در حالی که دلالان خودرو با مانور بر مساله افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه یا خودرو توانسته اند جوی کاذب را در بازار ایجاد نمایند، پیشنهادات تازهای از سوی کارشناسان با هدف تعدیل قیمتها در بازار ارائه شده است.
رویداد۲۴ هر چند ستاد تنظیم بازار در روزهای اخیر به مساله قیمت گذاری خودرو ورود کرده است و رییس شورای رقابت نیز در خصوص فرآیند قیمتگذاری توضیحاتی ارائه کرده، اما هنوز تصمیمی قطعی در خصوص افزایش قیمت خودرو تحویل کارخانه اتخاذ نشد است.
در روزهای گذشته قیمت خودرو با افزایشی عجیب و معنادار در بازار روبروست. این افزایش در حالی رخ میدهد که تعداد مشتریان از یک سو به دلیل شیوع کرونا و از سوی دیگر بنا به دلایل سنتی هر ساله در بهار با کاهش روبرو بود.
رشد شدید قیمتها سبب شد بهای پراید، خودرویی که به تازگی با خط تولید خداحافظی کرده است، در فایلهای اعلامی آگهیدهندگان تا ۹۰ میلیون تومان نیز پیشروی کند. سایر خودروها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تنها رد یک هفته تجربه کردهاند. در شرایطی که نهادهای نظارتی هشداری جدی برای ورود به بازار خودروداده اند، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرفکنندگان را مکلف کرده است نسبت به ورود به میدان اقدام کرده و با قیمتها کاذب خودرو برخودروی جدی را در دستور کار قرار دهند. قیمت خودروی تحویلی کارخانهها از سال ۹۷ تا کنون افزایشی را تجربه نکرده است.
بیشتر بخوانید: دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟/ کسانی که در بازار خودرو سرمایهگذاری کردند، متضرر میشوند
خودرو چرا گران شد؟
اگر این سئوال را از دلالان بپرسید به احتمال قریبالوقوع افزایش قیمت خودروی تحویل کارخانه استناد میکنند. این در حالی است که فاصله قیمتی خودروی تحویل کارخانه با قیمتها در بازار چنان افزایش یافته است که حتی رشد قیمت تحویل کارخانه نیز نمیتواند این سود هنگفت موجود در این بازار را از میان ببرد.
در حالی که قیمت سمند تحویل کارخانه ۶۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است، بهای این خودرو در بازار به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. به عبارتی تفاوت قیمت این خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه به رقم عجیب ۵۸ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در مورد سایر خودروها نیز وجود دارد. وانت آریسان به قیمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی کارخانه تحویل میشود، اما به قیمت ۸۶ میلیون و ۵۰۰ در بازار فایل شده است.
فاصله قیمتی ۲۰۶ تیپ دو در کارخانه و بازار به ۶۶ میلیون تومان رسیده و ساینا ساده ۳۴ میلیون تومان فاصله قیمتی در بازار و تحویل کارخانه دارد. وانت پراید نیز به قیمتی ۴۰ میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه به فروش میرسد. این وضعیت جوی مطلوب را برای دلالان ایجاد کرده است تا تقاضای خرید خودرو را تحریک کنند.
فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودر، اما دلیل دیگری را عامل رشد عجیب قیمتها و مطلوب شدن فضا برای دلالان میدانند. آنها معتقدند آغاز نشدن فرآیند شمارهگذاری خودروهای صفر کارخانهای یکی از مهمترین دلایل بروز این اتفاق است و به زودی با آغاز عملیات شاره گذاری مشکل فعلی حل شده و عرضه خودرو به بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت.
ردگیری وضعیت تقاضا در بازار
هر چند قیمتها با افزایشی شدید تنها در ۱۰ روز خیر وربروست، اما ریییس اتحادیه نمایشگاهداران میگوید نور بازار هنوز سرد است و تقاضای چندانی برای خودرو وجود ندارد این در حالی است که شما مشتریان طرحهای فروش شرکتهای خودروسازی همچنان بالاست و برخی برآوردها حمایت از آن دارد به رغم اعمال محدودیتهای خاص برای فروش خودرو همچنان بخشی از تقاضا متعلق به کسانی است که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد این بازار میشوند.
گزارشهای رسیده حاکی از آن است که در کنار رصد بازار از سوی نهادهای نظارتی با هدف کنترل قیمتها، آغاز فرآیند شمارهگذاری خودروهای صفر کیلومتر کارخانه یا برای عرضه به بازار، پیشنهاد صدور مجوز فروش فوری خودروسازان نیز ارائه شده است.
این اقدام در صورت تصویب با توجه به ظرفیت تولید کارخانهها و طبق برآوردهای دقیق با هدف ممانعت از تضییع حقوق مصرف کنندگان اجرایی میشود. کارشناسان معتقدند صدور مجوز فروش فوری تا حدی در کنار سایر اقدامات میتواند به تعدیل قیمتها در بازار منجر شود. در حال حاضر خودروسازان طرحهای فروش شرایطی خودرو را اجرا میکنند.