بود پراید ۶ میلیون تومان بود، یعنی برای خرید یک خودروی پراید باید ۶ هزار دلار هزینه میشد، اما در حال حاضر قیمت هر دلار به ۱۵ هزار تومان رسیده که اگر در ۶ ضرب شود قیمت یک دستگاه پراید باید حدود ۹۰ میلیون تومان باشد، اما کمتر از این رقم است. در صورتی که پیشنهادی که ما به ستاد تنظیم بازار دادیم قبول شود قیمتها بالا نخواهد رفت، پیشنهاد ما این بود که موضوع قیمت خودرو را به کمیته قیمتگذاری خودرو بسپارند که قیمتها را ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین میکرد.
نجفی منش میگوید: حدود ۱۳ سال در خصوص قیمتگذاری خودرو با این روش جلو رفتیم و قیمت خودرو چندان نوسانی نداشت و در درصدهای کم بالا میرفت بنابراین راهی که قبلا تجربه شده را نباید دوباره تکرار کرد. هر زمان موضوع قیمت گذاری خودرو مطرح شد به یک کلاف پیچیدهای برخورد کردیم که نه تنها سودی عاید مردم نشد بلکه تنها مردم متضرر شدند.
این کارشناس خودرو میگوید: اگر شورای رقابت میخواهد اقدام اساسی انجام دهد تا قیمتها کاهش پیدا کند باید ابتدا به موضوع قیمتگذاری و بالا رفتن نرخ دلار ورود کند چرا دلار ۱۱ هزار تومانی شده ۱۵ هزار تومان و یا قیمت فولاد به ۸ هزار تومان رسیده و شورای رقابت اقدامی انجام نمیدهد.
نجفی منش میگوید: تولیدات خودرو باید ادامه داشته باشد و راهی پیدا شود تا بتوان در این شرایط با سلامت به راه ادامه داد، با توجه به عدم فروش نفت باید تولیدات را افزایش دهیم.
او در خصوص عدم تقاضا در بازار میگوید: عرضه خودرو کم شده و این هم علتش زیان خودروساز است و نمیتواند به موقع پول قطعهساز را بدهد و قطعهساز نمیتواند جنس بخرد و تولیدات هم عقب میافتد. بهدلیل کمبود و نبود قطعات، بخش زیادی از محصولات بهصورت ناقص تولید و بنابراین امکان عرضه به بازار را ندارند. مسلما اگر خودروساز پراید ۷۰ میلیونی را ۵۰ میلیون بفروشد مردم راضیتر خواهند بود این در حالی است که خودروساز هم نباید متضرر شود، برای این منظور امسال خودروساز تجدید ارزیابی کرد سال ۹۹ باید چه کاری انجام دهد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر قیمت برخی از خودروهای ساخت داخل بالا رفته و تقاضا هم در بازار کم شده است، به عنوان مثال؛ قیمت سمند ال ایکس به ۱۱۲ میلیون تومان، رانا ال ایکس به ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۴۹ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت پژو ۴۰۵ به ۱۰۶ میلیون تومان، کیا سراتو به ۴۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو به ۲۱۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار به ۱۵۰ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ به ۷۲ میلیون تومان و سایپا ۱۱۱ به ۷۸ میلیون تومان رسیده است.