رویداد۲۴ مدت زیادی از شیوع کرونا و اینکه همه جهان را گرفتار خودش کرده، نمیگذرد. در همین مدت از شرق تا غرب کره زمین، چالشها و پویشهای زیادی بین مردمی که از ترس این ویروس در قرنطینهها سنگر گرفتهاند، کلید خورده است. هدف برخی چالشها سرگرمی برای گذران دوران قرنطینه بود و برخی دیگر برای حفظ روحیه یا کمک به دیگران در این نبرد سهمگین.
در این گزارش تعدادی از این چالشها و کمپینهای کرونایی مردم جهان را روایت میکنیم. این ویروس با آمدنش کاری کرد که در مدتی کوتاه همه مردم جهان یک تجربه مشترک داشته باشند. پیشازاین اغلب مشکلات و مسائلی که منجر به واکنشهای جمعی اینگونه میشد، در نهایت بین اهالی یک یا چند کشور در یک قاره خاص مشترک بود؛ اما کرونا تجربه مشترک همه مردم جهان شده است و بههمیندلیل گاهی چالش یا کمپینی که از یک کشور دنیا کلید زده شد، بهسرعت مثل خود کرونا به همه جای جهان رسید و واکنشبرانگیز شد.
بیشتر بخوانید: جنجالِ رقص با جسد یک بیمار کرونایی + فیلم
بخشی از چالشهای داخلی ایران در این مدت متفاوت و مجازی بودند؛ چالشهایی که خودشان را در قالب هشتگ در فضای شبکههای اجتماعی هم نشان میدادند. شاید اولین هشتگی که در ایران شکل گرفت، هشتگ معروف #کرونا_را_شکست_میدهیم بود که هر روز وقتی سخنگوی وزارت بهداشت آمار مرگومیر و میزان ابتلا و بهبودیافتگان کرونا را اعلام میکرد، در پشت سرش معلوم بود. عکسها و بیلبوردهای زیادی در همین مدت در بیمارستانها و با حضور پزشکان و پرستاران گرفته شد که همین جمله را روی دستها و یا لباسهای محافظتیشان نوشته بودند.
برخی دیگر از چالشهای کرونایی در ایران هم از جنس چالشهایی اینستاگرامی بود؛ چالشهایی که هدف اصلیشان ایجاد سرگرمی برای گذران روزهای قرنطینه بود. مثل گذاشتن عکس سیاه و سفید از خود یا چالش معرفی کتاب و چالشهای دیگری که شما را وادار به جوابدادن به سؤالاتی میکرد که اگر میباختید، باید اعلام به باخت میکردید و.
اما یکی از چالشهای متفاوت و کمسابقهای که در اوج روزهای سخت و خبرهای تلخ کرونایی شروع شد و اثرگذاری جهانی داشت، چالش #رقص_کرونایی بود که از سوی پرستاران و کادر درمان و با لباسهای مخصوص ایزوله؛ اما با شادی هرچه تمامتر اجرا میشد. این چالش در ابتدا بهشدت روی روحیه کادر درمان و در ادامه روحیه مردم و افرادی که به نحوی با مراکز درمانی در ارتباط بودند، تأثیر مثبت و ملموسی گذاشت و خیلی زود نمونه مشابه این رقصها در بیمارستانهای کشورهای اروپایی و کادر درمان آنها تکرار شد. هشتگهای معروف بعدی که همزمان با روزهای بهبود در ووهان چین بود، همان هشتگ #ایران_قوی_بمان بود که از سوی مردم چین و برخی از کشورها گفته و در فضای مجازی تکرار میشد.
یکی دیگر از کارهای بهیادماندنی و مثبت این روزها هم، چالشهایی با چاشنی کمک به دیگران بود. برخی به شکل خودجوش و داوطلبانه اقدام به ضدعفونیکردن اماکن عمومی و مکانهای پرتردد میکردند و گروهی دیگر مواد بهداشتی و ضدعفونی و ماسک را به دست نیازمندان میرساندند.
با همین هدف هم گروههای مختلفی بین مردم و نهادهای مردمی و خیریهها شروع به جمعآوری اقلام مورد نیاز برای خانوارهای کمبضاعت کردند و کمکم هشتگ #بگذاریم_آنها_هم_در_خانه_بمانند شکل گرفت و در شبکههای اجتماعی داغ شد. بسیاری از گروههایی که در موضوعات مختلف اجتماعی و حوادث طبیعی از زلزله کرمانشاه و سیل نوروز ۹۸ توانستند کمکهای زیادی به هموطنان کنند، در حدود دو ماه اخیر باز هم شروع به جمعآوری اقلام مختلف کردند؛ اما این بار یک تفاوت مهم وجود داشت؛ تهدید سلامت و جانشان با کرونا! در روزهای ابتدایی شروع این پویشها و کمپینهای حمایتی بسیاری از مردم از ترس ابتلا به کرونا همراهی کمتری با کمککنندگان میکردند و با واریز پول یا ارسال کمکهایشان به این گروهها کمک کردند؛ اما در ادامه با فروکشکردن موج اول بیماری کرونا و مشاهده موارد بسیاری از مردم که با رعایت پروتکلهای بهداشتی در حال کمکرسانی هستند، بر جمعیت این گروههای حمایتی افزوده شد. در ابتدا کمپینها و حمایتهای اینگونه با هشتگهای مختلف و متنوعی فعال بودند؛ اما با شروع فعالیت برخی مراکز عمومی و بهویژه مساجد و هیئتها و سولههای ورزشی تلاش شد تا در فضایی امن، این کمکها جمعآوری و به دست افراد نیازمند رسانده شود.
در ادامه هم یک سخنرانی از سوی مقام معظم رهبری و یک درخواست از سوی ایشان زمینه یک هشتگ و یک حرکت بزرگتر را رقم زد تا بسیاری از این کمکها سمتوسویی هماهنگ به خود بگیرند و در ادامه نام #رزمایش_همدلی شکل گرفت. هموطنان زیادی هم پس از فرمان رهبری در گروههای مختلف و در قالب خیریهها و هیئتهای مذهبی شروع به جمعآوری و ارسال کمکها کردند یا خودشان برای کمک به مراکز جمعآوری و بستهبندی یا ارسال این کمکها رفتند.
یکی دیگر از اقداماتی که حدود یک ماه بعد از شیوع کرونا شروع شد، حمایت از کسبوکارها یا بخشیدن اجاره منازل و مغازهها بود که نسبتا با استقبال خوبی هم همراه شد. از مناطق مختلف تهران تا شهرهای دیگر هر روز عکس و خبری منتشر میشد که صاحبان و مالکان خانهها و مغازهها اجاره ماههای فروردین و اسفند خود را به مستأجرانشان بخشیدند. در همین مدت هرکس هم سعی میکرد به شکل و شیوهای دیگر کمکی به گذران بهتر روزهای قرنطینه و کرونا کند.
رونق برپایی کنسرتهای آنلاین و لایوهای اینستاگرامی با موضوعات مختلف هم با همین هدف بود. اینگونه بود که برخی خبرنگاران، نمایندگان سایتها و رسانههای اجتماعی یا فعالان اجتماعی، هنری یا ورزشی شروع به لایوهای همزمان در اینستاگرام خود کردند. برخی خوانندهها و نوازندههای مطرح زمانی را برای اجرای زنده در صفحه شخصی خودشان اعلام کردند تا مخاطبانشان در آن زمان بخصوص کمی حالشان بهتر شود. برخی از افراد با آوردن میهمانانی، درباره موضوعات روز یا موضوعاتی جذاب حرف زدند تا سرگرمی برای افرادی باشد که مجبورند در خانه بمانند؛ اما برخی دیگر هم که صفحههای پرمخاطبی داشتند، تلاش کردند تا با معرفی کسبوکارهای کوچکی که در این دوران کرونایی آسیب دیدهاند، اندکی به آنها کمک کنند تا شاید با فروش آنلاین بخشی از خسارتهای واردشده به آنها جبران شود.
نهفقط در ایران؛ بلکه در سراسر جهان مشابه چنین کمپینها و چالشهایی رقم خورد و بازتابهای زیادی داشت. ازجمله معروفترین کارها دراینباره، ساز و آوازهای پنجرهای در بالکنهای خانهها در ایتالیا بود که خیلی زود گسترده شد و به جاهای دیگر دنیا هم رسید. برای این کار اهالی ایتالیا برای روحیهدادن به همدیگر سر ساعتهای مشخصی هر روز در پنجره خانههای خود اقدام به نواختن موسیقی و خواندن آواز میکردند.
کمی بعد و به تأسی از همین ایده حضورهای پنجرهای، تشویق کادرهای درمانی هم به آن اضافه شد. این قضیه ابتدا در اسپانیا کلید خورد و مردم شهرهای مختلف این کشور در ساعتی مشخص در پنجره اقدام به تشویق کادرهای درمانی میکردند که در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول فعالیت هستند.
یکی دیگر از کارهایی که در همین مدت در دنیا انجام شد، ارسال پیام همبستگی و قویبودن به اهالی کره زمین بود. در چین، سوئیس، برزیل، فرانسه، ایران و بسیاری دیگر از کشورها، تصویر پرچم کشورهای مختلفی که در حال مبارزه با کرونا هستند، روی نمادهای معروف کشور مبدأ، به نمایش گذاشته شد؛ با این پیام که قوی باشیم. در برزیل با استفاده از مجسمه معروف مسیح در ریودوژانیرو، در فرانسه روی برج ایفل، در سوئیس روی یکی از قلههای معروف آلپ، در ایران روی برج آزادی و... در شبهای متوالی پرچم کشورهای جهان به نمایش گذاشته شد و این پیام همبستگی ارسال شد.
چالشها و لایوهای اینستاگرامی و کنسرتهای آنلاین در کشورهای جهان هم این مدت زیاد و پرمخاطب بودند. کارهایی که همه با هدف سرگرمکردن مردم در روزهای قرنطینه و خانهنشینی انجام شد. یکی از معروفترین کنسرتهای این مدت، کنسرت آنلاین آندره بوچلی، خواننده مشهور ایتالیایی، بود که از طریق یوتیوب پخش شد و میلیونها نفر در سراسر جهان تماشاگر آن بودند.
در این مدت البته کمپینهایی اعتراضی هم در ایران و جهان برگزار شد؛ کمپینهایی که هدفشان نشاندادن مشکلات و کمبودهای کادر درمانی در بیمارستانهای مختلف بود. این مسئله بهویژه در روزهای اول اوجگرفتن کرونا برای اعضای کادرهای درمانی مشکلساز شده بود و ماسک و لباس محافظتی و مواد ضدعفونی به میزان کافی در دسترس نبود. در ایران مثلا اعضای یک بیمارستان در لنگرود به صورت همزمان به این مشکلات در استوریهای اینستاگرام خود پرداختند و همین کار توجهات را به سمت این کمبودها جلب کرد و کمکهای مردمی زیادی را رقم زد.
در انگلستان و آمریکا هم پزشکان و پرستاران زیادی در واکنش به کمبود لباسهای محافظتی و ماسک، عکسهای خودشان را که در حین کار در بیمارستان، کیسه زباله پوشیده بودند، منتشر کردند و به این کمبودها اعتراض کردند. در جدیدترین اتفاق از این دست روز گذشته دندانپزشکان فرانسوی در اعتراض به اینکه دولت ماسک و دیگر تجهیزات مراقبتی در برابر کرونا به آنها نمیدهد، به صورت همزمان عکسهای لخت خود را به نشان بیدفاع بودنشان در برابر کرونا در شبکههای اجتماعی منتشر کردند که واکنشهای زیادی به همراه داشت.